Hallo mensen ik stap wat laat in in deze brainstorm, maar uiteraard spoken deze plannen ook al lang door mijn hoofd net als bij iedereen. Goed idee dus
om dit met zijn allen uit te werken.
Dit heb ik er in eerste instantie over te melden.
Het lijkt mij een goed idee om een soort goedwerkend basisframe te ontwikkelen waarmee iedereen dan op zijn eigen manier verder kan, Hierbij denk ik aan het subframe principe van apollo.
Daarbij lijkt het mij ook heel interessant of het bij een nieuwe typegoedkeur mogelijk is een subframe te ontwikkelen goedgekeurd voor personenvervoer voor in de bak. Die dan eventueel ook uit te wisselen is op een bestaande apollo.
Verder heb ik al een aantal dingen gehoord waar ik mij bij wil aansluiten zoals:
- hydraulische remmen voor en achter
- onafhankelijke vering en wielophanging.
- lage bak
- eenvoudig frame zonder rare hoekjes en spleetjes ook op de lange
termijn daardoor makkelijk in onderhoud.
- konische lagers in stuurinrichting plus makkelijk te vervangen.
- slee voor verschillende blokophangingen.
( ik heb nog nooit last gehad van brekende blokken en blokophangingen. ook niet met 128 CC je moet gewoon zorgen dat de krachten naar genoeg verschillende punten geleid worden. Dit geldt trouwens voor het hele frame.)
Verzinken lijkt mij niet praktisch je frame vervormd inderdaad daardoor, verder moet ik er niet aan denken een verzinkt frame te hebben het is namelijk echt troep.
Maar dat is natuurlijk ieder zij eigen keus.
Is er ook iemand die een goed systeem heeft ontwikkeld voor de verlichting want dat is namelijk bij mij en bij velen onder ons altijd hopeloos gebleven.
Verder heb ik gemerkt doordat mijn blok altijd op mijn brug gehangen heeft en nu pas op mijn frame dat ik op de brug toch wel fijner vond wat ik niet verwacht had omdat namelijk zo'n beetje alle brommers hem ook op het frame hebben. of dat voor een viertakker ook goed is weet ik niet i.v.m. oliesmering.
- op achterbrug blijft de ketting altijd op zelfde spanning.
- rubbers in achterbrug gaan langer mee doordat er minder aan getrokken
wordt.
- minder trillingen.
Over de voor en nadelen van de bestaande apollo. Ik heb zelf een gazelle trapezium frame die ik qua constructie veel mooier en degelijker vindt dan de nieuwere apollo. Op de wegligging en het losse subframe na.
ook heeft deze een veel kleinere draaicrkel als de gewone apollo wat ik altijd heel prettig vindt.
De gewone apollo heeft naar mijn idee veel meer zwakke punten het lijkt mij dus ook een goed iee om daar eens goed naar te kijken.
Ik kan zo nog wel even doorgaan maar ik begin nu wat te bazelen dus ik vul het later wel aan met echte ideeen.
succes allemaal met brainstormen.
Groeten Steven