Hallo allemaal en prangende vragen

voor je verhalen enzo ....

Hallo allemaal en prangende vragen

Postby dimitri » Mon Feb 27, 2012 9:52 pm

Hoi,

Ik ben dimitri, 43, molenaar, timmerman/scheepsbouwer/molenmaker en knutselaar, luister naar luide muziek en hou van bier. Ik ben sinds vorig jaar eigenaar van een Gazelle 707 trapezium wrak. Heb het ding gekocht in Sloten van Rico en heb me de afgelopen maande een beetje ingelezen op internet en zodoende op dit forum terecht gekomen.

Dit is de bakbrommer (de bak met het afdak)

http://www.flickr.com/photos/jacquesmou ... /lightbox/ http://www.flickr.com/photos/jacquesmou ... /lightbox/

Er hing een Suzuki 50cc blok onder en alles, echt alles, zat op een beroerde manier aan elkaar gelast

Laat ik gelijk maar beginnen met een aantal vragen.

Wie kent deze bak en kan/wil me een beetje inlichten over de geschiedenis ervan?
Er is kennelijk iets mee aan de hand (geweest) want tijdens het schoonmaken van het frame kwam ik erachter dat er 2 framenummers over elkaar heen staan geslagen. Het laatste nummer wat erin is gemept begint met een 03 en eindigt op 68 en het vagere oorspronkelijke nummer begint met 20 en eindigt op 28 of 23.
Anyway geen zuivere koek.

Heb Rico vorige week een mailtje gestuurd of ie me aan een verkoopbewijs kan helpen maar vooralsnog niets van hem gehoord.
Tevens de diefstalsite waar je op framenummer kan zoeken geprobeerd maar daar komt ie, gelukkig, niet op voor.

Voor ik meer kosten ga maken (jetzt € 100 frame, € 100 zundapp 3 hand, € 30 Triumph tank, € 20 achterveren, € 10 achterbrugas, € 18 bussen achterbrugas) wil ik zeker weten dat dit projekt gaat lukken. EN HOOP IK DAT IE NIET IS GEJAT!

Bij deze dus. Ik hoop dat ik van jullie een beetje gunstige info krijg waardoor ik verder kan met de volgende stap. Kenteken!

Het mooist is natuurlijk om het oorspronkelijke bouwjaar op het kenteken te krijgen (zeker i.v.m. klassieke brommerverzekering). Maar als dit me niet gaat lukken wat kan ik voor premie verwachten voor een eigenbouw bak? En kan ik indien ik voor D 5028 type goedkeur ga gewoon met een kaal frame naar de RDW of moet ie rijden?

Nogmaals, alle info is welkom.

groet,

dimitri
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri

Re: Hallo allemaal en prangende vragen

Postby NIX » Mon Feb 27, 2012 11:48 pm

Zorg dat alles werkt, regel een verkoopverklaring van iemand die hem best aan je had willen verkopen, print wat info van dit forum en van bakbrommers.nl uit, daar staat ook hoe je bij een gazelle het bouwjaar bepaalt met het framenummer en ga met 150,- in je knuistje naar de RDW. Ik heb net uitgebreid de technische eisen beschreven, dus bestudeer die gewoon even. Blokje mag alles zijn wat 50cc is en niet harder dan 45 gaat. In praktijk mag je zelfs onder de 55 blijven.

viewforum.php?f=25
NIX

Postby dimitri » Tue Feb 28, 2012 8:21 pm

Bedankt voor je reaktie. Ik had je technische eisen al gezien en op mijn computer gesaved. Dat gedeelte gaat wel goedkomen. Zit nog wel met de vraag of ie gejat is. Ik kijk het nog even aan en als er verder geen reaktie komt las ik de huidige nummers weg, sla het oorspronkelijke nummer er weer in en ga het frame stralen.
Toevallig ervaring met etsen? Met mijn loep kan ik niet zien of het laatste nummer een 3 of een 8 is. Zou wel lullig zijn als ik met een framenummer aan kom kakken wat al rondrijdt.

groet,

dimitri
dimitri

Postby NIX » Wed Feb 29, 2012 4:10 pm

Even flink schuren op het nummer, dan wordt het wel duidelijk wat het is. Niet zo lomp schuren dat het nummer foetsie is, uiteraard. Je kunt volgens mij een gejat check doen op de RDW site, maar als het ding al 10 jaar van iemand is of in de tuin staat, dan is de kans dat hij ergens als gejat geregistreerd staat zo goed als nihil.

