ophanging zundapp blok

voor je vragen over 2-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

ophanging zundapp blok

Postby tollebom » Mon Mar 07, 2011 10:23 pm

heela hoola!

wil komende week beginnen met de bami uit de bak schrapen en daar een mooi zundapp blokkie voor in de plaats hangen (3hand)

denk dat ik voor meeverend ga,
ben er echter nog niet uit of ik (voor) boven of onder wil ophangen.
wat zijn de ervaringen hiermee?

mooie foto's, goede (en minder goede ideeen) en ervaringen zijn welkom!

ben zelf geen lasser, echter n goede lasser is voorhanden (zn schuur staat alleen vol met troep uit onze laatste 5 pandjes... iemand nog een wasmachine?....

gruss,
t
tollebom

Postby mano » Tue Mar 08, 2011 12:42 am

zelf ook zundapp blok meeverend gemaakt. de achterste twee ophangpunten gebruikt op de meeveerplaat (weet niet of je die nog hebt) vooraan het onderste ophangpunt. als je losse schokbrekers hebt achter een hoekje van het het frame weghalen (rechte plaat bij stuurstang) en met een uitlaat met dubbele knik (kortere bocht) past dit allemaal best makkelijk op een orgineel frame (weet niet of ie dat nog een beetje is).

voordeel van meerverend blok is dat je geen extra kettingspanner nodig hebt, maar ik heb er toch eentje opgezet want die dingen op de as word ik niet zo vrolijk van.

Kan me vaag iets herinneren dat eeh 3bak blok vooraan een veel smaller ophangpunt heeft, weet niet zeker of dit de 3bak hand of voet was..... in dat geval zou ik een breder ophangpunt voor maken en een paar bussen gebruiken om op te vullen. als je dan een 4 of 5 bak ooit wil monteren kan dit zonder opnieuwe te hoeven lassen. als je inderdaad een smaller ophangpunt voor hebt moet je het maar even melden ik kan wel een blok opmeten hoe breed dat voorste ophangpunt van een 4bak is als je dat wil.
mano

Postby tollebom » Tue Mar 08, 2011 4:21 pm

hmm, meeveerplaat... nee...
ophaninging is redelijk aan geknutseld om het huidige 250cc blok erin te hangen (is wel staand blok, frame is gelukkig verder intact gelaten)

op het gedeelte van de brug wat om het frame heen komt lijkt iets afgeslepen te zijn om plaats te maken voor de huidige ophanging en accubak.
omdat ik niet echt vergelijkingsmateriaal heb en het moeilijk blijkt om duidelijke foto's van originele bakken te vinden weet ik niet wat er ooit heeft gezeten.

de maten van de ophangpunten van mn (zundapp) blok zijn achter en onder 40mm.
achter is 90mm hart op hart
boven weet ik even niet zeker maar die is in ieder geval breder.
als je mij die maten kunt geven zou dat tof zijn, dan blijven de mogelijkheden in ieder geval open!

wellicht kun je me wat foto'tjes mailen (of ze hier posten) van je ophanging incl. meeveerplaat.
tolle_bom (A) hotmail. com

bij mij ziet t er nu zo uit:
Image
hmm, misschien niet zo duidelijk gefoto'd. maar dit hele blok gaat er dus uit.
tollebom

Postby Xenomobile » Fri Mar 11, 2011 12:21 pm

Het minarelli blok hangt origineel dus aan de buis die door het frame loopt. Vanuit die buis komt een soort schelpvormige plaat onder het blok door waaraan ook de voorste ophanging (onder het blok) vast zit. Het hele blok hangt dan dus meeverend aan de achterbrug. Heeft voordelen (minder kettingslijtage en eenvoudiger montage van de uitlaat aan de achterbrug), maar vaak is het dan ook weer wat lastiger om bv. olie te verversen (aftap afgedekt).
Ik weet niet of ik daar nog foto's van heb, maar ik kijk even... Moet ik ze ook nog inscannen.... (is nl. echt lang geleden)

250cc onder een ori apollo met mechanische trommetjes, wat zijn er toch een hoop debielen op de wereld....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby tollebom » Fri Mar 11, 2011 3:24 pm

hee, bedankt voor de foto, is niet heel duidelijk te zien maar ik snap het idee.
(mooi tankie ook trouwens!!)

gaan komende week lekker knutselen, ik post wel foto's van hoe het gaat worden.

in de tussentijd zijn ideeen en foto's nog steeds welkom!
tollebom

Postby mano » Sat Apr 09, 2011 1:54 pm

zie hier maten van het voorste ophangpunt aan de onderkant van de 4bak.

beetje lastig meten tegen een pakking aan, dus geef het nog een halve mm speling :) (plus nog een paar tiende voor een pakking :wink: )

Image

de achterste punten zijn gelijk aan elkaar, volgens mij bij de 3bak dezelfde maat, alleen voor was bij de 3bak dacht ik smaller? Dus je zou een bredere ophanging kunnen maken met een opvul bus zodat je in de toekomst er makkelijk een 4-bak in kan hangen of een 5bak (dacht ik hetzelfde als 4bak?)

succes!
mano

Postby tollebom » Sat Apr 09, 2011 8:04 pm

hee!
thnx!

we maken de ophanging sowieso breder dan de ophangpunten, zodat het gehele blok naar links/rechts verplaatst kan worden mocht dat nodig zijn.
(evt. ander achterwiel & nog een ideetje met achtertandwielen....)

het schiet overigens nu redelijk op, als meeveerplaat hebben we een stalen bocht waarmee het rugstuk aan het zitvlak van een bureaustoel vastzit gebruikt,
blijkt ideaal, in de bocht zit een goede versteviging en het blok past er redelijk mooi op.

ik zal spoedig wat foto's posten!
tollebom

Postby tollebom » Thu Apr 14, 2011 11:23 am

zo, hier wat foto's!

1: dag chinese bamizooi!!
Image

2: welkom duitse degelijkheid!!
Image

3: nieuwe meeveerplaat (hoekstuk uit een bureaustoel, recycle!! recycle!!)
Image

4: ophangpunt voorkant
Image

5: zo komt ie te zitten, het geheel wordt (met versteviging) aan de achterbrug bevestigd, mooi in lijn met de achterbrug zodat de ketting netjes om de brug heen loopt! (had al ergens iets gelezen over een ketting die een sleuf in de brug had geslepen....)
Image

we staan meer dan open voor tips en of opmerkingen.

hoe kunnen we het uitlijnen het best aan gaan pakken?
tollebom

Postby knorrepot » Thu Apr 14, 2011 6:21 pm

met een timmermansoog?

zit er uit alsof het gaat lukken. succes
Ben
knorrepot

Postby Xenomobile » Thu Apr 14, 2011 7:39 pm

Ik zet altijd het achterwiel er in... helemaal recht zetten... dan een stalen rij (of een profiel wat recht is) met lijmklemmen op het tandwiel klemmen naar voren toe. Hiertegen het voortandwiel uitlijnen.... Als laatste goed opletten dat het blok (met tandwiel) goed recht in de rijrichting hangt.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Next

Return to 2-tact