Lassen vs (de)montabel

Samen een nieuwe bakbrommer ontwerpen...

Moderator: frame O.S.

Lassen vs (de)montabel

Postby steckelfisch » Wed Dec 12, 2007 10:00 am

zijn er ook technische bezwaren tegen zoveel mogelijk alles (de)montabel ontwerpen?

Laatst zoeits gezien op Dicovery, betreffende Landrovers. In wat er nog van
mij bij staat realtief makkelijk in en uit elkaar te halen. Ik vindt dat ook wel elegant aan mijn Gazelle: devoor as kan er af gemonteerd worden, en de achter brug ook. De stuur inrichting dan weer niet , helaas. (daar heb ik nu wat ruimte zitten)
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Re: Lassen vs (de)montabel

Postby bart beekhuizen » Wed Dec 12, 2007 12:07 pm

steckelfisch wrote:zijn er ook technische bezwaren tegen zoveel mogelijk alles (de)montabel ontwerpen?

Laatst zoeits gezien op Dicovery, betreffende Landrovers. In wat er nog van
mij bij staat realtief makkelijk in en uit elkaar te halen. Ik vindt dat ook wel elegant aan mijn Gazelle: devoor as kan er af gemonteerd worden, en de achter brug ook. De stuur inrichting dan weer niet , helaas. (daar heb ik nu wat ruimte zitten)
ja inderdaad, zoveel mogelijk demontabel, handig met vervanging van kromme of kapotte onderdelen. en ook zoveel mogelijk bereikbaar bij bijvoorbeeld de behandeling van roest, neem het bekende apollo-gat onder de stuurpen, en de bedrading door het frame zodat er vocht bij kan. (bedrading dus beschermd maar bereikbaar met de kwast...)
bart beekhuizen
 
Posts: 187
Joined: Sun Jun 12, 2005 10:31 pm
Location: huissen

demontabel

Postby Xenomobile » Thu Dec 13, 2007 11:56 am

De nadelen van demontabel ontwerpen (DFD... Design for dissasembly) die ik kan bedenken:
- gevaar van lostrillen
- ingewikkeldere sterkteberekeningen (incl. aandraaimomenten)
- grotere kans op vermoeiing en plastische vervorming van materialen
- kans op bevestigingspunten op moeilijk bereikbare plaatsen
- arbeidsintensievere productie (bij hogere productieaantallen duurder)
- een bout gaat door een gat, in dat gat kan water komen.... Roest.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Re: demontabel

Postby bart beekhuizen » Thu Dec 13, 2007 2:33 pm

Xenomobile wrote:De nadelen van demontabel ontwerpen (DFD... Design for dissasembly) die ik kan bedenken:
- gevaar van lostrillen
- ingewikkeldere sterkteberekeningen (incl. aandraaimomenten)
- grotere kans op vermoeiing en plastische vervorming van materialen
- kans op bevestigingspunten op moeilijk bereikbare plaatsen
- arbeidsintensievere productie (bij hogere productieaantallen duurder)
- een bout gaat door een gat, in dat gat kan water komen.... Roest.

ja in alle punten heb je gelijk. een combinatie dus, ik blijf er bij dan we kwa constructie van een apollo uit moeten gaan. alleen dus geen kokerbalk
bart beekhuizen
 
Posts: 187
Joined: Sun Jun 12, 2005 10:31 pm
Location: huissen


Return to frame O.S.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron