externe bobine zundapp 266 2takt 3 handschakel

voor je vragen over 2-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

externe bobine zundapp 266 2takt 3 handschakel

Postby Vogel » Sun Jul 04, 2010 3:57 pm

hallo hallo,

druk bezig om een zundapp bolkje draaiend te krijgen op mijn apollo bb.
het blok hangt maar de bougie wil niet vonken, zelfs een nieuwe bougie niet. dit is vreemd omdat zonder bougie en bougiekap er wel een vonk is.

voor de duidelijkheid ik gebruik de bougiekabel die direct uit de ontsteking van het blok komt.

in het werkplaatsboek kan ik terugvinden dat bijna alle zundapp blokjes een externe bobine gebruiken (behalve CS50).
de externe bobine op de apollo zit er nog en hebben we eerder gebruikt voor een minarelli blok.

wanneer ik de bougiekabel uit de ontsteking aansluit op de externe bobine, wil de bougiekabel uit de bobine niet vonken.

vraag;
- moet ik de externe bobine gebruiken of kan ik de bougiekabel uit de ontsteking gebruiken?

- hoe kan ik testen of de externe bobine nog werkt?

groet vogel
Vogel

Postby mano » Tue Jul 06, 2010 12:33 am

In weze is de bobine achter het vliegwiel prima. DIt zou gewoon goed moeten werken.
Maak je gebruik van een externe bobine dan gaat die via een spoel en met een gewoon draadje, deze geeft op het juiste moment (dmv contactpuntjes) een stroompje naar de externe bobine, deze verhoogt de voltage (zodat hij graag vonkt) en hier gaat de stroom via de dikke kabel naar de bougie toe.

Dus van een bobine naar een bobine is niet de bedoeling.

Ik zou de bobine onder het vliegwiel gebruiken, tenzij je nog een ontsteking hebt waar geen bobine op zit (en dus een spoel voor een externe bobine) en deze meer vertrouwd, maar die dingen onder het vliegwiel zouden het best moeten doen.

- Als je wel een 'dikke' vonk hebt zonder de bougiekap en bougie, kan het zijn dat de bougiekap niet goed is, of dat hij niet goed contact maakt. Knip het bougiekabeltje een halve centimeter korter en draai hem er opnieuw goed in. Deze verbinding kun je ook even checken daar waar de kabel de bobine in gaat onder het vliegwiel.

- Als je een minimaal vonkje hebt vanuit de kabel zonder de bougiekap en bougie, heb je de kans dat de bougiekabel slecht is aangesloten (hierboven beschreven) of in slechte staat is, verdere draadjes slecht contact maken, je puntjes niet ver genoeg open gaan, of je puntjes ver ingebrand zijn of dat er kek tussen zit, of misschien je condensator stuk.

- Ik weet niet of je de ontsteking hebt afgesteld?
voor een vonk is het tijdstip niet zo belangrijk, maar wel dat de puntjes 0.4mm open gaan.

- wat er ook wel eens gebeurd is dat de mantel van de normale zwarte draad uit de onsteking (voor het uitzetten van je brommer, met massa verbinden is geen vonk) een beetje gaar is, en dat hij dus een beetje verbinding maakt met de massa en daarom het niet goed doet. soms is deze draad oud en hard en is de mantel gebroken op de plek waar hij de bocht om gaat uit de onstekingsplaat.

Maak anders even een foto van de ontsteking zonder vliegwiel, dan kunnen we zien of er misschien draadjes niet goed zijn aangesloten.

Succes!
mano

foto's ontsteking

Postby Vogel » Sun Jul 11, 2010 4:26 pm

Hee mano,

Bedankt voor al de uitleg, nu dat zo gelezen te hebben en het vliegwiel gedemonteerd hebben denken wij dat het het volgende is.

- Als je een minimaal vonkje hebt vanuit de kabel zonder de bougiekap en bougie, heb je de kans dat de bougiekabel slecht is aangesloten (hierboven beschreven) of in slechte staat is, verdere draadjes slecht contact maken, je puntjes niet ver genoeg open gaan, of je puntjes ver ingebrand zijn of dat er kek tussen zit, of misschien je condensator stuk.

We hebben ook de ontsteking afgested op 0.4 mm. Maar heeft niets geholpen.

Hier de foto's van de ontsteking. Echt heel tof dat je ons zo wil helpen.

Wat ik ook zag is dat een rubber aan het einde van een spoel niet meer op zn plek zat, moet dit vervangen worden? (zie foto)

[img]file:///I:/data/Vliegwielontsteking%20Zundapp/110720101376.jpg[/img]

[img]file:///I:/data/Vliegwielontsteking%20Zundapp/110720101390.jpg[/img]

[img]file:///I:/data/Vliegwielontsteking%20Zundapp/110720101391.jpg[/img]

[img]file:///I:/data/Vliegwielontsteking%20Zundapp/110720101392.jpg[/img]

[img]file:///I:/data/Vliegwielontsteking%20Zundapp/110720101393.jpg[/img]

[img]file:///I:/data/Vliegwielontsteking%20Zundapp/110720101394.jpg[/img]

[img]file:///I:/data/Vliegwielontsteking%20Zundapp/110720101397.jpg[/img]

Groet Vogel
Vogel

Postby mano » Mon Jul 12, 2010 10:22 am

Hee vogel,

je plaatjes staan op je harde schijf, ze moeten eerst nog eens op het internet gezet worden voordat je ze op het forum kan laten zien.

dit kun je doen door je plaatjes online te zetten via een site waar je plaatjes online kan zetten, dit gaat vrij eenvoudig op sites als http://www.mijnalbum.nl/ of http://photobucket.com/.

Hier kun je een account aanmaken en dan volg je de stappen via de site om de plaatjes online te zetten. Dan precies op dezelfde manier on het forum zetten als je al gedaan hebt.

Eenmaal een accoutn kun je deze vaker gebruiken voor dit soort dingen.

Het kan ook via vele andere sites, dit zijn slechts twee makkelijke voorbeelden.

succes!
mano

Return to 2-tact