Algemene opzet

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

Mijn eerste reacties

Postby 52 » Tue Dec 25, 2007 12:04 am

Hallo mensen ik stap wat laat in in deze brainstorm, maar uiteraard spoken deze plannen ook al lang door mijn hoofd net als bij iedereen. Goed idee dus
om dit met zijn allen uit te werken.

Dit heb ik er in eerste instantie over te melden.

Het lijkt mij een goed idee om een soort goedwerkend basisframe te ontwikkelen waarmee iedereen dan op zijn eigen manier verder kan, Hierbij denk ik aan het subframe principe van apollo.

Daarbij lijkt het mij ook heel interessant of het bij een nieuwe typegoedkeur mogelijk is een subframe te ontwikkelen goedgekeurd voor personenvervoer voor in de bak. Die dan eventueel ook uit te wisselen is op een bestaande apollo.

Verder heb ik al een aantal dingen gehoord waar ik mij bij wil aansluiten zoals:

- hydraulische remmen voor en achter
- onafhankelijke vering en wielophanging.
- lage bak
- eenvoudig frame zonder rare hoekjes en spleetjes ook op de lange
termijn daardoor makkelijk in onderhoud.
- konische lagers in stuurinrichting plus makkelijk te vervangen.
- slee voor verschillende blokophangingen.

( ik heb nog nooit last gehad van brekende blokken en blokophangingen. ook niet met 128 CC je moet gewoon zorgen dat de krachten naar genoeg verschillende punten geleid worden. Dit geldt trouwens voor het hele frame.)

Verzinken lijkt mij niet praktisch je frame vervormd inderdaad daardoor, verder moet ik er niet aan denken een verzinkt frame te hebben het is namelijk echt troep.
Maar dat is natuurlijk ieder zij eigen keus.

Is er ook iemand die een goed systeem heeft ontwikkeld voor de verlichting want dat is namelijk bij mij en bij velen onder ons altijd hopeloos gebleven.

Verder heb ik gemerkt doordat mijn blok altijd op mijn brug gehangen heeft en nu pas op mijn frame dat ik op de brug toch wel fijner vond wat ik niet verwacht had omdat namelijk zo'n beetje alle brommers hem ook op het frame hebben. of dat voor een viertakker ook goed is weet ik niet i.v.m. oliesmering.
- op achterbrug blijft de ketting altijd op zelfde spanning.
- rubbers in achterbrug gaan langer mee doordat er minder aan getrokken
wordt.
- minder trillingen.

Over de voor en nadelen van de bestaande apollo. Ik heb zelf een gazelle trapezium frame die ik qua constructie veel mooier en degelijker vindt dan de nieuwere apollo. Op de wegligging en het losse subframe na.
ook heeft deze een veel kleinere draaicrkel als de gewone apollo wat ik altijd heel prettig vindt.
De gewone apollo heeft naar mijn idee veel meer zwakke punten het lijkt mij dus ook een goed iee om daar eens goed naar te kijken.

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar ik begin nu wat te bazelen dus ik vul het later wel aan met echte ideeen.

succes allemaal met brainstormen.

Groeten Steven
52
 
Posts: 9
Joined: Tue Oct 31, 2006 12:16 pm

Postby Vinz » Wed Dec 26, 2007 11:39 pm

ha 52 jouw moet ik hebben voor het dubbelbuizen frame, qua foto's, mijn dubbelbuis rijd nog niet maar me gewone apollo (vorige) wel.
En volgens mij is net zo als jij zei slimmer om 2 buizen te doen dan 1 ja.

Maar ik pm je nog wel een keertje.
Het leven is niets zonder brombakfiets
User avatar
Vinz
 
Posts: 325
Joined: Fri Oct 06, 2006 12:24 am
Location: Amsterdam

Re: Mijn eerste reacties

Postby irmin » Wed Jan 02, 2008 1:35 pm

52 wrote:
Is er ook iemand die een goed systeem heeft ontwikkeld voor de verlichting want dat is namelijk bij mij en bij velen onder ons altijd hopeloos gebleven.


Ik heb vooral ervaring met elektra van Honda-spul. Daarvoor knutsel ik met m'n ogen dicht en twee vingers in m'n kont een draadboom voor in elkaar (met alles erop en eraan, dus ook knippers, remlicht etc.) . Ik voorzie voor andere type brommers niet veel problemen, dus laat de vragen maar komen.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby Giel » Wed Jan 02, 2008 4:58 pm

Vinz wrote:ha 52 jouw moet ik hebben voor het dubbelbuizen frame, qua foto's, mijn dubbelbuis rijd nog niet maar me gewone apollo (vorige) wel.
En volgens mij is net zo als jij zei slimmer om 2 buizen te doen dan 1 ja.

