Keuring Gedoe

voor je vragen over kenteken aanvragen en rdw-keuring

Keuring Gedoe

Postby steckelfisch » 15 Sep 2015 13:30

Hoi,

Vorige week opgeweest voor een keuring bij de RDW.
Een paar kleine technische dingejes nog (schavielende kabels en een stofkapje).

Helaas ook wat gedoe met het framenummer. Het nummer dat erin staat is al vergeven aan een ronde-buis.
Bij mij staat het nummer ook nog in de vierkante koker, en niet in het plaatje erboven.

Ik zit nu dus met een bak waar ik nog wat onderzoek naar moet doen.
De keurmeester noemde het 'huiswerk mee', dus ik neem aan dat het niet kansloos is. (Het
zelfbouw-traject wou ie me niet aandoen)

De bevinding van de keurmeester is 'Identiteit en bouwjaar VIN onderzoeken.

Ik heb de bak in september 2013 gekocht bij een autosloperij in Amersfoort. Daar had
ze 6 jaar stilgestaan. Gezien de toestand niet onder een afdak. Volgens de sloop meneer
was ze door de vorige eigenaar opgeknapt, maar die heeft'r dus niet door de schaouwing heen gehaald.
Alle kogels en fusees waren goed, en ook de stuurstang en achterbrugophanging hadden geen ruimte.
Dus dat opknappen zou kunnen kloppen.

Ik heb foto's van de rit met de bak op de bak gemaakt gelukkig, dus ik heb nog foto's van de orginele
toestand.
- Ik heb nog de orginele handrem-inrichting liggen (niet meer in installeerbare toestand)
- De orginele achterveren zitten er nog op. (alle 4, en het is nu een hard-tail)
- Keurmeester heeft naar de stuurinrichting gekeken, en vond dat er wel orgineel uit zien
- ik heb het 3-hand, geforceerd-gekoeld Zundapp blokje nog in de buurt

Van het proces van 2 naar 4 takt en het installeren van electriek en wat-dies-meer-zij heb ik ook
foto's.

Het framenummer is er niet volgens mij niet af-fabriek ingeslagen. zit op de verkeerde plek en
het is naar mijn mening ook veel te netjes gedaan (heel duidelijk en recht in een rij).
Er is ook geen type-goedkeur ingeslagen. (dat heeft mijn andere bak ook niet, maar dat was
toen geen probleem voor de RDW)

Het gaat dus om "Identiteit en bouwjaar"

- zijn de onderdelen die ik boven noem genoeg om de Identiteit vast te stellen. M.a.w.: aanemelijk
maken dat het geen zelfbouw is.
- hoe kan ik het bouwjaar vast stellen.

Ik heb afgelopen weekend rond gekeken en gelezen.
Daaruit begrijp ik dat de Gazelle wel een typegoedkeur heeft gehad. Maar dat Apollo dat na
overname niet heeft mee gekregen (typegoedkeur is fabrikant/frame/motorblok specifiek?)

Voor 1974 was typegoedkeur inslaan niet verplicht (voldoet mijn bak aan).
ik neem aan dat framenummer wel atijd verplicht is geweest.

Dus: of Gazelle heeft voor 1974 een bak geproduceerd zonder een framenummer
of Gazelle heeft na 1973 een bak geproduceerd zonder typegoedkeur en framenummer


Dan is er nog "Apollo". Van wat mij de afgelopen jaren bij is gebeleven, is dat het de laatste jaren
van producie (bij Apollo 1995-1999) een beetje een zooi was. (qua registratie en qua materiaal)
Is het mogelijk dat Apollo productie heeft geproduceerd zonder framenummers?
De stuurstang van het afgekeurde bakje is een holle buis. (bij mijn 1970-bak is ie massief)
(dat zou mijn bakje plaatsen in de periode 1995-1999)

Nou ja, ik ben dus nog-niet-wanhopig op jacht naar stof om aannemelijk te maken dat ze orgineel is
en voldoende informatie om er een productiejaar aan te koppelen.

Heeft iemand een vierkante buis (gehad) met daarin affabriek geen typegoedkeur/framenummer
En wat voor productie jaar is daar uiteindelijk aan gekoppeld?