Beter is er geen twijfel over de identiteit als je gaat keuren. Ikzelf heb geen ervaring met etsen, weet ook niet zeker of de RDW dat doet, of dat je dat bij de pliesies moet laten doen. Herinslag VIN is ook niet gratis, dus beter is het nummer voldoende duidelijk. De RDW is zelf niet te beroerd om ter plekke met de roterende borstel een nummer leesbaar te maken.
NIX

Postby Reinier » Wed Feb 29, 2012 5:33 pm

Ik heb er wel ervaring mee, zoals je in mijn topic kan lezen.
Ten eerste: Je kan nergens op het internet controleren of een brommer gestolen is! ook het VIN nummer naar de politie meenemen is niet genoeg.
Als je het lief vraagt, willen ze het best controleren op het bureau, maar alleen indien je de bromfiets daadwerkelijk zelf bij je hebt. dit om misbruik tegen te gaan.
ze hebben die dienst een aantal maanden in de periode van de invoering van het kenteken aangeboden, maar daarna weer afgeschaft, om misbruik door dieven te voorkomen vermoed ik.

Ten Tweedde, mijn framenummer was overheen gelast, waardoor de laatste 4 cijfers niet leesbaar waren, in zo'n geval moet je je bromfiets bij de politie aanbieden voor identiteitsonderzoek.
Na veel pijn en moeite(beschreven in me topic in de foto sectie) zijn ze erachter gekomen, en herinslag is niet zo heel duur, zo'n 40 euro.
je hoeft uiteraard niet de keuringskosten dan opnieuw te betalen indien je daar wel doorheen bent gekomen.

kortom, let op dat je je nummer niet beschadigt, en een identiteitsonderzoek kan ook wonderen doen.
Verzamel in zo'n geval wel alle informatie, want etsen en rontgen is ook niet alles. bij mij kwamen ze er alleen achter nadat ik met een oud verzekeringsplaatje kwam.
Als het wel leesbaar te krijgen is, hoef je je niet zoveel zorgen te maken.

ik zou persoonlijk een staalborstel gebruiken en/of een verfbrander, gezien je daar geen metaal mee verwijdert.
Succes!
-Reinier-
Reinier

Postby dimitri » Wed Feb 29, 2012 6:43 pm

Hoi,

Ik ben al met een goede staalborstel aan de gang geweest maar de 8 of 3 is er gewoon niet zo netjes ingeslagen. Waarschijnlijk heeft etsen dan ook niet zo veel zin.

Maar aangezien er twee nummers over elkaar heen staat is het natuurlijk wel verdacht (nu in mijn ogen ook) als ik hiermee bij de RDW aankom.

Ik denk dat ik de twee door elkaar geslagen nummers verwijder en het oude gazelle nummer een cm of 3 hoger op de schetsplaat terug mep. Vervolgens het laatste nummer er net zo beroerd inslaan als nu het geval is en (GOEIE TIP) het verzekeringsplaatje mee.

Ik hou jullie op de hoogte. Ik neem aan dat ik dat dan op de desbetreffende plaats van dit forum hoor te doen.
dimitri

Postby Reinier » Wed Feb 29, 2012 7:22 pm

Ik zou zelf niks bijslaan, dat zien ze van 20 meter afstand. en is nog eens illegaal ook.
als je wil dat de politie moeilijk gaat doen, moet je vooral zelf gaan kloten met framenummers en bijslaan of zelf herinslaan.

Gewoon naar de keuring gaan, als zij er niet achter komen, dan kan je met je plaatje bij de politie(die wel etst, rontgen etc. ...) en desnoods slaan ze een nummer in via dat verzekeringsplaatje.
kost in totaal 40 euro extra voor herinslag door de RDW. of t kost niks als ze er wel achter komen. (geloof officieel tientje voor identiteitsonderzoek, tarieven staan ook op RDW.nl)
-Reinier-
Reinier

Postby knorrepot » Thu Mar 01, 2012 6:07 pm

Ik zou denk ik ook even wachten met zelf inslaan en wegslijpen en dergelijke. Dit gaat opvallen. Gewoon met een eerlijk verhaal naar de rdw lijkt mij de meeste kans van slagen te hebben.
Ben
knorrepot

Postby NIX » Fri Mar 02, 2012 12:10 am

Je kunt ook naar de RDW voor een vooronderzoek. Is niet enorm duur, maar daar laat je zeg maar de identificatie alvast uitvoeren, zodat je weet of je nog energie en geld in dit project moet steken.
NIX

Postby dimitri » Fri Mar 02, 2012 2:40 pm

Heb gisteren de politie gebeld en vandaag uitgebreid met de RDW gesproken.

Politie komt een dezer dagen langs om het frame te bekijken en zal hoogstwaarschijnlijk een rapport maken. Aan de telefoon zeiden ze dat ie niet als gestolen te boek staat of dat (als ie ooit wel gestolen zou zijn) dit inmiddels verjaard is.

RDW zegt dat ik de bak volgens de keuringseisen in orde moet maken en tegelijktijdig met de keuring een identificatie met VIN inslag moet laten doen. Volgens de keurmeester die ik sprak moet ik de brommer er makkelijk doorheen kunnen krijgen. Zeker als ik een politierapport heb.

Effe op de politie wachten dus en dan maar op zoek naar een bedrijf wat het frame kan stralen.
dimitri

Next

Return to algemeen