Maar ik pm je nog wel een keertje.


Dat denk ik ook.

Mijn dubbele buizen frame bevalt me prima. En zoals Steven al zei is een kleine draaicirkel ook erg fijn.
Nadeel vind ik echter wel dat de stuurstang(?) onder het frame hangt. Ik bedoel de buis die van voor naar achter loop dwars onder het frame door. Ik ben altijd bang dat ik die er af rij als ik over stoepranden e.d. rij/knal. Tijdens de NBBK bleef ik er ook al achter haken. Liever dus deze buis 'binnen' het frame.

Gilian
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Postby steckelfisch » Mon Feb 11, 2008 2:59 pm

bart beekhuizen wrote:dat die bak niet laag kan komt door doe achtelijke stuurstang. als dat anders kan keb je een zee ruimte.


Die stang kruist de koker balk. Als we het zo kunnen opzetten dat de overdracht paralel gaat aan de kokerbalk, kan ie op een wat betere manier weggewerkt worden.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Wiki site

Postby steckelfisch » Mon Feb 11, 2008 3:08 pm

Hoi,

Ik heb wat rondgezocht naar andere sites die ook hardware ontwerpen.

Hier http://fridayafternoon.org/wiki/index.php/Main_Page zijn
ze bezig met het ontwerpen van een OS-auto.

Nu heb ik bij mij op de site ook een (media)wiki neergezet, en wel
hier http://bakbrommer.steckelfisch.nl.

Mijn idee is om op die OSauto wiki eens rond te kijken hoe ze die wiki
gebruiken om het hele ontwerpen te communiceren en te stroomlijnen.

En dat te gebruiken voor een eigen wiki. En als iemand anders ook
sugesties heeft voor een indeling is mij dat ook goed.

Wat we op korte termijn wat meer nodig zijn, is wat meer conreet
ingevulde ideeën (of onderdelen daar van). Ik denk dan aan
tekeningen, foto's en anderssoortige informatie en documentatie.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby irmin » Mon Feb 11, 2008 7:36 pm

tja.....

ik vind het toch een moeilijk idee.
Een echt OS frame... ik denk dat we het beste gewoon zoveel mogelijk fotoos van bestaande frames, stuurinrichtingen, remsystemen etc kunnen verzamelen. Iedereen die dan echt aan de slag wil kan dan ideeen pikken, recombineren en een eigen draai eraan geven. De 1 wil een knoepert van een bak, de ander iets om lekker mee te crossen. En uiteindelijk moet je toch naar de RDW om je frame te laten keuren. Daarna weer terug om je opgebouwde brommer te laten keuren.
Als iedereen die daar is geweest z'n bevindingen opschrijft en vooral belangrijk: afkeurpunten doorgeeft, dan denk ik dat op die manier een sneller en zinvoller database opgebouwd wordt.
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby knorrepot » Tue Feb 12, 2008 2:29 pm

heb een idee voor de fiat besturing en daarmee een lage stuurstang. Kan ik een tekeningetje mailen ofzo? Of ben ik de enige die enthousiast word van dit idee?
knorrepot
 
Posts: 335
Joined: Thu Feb 07, 2008 10:03 pm
Location: Zaandam

Postby Amro » Tue Feb 12, 2008 10:08 pm

Zoals Irmin schrijft. laat maar zien... Alle ide-een zijn zowizo welkom. Tekening mailen heeft niet zo'n zin als je 'm hier wilt laten zien. Dan moet je 'm online zetten en dan vanuit hier naar toe linken. Of stuur 'm ff naar mij dan doe ik dat wel.
User avatar
Amro
Site Admin
 
Posts: 230
Joined: Mon Feb 14, 2005 4:36 pm
Location: Tienhoven

galvaniseren

Postby onnes » Fri Jan 16, 2009 9:35 pm

om even op het galvaniseren terug te komen,dit kan prima
heb ik ook laten doen met mijn apollo
alleen de rubbers van de achterbrug vonden het niet zo leuk!
is nog goedkoop ook trouwens.
de prijs is ongeveer 50ct. per kilo
van dat kromtrekken is echt onzin!
een nadeel is wel dat er nergens verf op mag zitten,roest mag wel.
onnes
 
Posts: 11
Joined: Sun Jan 11, 2009 6:03 pm

Previous

Return to frame O.S.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron