work in progress

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

Postby Jos asd. » Fri Apr 02, 2010 9:34 pm

NIX wrote:
Xenomobile wrote:Ik haat dit forum, waarom doen die fucking foto's het hier nou nooit!

Omdat jij een provider kiest die je fotolinks niet op .img .gif .bmp en dergelijk laat eindigen.

een free account bij photobucket ,uploaden ,meteen een url of img link ,copy -paste klaar .
of irfanvieuw installeren . heef tsafe for web optie..
Jos asd.

meer foto's

Postby Xenomobile » Fri Apr 02, 2010 11:00 pm

Na een hoop gedoe en geexperimenteer met hoofdremcilinders... kostte me bijna een dag omdat de eerste te klein was, de tweede een hele vage aansluiting, en derde uiteindelijk werkte... Dus drie keer een nieuwe ophanging en leiding maken.... Pfff.
Ben ik nu dan eindelijk echt aan de bak begonnen, deze wordt gemaakt om goed mee te kunnen racen (comfort voor de bakkenist etc.), maar vooral ook om lekker mee op de weg te rijden... Dus wel voorzien van spatborden en verlichting etc.
Het gehele frame heb ik uit aluminium gemaakt en weegt nog geen 5 kilo....
Betonmultiplex erop van 9 mm, en een uitneembaar kussen voor de bakkenist wat tevens meet grip geeft op het spekgladde betonplex....
Eindelijk een bak die erg weinig weegt want tot nu toe reed ik altijd met een tank....
De voorwielophanging is denk ik wel wat zwaarder dan voorheen, maar geeft zeker meer comfort... en remkracht. Het enige wat nog niet helemaal naar mijn zin is zijn de schokbrekers.... ik denk dat ze te zacht geveerd zijn, maar dat merken we met pasen wel...
Genoeg geluld, foto's (Ik weet nu hoe het moet!):

Image

Image

Image

Image

Image
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby knorrepot » Mon Apr 05, 2010 12:23 pm

He zag ik je met pasen nou met dubbele veren/schokbrekertjes rijden?

Hoe beviel het qua overhellen in de bocht, en het gevoel daarbij tot de grens dat je binnenste wieltje loskomt?
Ben
knorrepot

Postby mano » Tue Apr 06, 2010 12:09 am

ziet er goed uit wout!
had wel gezien dat je een ander bakkie had, maar niet dat er andere vering onder zat. mooi gebouwd zo met dat alu.
mano

Postby Bart » Fri Jun 04, 2010 2:51 pm

Image

Hoe zijn je bevindingen inmiddels? Overhellen/ stuureigenschappen/ zoeken met remmen? en dergelijke dingen vind ik wel interessant om te weten.

Groet! Bart
Bart

Postby Xenomobile » Mon Jun 07, 2010 1:57 pm

Mijn bevindingen tot nu toe:

Als de bak stil staat dan lijkt de vering te zacht/soepel, maar tijdens de races gaat het prima, overhellen doet'ie helemaal niet, maar ik heb dan ook een hele fanatieke en goeie bakkenist...
Het comfort is werkelijk fanastisch! rijdt heerlijk, ik moet alleen nog erg wennen aan de enorme remkrecht van de Brembo's, over het algemeen trap ik net iets te hard waardoor we gaan glijden, de achterrem heeft nu daadwerkelijk weer een goede functie om het geheel goed onder controle te houden, deze zit trouwens onafhankelijk van de voorremmen op mijn rechterhand.
Wegligging hield wat te wensen over, bij hogere snelheden (boven de 60 km/h) ging hij zoeken en ook bij stevig remmen.... maar ik had hem het gemiddelde toespoor van een auto gegeven... Bij de NBBK heb ik het toespoor nagenoeg op nul gezet, omdat de bak eigenlijk niets weegt en dus eigenlijk ook bijna geen toespoor nodig heeft.... Sindsdien rijdt hij als een jekko....
Het ackerman-principe stond verkeerd, wat logisch is als je een Quad voorkant op een bakbrommer zet omdat de afstand tot de achteras anders is... Maar ook voor de Quad stond de Ackerman verkeerd, want deze stond gericht op een achteras die zo'n 4 meter achter de voorwielen zou moeten zitten, en zo'n lange quad heb ik nog nooit gezien..... Dus ook de Ackerman is aangepast.... maar het rijdt nu echt heerlijk en ik wil nooit meer iets anders, remmenkeuring fluitend met alle tien de vingers in mijn neus!

