Algemene opzet

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

Postby Amro » Thu Dec 13, 2007 4:22 pm

Ik zie 't als een optie maar wel één om rekening mee te houden bij het ontwerp.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor blokkeuze en de ruimte die we daar voor openlaten in het frame.

Wat ik persoonlijk voor ogen heb is een frame waarin ruimte is voor individuele aanpassingen zonder dat het totale ontwerp zwak word of niet meer door de RDW-keuring komt.

Stevig, makkelijk te produceren. Liever 10 kg zwaarder dan een lichter frame met veel lasverbindingen.

Het voornaamste bezwaar dat ik heb tegen het apollo-frame is juist dat de centrale buis zwaar is en dat je nooit de diepte in kan met een blok.

En natuurlijk de bladveer die haaks op de rijrichting staat, het is mischien stevig en kostenbesparend maar comfortabel is 't niet.
User avatar
Amro
Site Admin
 
Posts: 230
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:36 pm
Location: Tienhoven

Postby steckelfisch » Thu Dec 13, 2007 4:35 pm

Amro wrote:En natuurlijk de bladveer die haaks op de rijrichting staat, het is mischien stevig en kostenbesparend maar comfortabel is 't niet.


Wat zijn de comfortable opties?
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby Amro » Thu Dec 13, 2007 5:02 pm

Twee bladveren in de rijrichting ala het Gazelle trapezium-frame of onafhankelijke vering waar somigen mee experimenteren.

Sommige bakken hebben rubber vering voor; Monark, Flandria. Dat is meer voor lichtere bakken.
User avatar
Amro
Site Admin
 
Posts: 230
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:36 pm
Location: Tienhoven

Postby bart beekhuizen » Thu Dec 13, 2007 8:02 pm

dat die bak niet laag kan komt door doe achtelijke stuurstang. als dat anders kan keb je een zee ruimte.
bart beekhuizen
 
Posts: 187
Joined: Sun Jun 12, 2005 10:31 pm
Location: huissen

Postby Vinz » Thu Dec 13, 2007 11:29 pm

Waar wil je dan mee sturen :P
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby bart beekhuizen » Fri Dec 14, 2007 12:32 pm

zwenkbak 4 laaif. nee, met de zelfde stang maar dat moet toch anders op te lossen zijn? bij een trekker lopen de stangen toch ook niet door het motorblok? bij een trekker is het mogelijk de stuurstang gelijk met de motor te laten lopen door het wormwiel aan het stuur. daardoor word de draairichting omgekeerd. maar om nu een tandwielkast in je brommer te bouwen.... helemaal op je stuur....
bart beekhuizen
 
Posts: 187
Joined: Sun Jun 12, 2005 10:31 pm
Location: huissen

Postby Vinz » Fri Dec 14, 2007 2:04 pm

Haha ja dan krijg je wel een bakbromtrekker :wink:
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Postby steckelfisch » Fri Dec 14, 2007 3:40 pm

Vinz wrote:Waar wil je dan mee sturen :P


Daar is het branistormen en ontwerpen dus juist voor :D
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Ontwerpen.

Postby Marc » Sun Dec 16, 2007 3:13 am

Hallo, Amro.

Leuk idee, een nieuwe bakbrommer....

Dat lijkt me nog een hele onderneming........!!
Ik wil best met je meedenken....

Alleen, nog wat vragen... niet om nu gelijk een zijkert te zijn, maar toch....
Heb je al enig marktonderzoek gedaan.?? is er vraag naar een nieuwe bakbrommer.??
Kortgeleden is tenslotte al een nieuwe bakbrommer geintroduceerd op de Nederlandse markt....
Enig idee of deze heeft aangeslagen.??? wordt deze al aardig verkocht...??

Het lijkt mij dat je een ontwerp zo eenvoudig mogelijk moet houden...
Misschien eens goed naar alle al bestaande frames te kijken, en daar de beste ideen van overnemen en combineren...

Ik las in het forum iets over de vering....
Er zit ergens in Nederland (ik denk dat ik het adres nog wel kan achterhalen) een bedrijf die industriele rubbers verkoopt....
Zeer veel verschillende met uiteenlopende functies... en ook heel goed geschikt voor vering...
Deze lijken mij goedkoper dan bv. bladveren...

Staal en poedercoaten.... lijkt mij ook de goedkoopste oplossing....

Ik zal nog wat verder prakkidenken over dit project.....

Marc.
Restauratie Monark Carrier.(PTT)
http://carrier.punt.nl
User avatar
Marc
 
Posts: 11
Joined: Sat Mar 24, 2007 11:17 am
Location: Voorschoten

Postby elzo » Wed Dec 19, 2007 1:13 am

het lijkt mij het beste om de bestaande apollo frames te verbeteren.
gedeeltelijk samengevat;

de pluspunten;

simpel stevig ontwerp
prima achterbrug in rubbers (danwel verstevigd)

de minpunten;

het blok kan niet lager dan de middenbuis
stuurkolom krijgt speling (daar moeten dus conische lagers in)
bladveren haaks op rijrichting (al zijn bladveren a la trapezium ook niet alles. rubbers zijn alleen voor lichte bakjes, dus iets van een quad ofzo?)
remmerij (er moet een achterwiel met schijf en hedraulische voorrempotten gevonden worden die nog gemaakt worden en goedkoop zijn)

en zijn er dan nog aanvulligen?
als het breekt, dan was het gewoon niet sterk genoeg
User avatar
elzo
 
Posts: 10
Joined: Wed Mar 30, 2005 7:17 pm
Location: Groningen

PreviousNext

Return to frame O.S.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron