Minimale eisen achterbrug

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

Postby steckelfisch » Tue Jul 08, 2008 3:12 pm

Nix heeft het wel redelijk beschreven.

Ik heb zelf totaal geen ervaring met technisch tekenen, dus
conformeren aan wat 'normaal' is, zit er nog even niet in. (commentaar wordt op prijs gesteld, mits minimaal de helft opbouwend is :-) )

Het is in elkaar gezet met de DRAW module van openoffice(2.4/3.0). Ik heb
wel wat rond gekeken naar wat 'echtere' (technisch)teken paketten,
maar de leercurve was me over het algemeen wat te stijl voor even
snel wat in elkaar zetten.

Voorlopig bijf ik het dus even hiermee doen, en ik hoop dat er wijs uit te
maken valt.

P.s.: een 3d weergave zit er derhalve even niet in.
steckelfisch

Postby Henk » Tue Jul 08, 2008 7:08 pm

oke, oke :)

aan de hand van de post van NIX kan ik me wel een aardig beeld vormen van de situatie.

zoals je zelf al aangeeft is ruimte een probleem (heb de site nog eens bekeken net)

is het misschien een goed plan om bij het bouwen van een nieuwe achterbrug, het frame ook gelijk een stukje te verlengen? 20 cm is al genoeg toch? ik weet dat het extra werk is, want dan moet je framebuis naar boven eraf, je onderbuis moet verlengd worden. de buis waar je tank op rust moet verlengd worden en de buis naar boven toe moet herplaatst worden (bakbrommerrecht is recht zat)

het voordeel is dat je alles in een keer perfect voorelkaar hebt: ruimte voor het blok en een goede achterbrug!

gr Henk

ps: de post van vanmiddag was niet bedoeld om je ontwerp af te kraken, ik kon er gewoon geen wijs uit worden. :?

als je eens wat getekend wil hebben, en het lukt je zelf niet, moet je ff aan de bel trekken, uurtje werk en doe het graag! :)
Henk

Postby knorrepot » Tue Jul 08, 2008 7:54 pm

ziet er goed uit, misschien een idee om ervaring (lees: frustraties) te delen in verband met het opnieuw uitvinden van het (achter-) wiel;

beproefde methode, ik heb het ongeveer hetzelfde gedaan. Mijn 70cc imiblokje past er mooi tussen op deze manier, frame verlengen is dus niet per se nodig. Als je het blok zo ver mogelijk naar achteren zet kun je zelfs kleppenstellen terwijl het blok nog in het frame zit. Hiervoor heb ik wel een hoekje uit de versteviging van de stuurkolom moeten slijpen, de dop van de uitlaatklep valt er nu precies in. Met die bouten naar je vierkante buis lijkt me een mooie manier om je blok vast te zetten. Ik heb die weggelaten, maar is denk wel beter om ze te wel te gebruiken, is het dan nog mogelijk olie af te tappen terwijl je blok in het frame zit?

btw, ik heb de ori achterbrug omgebouwd, maar een nieuwe maken kan wel veel mooier worden denk ik. Zorg dat ie lang genoeg is, zodat je een brug kunt maken tussen links en rechts, en dat er toch genoeg stelruimte voor je kettingspanner is. Je wiel zal dus wat verder naar achter komen dan standaard.

Succes,

Ben benieuwd naar fotos
knorrepot

Postby steckelfisch » Tue Jul 08, 2008 8:28 pm

Verlengen van het frame gebeurt misschien wel eens, maar nu zeker niet.
Het doel is een en ander voor elkaar te krijgen met minimale aanpassingen.
(lui is beter :-) )

En kritiek kan ik prima hebben hoor. Ik gebruik gewoon wat me uitkomt.
De rest is voor een ander.
steckelfisch

Postby Bart » Wed Jul 09, 2008 1:21 am

Oh ik maak gewoon een nieuw frame van buizen, kokers e.d. die hier in de stelling liggen...

Binnenkort resultaat! eerst ben ik nog bezig met m'n cnc kroonplaat voor mn moto guzzi. (wat een mooi spul maak ik weer...)

--Zijn er mensen die vaak echt last hebben van een te grote draaicircel? Want ik was van plan de wielbasis wat te vergroten... ivm. 2 meter bak die er vooruit komt. (vakantie he...)

Groetjes! Bart
Bart

Postby steckelfisch » Wed Jul 09, 2008 9:49 am

Ik heb er nu de bevestiging aan de bovenkant aan toegevoegd.

En de enkele tekening opgespitst in 2.

Ik kan wel wat input gebruiken over de mogelijke 'on' stevigheid van die bovenste bevestiging.

Ik had bedacht dat de boel toch al niet meer zo heen
en weer of voor en achteruit zou gaan.

Het blok zit tussen de plaatjes aan de bovenkant met 1 moer vast. Dat betekend dat het aan de onderkant nog wel aan de kokerbalk vast gezet moet worden.

Als ik het boven met 2 bouten vast zet, dan hangt het er echt aan, zonder dat het blok nog kan kantelen (naar voren dus). De onderkant hoft dan niet persee vast. Het precies op de juiste plek boren van gaten komt dan echter wel weer wat kritischer. (niet mijn sterkste punt)

Het makkelijkst is, de boel onder vast te zetten, en de bovenbevestiging (met enkele bout) als extraatje te beschouwen.
steckelfisch

Postby Henk » Wed Jul 09, 2008 3:10 pm

ik dacht dat je aangegeven had dat je niet echt kon technisch tekenen, dit ziet er echt vet uit! :P

ik denk dat je ernaar moet streven om zoveel mogelijk losse onderdelen te gebruiken zoals je nu ook doet. lekker alles bouten: hoe simpel kan het zijn! succes!

ik zou gewoon alle ophangpounten gebruiken: ze zitten er niet voor niets, wordt het allemaal lekker stevig van!

gr Henk
Henk

Postby steckelfisch » Thu Jul 10, 2008 10:32 am

Nu is het ophangen wel af-getekend. Hier en daar nog een moer erop, en
dan moet het klaar zijn.

Nu aan de gang met de brug.
steckelfisch

Postby knorrepot » Thu Jul 10, 2008 8:49 pm

Mooie tekening! Ik zou de bouten die de bovenste steun om je zadelpen klemmen niet van links naar rechts maken, maar van voor naar achter. Dan is de steun veel sterker wat betreft de krachten die het blokje erop uit gaat oefenen. Die zal zichzelf omhoog willen duwen, en om te voorkomen dat al die kracht op je alu-schroefdraad aan de onderkant van je blok komt (trekt), kun je beter je bovenste steun erg stijf maken. De achterste steun kun je zien als draaipunt. Ik denk dat het dus beter is om je klemplaten, dwars op je bakbrommer, stijf tegen je zadelpen aan te zetten, daar drukt het blokje nooit doorheen en dan langs je zadelpen bouten in de lengterichting van je bakbrommer naar een klemplaat achter je zadelpen om het geheel vast te klemmen. En dan inderdaad twee bouten door de strips die naar de bovenkant van je blok gaan, zodat deze niet kan gaan scharnieren. Dan kan er nooit niks gebeuren volgens mij..
knorrepot

Postby steckelfisch » Tue Jul 15, 2008 7:50 pm

Bovenstaande opmerkingen zijn nu verwerkt.
De tekening op de site komt echter pas naar voren als er
wat 'door-geklikt' wordt.

Nu is dan de brug aan de beurt.
steckelfisch

PreviousNext

Return to frame O.S.