Tip: Als je een hoofdremcilinder van een auto gebruikt heeft deze vaak twee cilinders en meerdere uitgangen, ik gebruik slechts een cilinder en een uitgang, welke ik vervolgens weer splits om naar de beide voorwielen te gaan. De overige uitgangen heb ik een stukje remleiding gegeven die ik heb dicht gesoldeerd, zeer eenvoudig! Vergeet echter niet dat de gehele hoofdremcilinder zal moeten worden ontlucht! Dus ook de cilinder die niet gebruikt wordt, moet je vullen en ontluchten! ander is je remdruk nooit groot genoeg.... Dat wil ik iedereen hier even meegeven!
Ik heb inmiddels (mede omdat ik nu vijf opknapvoertuigen heb met hydrauliek...) een professioneel remleidingapparaat gekocht waarmee je zelf je leidingen kan persen, dat is ff duur, maar wel verdomde handig want je kan het allemaal zelf in het werk maken..... Ook een aanrader dus!

Tot zover! Ik heb nu nog steeds het raceblok er onder hangen, dus rijgedrag in stadverkeer heb ik nog niet uitvoerig kunnen testen...

Ciao!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby mano » Tue Jun 08, 2010 12:12 pm

overhellen doet'ie helemaal niet, maar ik heb dan ook een hele fanatieke en goeie bakkenist...

behalve toen je over dat ene stronkje reed, toen helde ie net iets teveel over :D hehe maar idd de bakkeniste bleef wel fanatiek! 8)
mano

Postby Bart » Tue Jun 08, 2010 3:04 pm

Supergaaf om te horen!

Ik ben ook wat van plan, en het is prettig om te lezen dat wat ik bedacht (het simpele ackerman idee) ook bij de dubbel wishbone ophanging werkt.

Heeft iemand begrepen waarom er ook wel eens reversed ackerman wordt toegepast? Zal wel puur voor achterwiel gestuurde voertuigen zijn (bv. heftruck)

Een stabilisator stang zou je nog iets kunnen helpen qua overhellen (zonder bakkenist) Maar dan moet je de veervoorspanning er misschien ook wat op aanpassen.

Bart
Bart

Postby Reinier » Fri Jun 11, 2010 7:17 pm

Xenomobile wrote:Mijn bevindingen tot nu toe:

Tip: Als je een hoofdremcilinder van een auto gebruikt heeft deze vaak twee cilinders en meerdere uitgangen, ik gebruik slechts een cilinder en een uitgang, welke ik vervolgens weer splits om naar de beide voorwielen te gaan. De overige uitgangen heb ik een stukje remleiding gegeven die ik heb dicht gesoldeerd, zeer eenvoudig! Vergeet echter niet dat de gehele hoofdremcilinder zal moeten worden ontlucht!

Hey,

ik heb gewoon ontluchtingsnippels op de ongebruikte uitgangen geschroeft, zo weet ik zeker dat er geen lucht zit in de al dan niet (dichtgesoldeerde) nippels. (ontluchtingsnippels kosten nog geen 2 euro p.s. bij een autozaak)

is dat niet veel "beter", en hoe ontlucht jij je hoofdremcilinder dan als je er dichtgesoldeerde remleidingen op maakt.

ik persoonlijk raad gewoon ontluchtingsnippels aan, remleidingen en dergelijke zou ik geen eigen gefabriceerde dicht gesoldeerde dingen aan hangen, gezien de gevolgen als zo'n soldeerverbinding het begeeft...

Wat is jou mening? en waarom koos je dus voor dichtgesoldeerde remleidingen?
-Reinier-
Reinier

Postby Xenomobile » Fri Jun 11, 2010 11:43 pm

Neee idd ontluchtingsnippels zijn veeeel beter, maar als je na een hoop geexpirimenteer om half drie 's nachts niets anders hebt en toch wil crossen....
Dan dus zo...

Solderingen houden wel de wereld hoor! dat is echt een onderschatte verbindingstechiek... je moet het alleen wel goed doen.... Ontluchten doe ik door de leidingingen ietwat los te schroeven en er druk op te zetten tot er remvloeistof uit komt.... Dat werkt prima, maar is idd niet zoals het hoort, maar ik hou van dingen die niet zo zijn zoals het hoort, maar wel werken!

succes!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

PreviousNext

Return to frame O.S.