Zelfbouwprojectielen

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

foto ontleed stuursysteem

Postby 10.000 » Sat Jan 23, 2010 2:45 pm

Hi Zundaap, hier nog een foto van de ingredienten van het stuursysteem.

Je kunt zien dat er 2 lagers tussen de kruiskoppelingen zitten die vast in een huis komen te zitten, hiermee hoop ik dat het allemaal niet zo zwaar zal sturen. (Op de as tussen de koppelingen zit een spiebaan) Zie foto: Image
10.000

Postby zundaap » Sat Jan 23, 2010 7:10 pm

kun je niet beter een haakse vertanding gebruiken en die met keeringen wateren stof dicht...
en met je grond speling, zit je nu wel is aan de grond dan?

mijn race bak zit 25 cm boven de grond maar ik raak nooit iets, maar als we nog is een baan hebben waar ik een probleem kan vormen, dan schroef ik gewoon me vering uit
want ik heb volledig in stelbare schokbrekers rond om

Image
Image
zundaap

zelfbouw

Postby 10.000 » Sat Jan 23, 2010 8:29 pm

Hey Zundaap, tandwieloverbrenging zou ook een optie kunnen zijn alleen op tandwiel overbrenging zit vaak al standaart speling en dit wordt denk ik snel meer omdat, als je rechtuit rijdt je stuur vaak in 1 stand komt te staan en er maar 1 a 2 tandje continue belast worden en ook het vet door klijne overbrengings oppervlakte er snel tussenuit drukt, bovendien is mijn stuurhoek niet 90 graden en ook geen 45 en wordt voor tanden al moeilijk en zo'n tandwiel overbrengingshuis is erg zwaar en duur - daar houdt ik beide niet van. Er zijn ook duizend wegen naar rome en ik denk dat dit niet zo erg om is. 25 cm grondspeling is helemaal prima, maar ik ben al meer dan eens voorwerpen in het wegdek tegengekomen wat flinke schade kan opleveren. Wel super dat je je veren kan stellen, ik dacht dat de verstelling alleen de spannig op je veer bepaald en niet de lengte van je veer. Zit er ook schokdemping in en rebound afstelling? gr. V
10.000

Postby irmin » Sat Jan 23, 2010 11:36 pm

hee sjors

Ik heb een vraag over je stuurinrichting want ik wilde het ongeveer hetzelfde gaan doen als jij. Maar wel met twee extra hulpdraaipunten (links en rechts) precies in de lijn van de "scharnierpunten" van de onderste en bovenste draagarm. Dit om te voorkomen dat er een stuurbeweging ontstaat bij inveren. Of heb je daar bij jou constructie helemaal geen last van?

Erg mooi trouwens, dat rode frame. Ziet er heel goed uit.
irmin

Postby irmin » Sat Jan 23, 2010 11:38 pm

@ vincent

Bedankt voor het aanbod. Ik kan wel vervoer regelen hoor, geen probleem. Maar als je sowieso mee wil naar de keuring om te kijken hoe ze bij de RDW te werk gaan dan is dat natuurlijk prima. Dan laat ik je horen wanneer het is. Dat zal eind februari, begin maart worden denk ik.
irmin

Postby mano » Sun Jan 24, 2010 12:24 pm

Irmin,

een vriend van mij vertelde dat hij eens met een RDW man heeft staan praten over het keuren van motoren enzo. Daarbij vertelde die RDW man dat je als je een frame wilt laten keuren je zowiezo meerdere exemplaren moet hebben, omdat er zowiezo 1 frame kapot word getrokken om te kijken hoeveel die kan hebben. Ik weet niet of dit nog steeds van toepassing is, en of deze rdw man de waarheid sprak, en geloof best dat je je research hebt gedaan, maar ik dacht post het hier toch maar effe voor de zekerheid want zou sneu zijn als je je mooie bouwwerk in stukken mee naar huis kan nemen en uiteindelijk nog niks hebt.
Volgens de RDW man was het makkelijkste in Engeland keuren (daar blijkt dat makkelijker te zijn als in NL) en dan te importeren naar NL.

Nogmaals dit is info uit derde hand, probeer niemand bang te maken maar denk ik meld het toch effetjes....

Succes ermee!
mano

Postby irmin » Sun Jan 24, 2010 12:40 pm

Frame uit elkaar trekken? Is dat niet bij fabrieksmatig geproduceerde frames? Het productieproces moet gecertificeerd worden omdat ze niet elk exemplaar kunnen testen bij de RDW. En daarbij wordt een productieframe flink door de mangel gehaald als testcase.
Heb al heel wat verhalen gelezen van mensen die een zelfbouwframe naar de RDW hebben gebracht maar ben nog nooit tegengekomen dat ze dat bij zelfbouwframes doen. Er staat ook nergens in de eisen dat je 2 frames moet meenemen :). Maar ik zal er zeker naar informeren.

Lullig is ook dat ik moet aantonen waar m'n motorblok vandaan komt (met documentatie).
" Tjaa.... m'n motorblok komt uit de sloot meneer"

Een kennis van me heeft ooit een in de sloot in de prak gereden XL gekregen en het blok aan mij gegeven. Maar eens kijken of hij die kerel nog kan achterhalen waar hij die motor van heeft gekregen
irmin

Postby knorrepot » Sun Jan 24, 2010 2:37 pm

Kapotmaken doen ze niet hoor. Heb weleens een cabrio gemaakt van een gewone auto, en die werd ook gewoon kaal (zonder verf) nagekeken en getest op stevigheid en rijeigenschppen. Tekeningen erbij en die zijn goedgekeurd. Allemaal een beetje op logisch en technisch inzicht. De tekeningen zijn nu dus goed, dus kunnen we de volgende cabrio makkelijker door de keuring krijgen.

Crashtests zijn echt voor fabrieksdingen. Kleine series kan je dus wel zelf maken zonder crashtest of ander destructief onderzoek. Zelfs als het om een auto gaat. Zal voor een bakmotor het zelfde zijn denk ik.
Ben
knorrepot

Postby mano » Mon Jan 25, 2010 12:13 am

leek mij ook een apart verhaal, misschien inderdaad bij productieframes.

hehe zoals ik al zei je zal vast je research wel gedaan hebben en zal dit voor jou niet het geval zijn 8)

we zullen zien over een maandje wat het is geworden!
succes!

mano
mano

Postby Xenomobile » Mon Jan 25, 2010 10:07 am

Hahaha zit je nu wel eens aan de grond dan....?
Alleen financieel waarschijnlijk..... haha maar het wordt wel mooi allemaal jongens!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

PreviousNext

Return to frame O.S.