Heel verhaal, en niet aldoor coherent. Iedere opmerking, toevoeging of verwijzing naar andere informatie is welkom en wordt op prijs gesteld.

Groeten,
Gert-Jan Braas (1010)
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: 21 May 2007 18:15
Location: Groningen

Re: Keuring Gedoe

Postby dimitri » 16 Sep 2015 06:54

Hoi,

Even hypothetisch.
Stel dat de vorige eigenaar het framenummer op de oorspronkelijke plaats te onduidelijk vond (half onleesbaar/niet leesbaar) en gemakshalve een "afgekeken" nummer in de vierkante pijp heeft geslagen?
Of dat de bak gejat is geweest en er een niet als gestolen nummer in is geslagen?

Wellicht zit er op de orginele plaats nog een restant van het echte nummer (geplamuurd/weggeslepen). Als je hier sporen van kunt vinden dan kun je een forensisch onderzoek aanvragen. Komt er een mannetje van de GPD (groningse politie dienst) met een pot zuur o.i.d om het nummer naar voren te halen (lukt over het algemeen ook met weggeslepen nummers).

Is bij mijn brommer vorig jaar ook gebeurd (en gelukt). Kostte me € 46,-

Succes met je sores,

dimitr
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri
 
Posts: 147
Joined: 13 Feb 2012 18:48
Location: utrecht

Re: Keuring Gedoe

Postby steckelfisch » 17 Sep 2015 18:37

Ja. Kan allemaal. Maar zover hoeft t niet te komen. Gelukkig.

Keurmeester gaf bij keuring aan dat hij ook wat onderzoek zou doen, en kennelijk heeft hij iets van mijn
verhaal aldaar kunnen verifieren (geen idee wat). Ik heb net een belletje ontvangen dat de identificatie
rond is, maar dat ik nog wel de technische verbeterpunten moet laten zien.

Nou. Die heb ik gister net allemaal verholpen. Dus ik ga een nieuwe afspraak maken, en dan rijdt er
weer een profeet legaal op de weg.


haha!! Joepie!!
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: 21 May 2007 18:15
Location: Groningen

Re: Keuring Gedoe

Postby dimitri » 18 Sep 2015 20:09

Proficiat!! Da's een mooie en eenvoudige oplossing.
mooi da ut zo eenvoudig ken lopen.
Wil je het uiteindelijke verdict nog laten weten?
gr,

dimitri
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri
 
Posts: 147
Joined: 13 Feb 2012 18:48
Location: utrecht

Re: Keuring Gedoe

Postby dimitri » 21 Sep 2015 18:51

Heb trouwens dit weekend ook een vierkante buis gekocht, voor een prikje. Zie bij mij ook niet zo snel het nummer op de driehoekige plaat staan. Dus morgen maar eens borstelen op de vierkante koker.

Nb: de stuurstang van mijn trapezium (1966) is ook hol. Die door het balhoofd heen loopt.

gr,

dimitri
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri
 
Posts: 147
Joined: 13 Feb 2012 18:48
Location: utrecht

Re: Keuring Gedoe

Postby steckelfisch » 21 Sep 2015 19:24

2 october mag ik wederom opdraven. 9:00.

succes met je nieuwe project. Als ik de kans krijg begin ik ook weer aan'n nieuwe.
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: 21 May 2007 18:15
Location: Groningen

Re: Keuring Gedoe

Postby steckelfisch » 25 Sep 2015 11:16

dimitri wrote:Heb trouwens dit weekend ook een vierkante buis gekocht, voor een prikje. Zie bij mij ook niet zo snel het nummer op de driehoekige plaat staan. Dus morgen maar eens borstelen op de vierkante koker.


En? al gevonden?

