Rammelende 70cc

voor je vragen over 2-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

Rammelende 70cc

Postby Peter » Fri May 07, 2010 9:23 am

Hallo,

Van de week heb ik mn zundapp geforceerde koeling blok in elkaar gezet, nadat ik em gereviseerd heb en er een nieuwe 70 cc athena cilinder op heb gezet.
maar nu komt er een rammel uit de cilinder, en hoor ik op allemaal forums dat dat wel vaker gebeurd, maar hoe los ik dit op?

groeten,

Peter
Peter

Postby bert » Fri May 07, 2010 10:09 am

Hoi Peter,
ik lees regelmatig mee op het zundappforum, en iedereen klaagt daar over te kleine zuigers die bij Athena cilinders worden geleverd. Wellicht is dat de oorzaak van het gerammel.
bert

Postby Peter » Fri May 07, 2010 10:31 am

oke moet ik eens uitzoeken hoe dat zit ja.
op die cilinder staat dat er een tolerantie D zuiger in moet, en dat heb ik dus ook. maar weet jij toevallig ook wat voor tolerantie er dan in moet? of heb je grotere zuigerveren ergens te koop ofzo?

groeten
Peter

Postby irmin » Fri May 07, 2010 12:27 pm

je moet niet op de letters leten. een zundapp D is niet hetzelfde als een athena D of een eurocilindro D.
Ruwweg: als je de zuiger in de cilinder steekt mag je net wel/net geen voelermaatje 0.05 tussen de cilinderwand en de zuiger kunnen steken.
irmin

Postby Peter » Fri May 07, 2010 12:59 pm

ja, maar die zuiger is ook van athena. dus het lijkt me dat dat wel overeen komt.
maar ik zal wel ff kijken met die voelermaat ja. dat is wel een goed idee.
bedankt!

groeten
Peter

Postby bert » Fri May 07, 2010 8:02 pm

Net zoals Irmin al schreef, zou ik er niet vanuit gaan dat als er een d op je cilinder staat, er ook een d zuiger in hoort. Dat zou wel logisch zijn, maar om de een of andere reden is dat meestal niet zo. Wat ik heb begrepen is dat Athena eigenlijk altijd een iets te kleine zuiger bij een cilinder levert om vastlopers te voorkomen., ook als je je spulletjes slecht inrijdt.
Ik weet niet of er een goede brommerboer bij jouw in de buurt is, ik word zelf wel blij van een zaak als Massink, maar die zitten wel ver weg in de Achterhoek...
Succes!
bert

Postby Peter » Sun May 09, 2010 4:11 pm

Kan je er trouwens gewoon mee rijden?
Peter

Postby 101peters » Sun May 09, 2010 11:09 pm

Mijn ouwe 70cc athena ging pas aan z'n eind rammelen. Duurde niet zo lang hoor. Vanaf het begin hoort er nix te rammelen. Is het trouwens rammelen, rinkelen, squieken, bonken, schuren of zo. Bij rammelen check ik altijd als eerste de boutjes van de deksels. Geef es meer omschrijving vant geluid.
Niet langer (stationair) laten lopen tot 't blok op temperatuur is, voor diagnose. Niet inrijden voor 't is opgelost.
101peters

Return to 2-tact