Zo niet, is het mischien handig om de identificatie vooraf te laten doen? (voordat je begint te ver-her-bouwen). Als ie nu nog orginele componenten heeft, kunnen ze er misschien wat meer mee.
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: 21 May 2007 18:15
Location: Groningen

Re: Keuring Gedoe

Postby dimitri » 25 Sep 2015 19:57

Foto0063.jpg

Jazeker, gevonden.
Zag eerst echt nergens nix. Met de ontvetter en staalborstel erover. Niets.
Irmin gebeld en die heeft me weer terug naar de driehoekige plaat gestuurd.
Ben met de staalborstel op mijn slijptol aan de gang gegaan en het minuscule kutnummertje kwam langzaam aan naar voren. Nummers kleiner dan 3 mm maar leesbaar (nu effe niet meer leesbaar vanwege grondverf).
De duimafdruk links op de foto is het ovaaltje waar NL in staat met daarachter D8111.

Politie gebeld en beleefd de situatie uitgelegd en een afspraak proberen te maken om ze naar het nummer te laten kijken maar dat was volgens de mevrouw niet nodig aangezien zei dit ook wel effe voor me kon checken.

Niet gejat!

Daarna RDW gebeld en de beste man verteld dat ik de bak op kenteken wil maar dat ik eventule kosten die ik ga maken liever niet doe voordat ik weet dat het mogelijk is daadwerkelijk een kenteken te krijgen.

Hij wilde het serienummer en ik heb gelijk het type goedkeur in de telefoon geschetterd. Geen probleem. Kenteken mogelijk. Is op mijn nummer nog niet afgegeven.

Beleefd en vriendelijk zijn en U zeggen helpt volgens mij goed (en niet op maandag morgen bellen).

Dus ik ben wel een beetje opgelucht. Zeker na dat verhaal van jou.
Dank dus daarvoor.

Misschien toch nog de moeite waard om grondig met een roterende staalborstel die driehoek schoon te maken. You never know wat er tevoorschijn komt.

gr,

dimitri
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri
 
Posts: 147
Joined: 13 Feb 2012 18:48
Location: utrecht

Re: Keuring Gedoe

Postby steckelfisch » 29 Sep 2015 18:13

Gefeliciteerd!

Dat laatste ga ik dfan toch nog even doen.

Als er een echt nummer ingeslagen wordt, is het toch ook nog nodig,
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: 21 May 2007 18:15
Location: Groningen

Re: Keuring Gedoe

Postby steckelfisch » 30 Sep 2015 16:35

steckelfisch wrote:Dat laatste ga ik dfan toch nog even doen.


Helaas. Alleen vlak metaal
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: 21 May 2007 18:15
Location: Groningen

Re: Keuring Gedoe

Postby steckelfisch » 02 Oct 2015 12:22

En goedgekeurd!! Joeghei!!!

Bleek het hele framenummer gebeuren een miscommunicatie.

Ik was er toch van overtuigd dat er een duplicaat werd gecommuniceerd, maar dat was
bij naderinzien niet het geval. dat verklaart wel waarom de keurmeester in mijn verhaal
wel wat aanknopingspunten zat. De bewijsvoering die hij gevonden had kwam van het
internet (ik herkende de pagina's).

Dus na controle van de technische verbeterpuntjes was het klaar.

Ik heb nog wel even gevraagd hoe het een en ander verlopen zou zijn als het wel een
duplicaat was geweest. Dan zou de andere bak ook opgeroepen worden, en zou er verder
onderzoek plaats gaan vinden. (mooi dat dat niet aan de hand was dus)

Verder gevraagd hoe het zat met die type-goedkeur als een model zonder wijziging overgaat
naar een andere fabrikant. Dan blijkt de typegoedkeur ook opnieuw aangevraagd te moeten
worden. Dus het zou zo moeten zijn dat Apollo's een andere typeoedkeur hebben dan de
Gazelles (ik heb het nu even over de vierkante-buis modellen)
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: 21 May 2007 18:15
Location: Groningen

Re: Keuring Gedoe

Postby dimitri » 04 Oct 2015 18:33

Gefeliciteerd!
Maar wat is het nou? Apollo, Gazelle?
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri
 
Posts: 147
Joined: 13 Feb 2012 18:48
Location: utrecht

Re: Keuring Gedoe

Postby steckelfisch » 04 Oct 2015 20:55

Een Gazelle uit 1970.
Gert-Jan (1010)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: 21 May 2007 18:15
Location: Groningen


Return to keuringseisen kenteken

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron