Even voorstellen + Vraagje nieuw blok keuze

voor je vragen over 2-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

Even voorstellen + Vraagje nieuw blok keuze

Postby IJscoJelle » Wed Apr 13, 2011 9:29 pm

Hallo,

Ik heb gisteren avond jullie forum gevonden en al tot diep in de nacht rond zitten neuzen.. vanmiddag even aangemeld om mee te kunnen praten en advies te vragen!

Ik zal me even voorstellen; Stefan Dille 23 jaar uit Deurne. Bedrijfsleider van IJsco Jelle... Ja de naam zegt het al en dan hier op dit forum... jullie voelen hem al aankomen! Kijk maar eens op www.ijscojelle.nl.
Wij hebben 2 Gazelle's H.M.C. 707 inderdaad de ijsco uitvoering :)

De ene heb ik vorig jaar helemaal opgeknapt... met name de bak de andere heb ik 2 maanden geleden flink aangepakt. Kwa uiterlijk zien ze er nu weer netjes uit.. nog een keertje nieuwe zeiltjes erop maar dat is voor de toekomst.

Nu komt het! Beide brommers hebben volgens mij een Minarilli motorblok 50cc. de ene is voetgeschakeld en doet het prima! de andere echter is handgeschakeld en werkt iets minder.

Ik was opzoek naar advies! er moet een nieuw blok komen onder de brommer met handschakel... graag zou ik hier een voetschakel of nog liever een automaat of semi automaat blok onder hebben liggen. Dit omdat verschillende jonge mensen er op rijden en ze niet alle evenveel ervaring met schakelen hebben.

Heeft iemand van jullie ervaring met het onderbouwen van een ander blok? bijvoorbeeld een (semi) automaat is dit mogelijk? of een zundap blok... Belangrijk om in gedachte te houden is dat de brommer geladen ongeveer 400 kg. weegt ik weet niet of dit van belang is voor het keuze blok (semi) automaat... voetschakel enzo.
Ik sleutel al enige jaren aan mijn oldtimer auto maar heb nog niet veel ervaring met brommers... dit zal echter nog wel komen!

Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven?

Met vriendelijke groet,
Stefan
IJscoJelle

Postby knorrepot » Thu Apr 14, 2011 6:18 pm

hoi, welkom!

Blokje van een honda c70 heeft genoeg vermogen om 400 kilo rond te pruttelen. Semi automaat werkt wel lekker makkelijk. Of volledige automaatjes ook sterk genoeg zijn (en leuk genoeg? ook belangrijk) weet ik niet..

Wat is er aan de hand met het handschakelblokje?
Ben
knorrepot

Postby IJscoJelle » Thu Apr 14, 2011 7:47 pm

Hoi Ben!

thanx voor je reactie!

Het blokje loopt volgens mij nog wel... echter omdat het zo zwaar moet trekken en die jonge gastjes niet zo goed overweg kunnen met de koppeling (koppelingsplaat) zou een semi de voorkeur hebben!

Ik had inderdaad al ergens op t forum gezien dat de honda dienst zou kunnen doen... weet jij of deze er een beetje eenvoudig onder te bouwen is? of is hier veel las/slijp en stel werk voor nodig?

Groet Stefan
IJscoJelle

Postby knorrepot » Thu Apr 14, 2011 9:50 pm

ja, de ophanging is totaal anders, dus dat is even een klusje. Je moet wel wat lassen en slijpen enzo, maar het is de moeite waard. Blokje past er wel tussen, maar je moet even puzzelen. Staan op dit forum genoeg voorbeelden van hoe je dit kunt doen, velen gingen je voor (ik ook).

Je moet vooral even besluiten of je het nieuwe blokje mee laat veren of vastzet in het frame. Een tweetaktblokje is kleiner, maar ook vaak anders qua ophangpunten, dus klussen word het sowieso.

Niet zonde van verder redelijk originele HMC?
Ben
knorrepot

Postby mano » Thu Apr 14, 2011 11:10 pm

misschien een andere tandwielverhouding op het handschakelblokje proberen?
wat zit er nu op?

prima om er een andere blok in te klussen, maar misschien is het met de juiste tandwiel verhouding te verbeteren en scheelt het een hoop werk of kun je er nog effe mee rijden en de klus doen als het (beter) uitkomt.
mano

Postby IJscoJelle » Fri Apr 15, 2011 12:59 am

Mannen!

bedankt voor jullie reacties!

het is inderdaad zonde van de originaliteit van het wagentje! daarom heb ik vanavond al weer zitten rondneuzen en overleggen hoe ik dit het beste op kan lossen... Het verbouwen enzo zou geen probleem zijn echter gezien de tijd en de originaliteit leg ik er het liefste weer een p3 maar nu voetschakel onder. Dit zit op de andere kar ook en werkt prima!

tandwiel verhouding is inderdaad een goede opmerking! het achtertandwiel van mijn rijdende brommer is aanzienlijk groter dan die waar ik een nieuw blok in wil hebben... heb er ook al aan gedacht hier een groter tandwiel op te leggen.. Ik heb echter nog niet geteld hoeveel tanden ofzo...

Wat is de functie van het wel of niet mee veren? dat had ik dus inderdaad ook op het forum gezien....maar begreep de functie nog niet helemaal!

Ik heb nu contact met een man die volgens mij een p3 blokje heeft liggen, weet nog niet of dit een hand of voetschakel is...

Dus misschien weten jullie nog iemand die een p3 voetschakel heeft liggen? het liefst in goede staat :) Mochten jullie nog iemand of een adresje voor een degelijk tandwiel weten hoor ik dat ook graag!

Groeten Stefan..

Ps ik zal binnekort eens een aantal foto's plaatsen op het forum!
IJscoJelle

Postby 101peters » Fri Apr 15, 2011 1:26 am

Hallo Stefan, welkom in bakbromland.
Een vriendin van me heeft ook een ijscobakbrommer, zij zegt dat een minarelli het voordeel heeft dat ze geen bel hoeft te rinkelen als ze aan komt rijden...
Of dat nou zo'n voordeel is?
Feit is wel dat zo'n handgeschakeld blokje enige ervaring en omzichtigheid nodig heeft. Je zou beter een zundapp erin kunnen hangen, die zijn iets robuuster (maar maken nog meer lawaai).
Als je echt voor hufterproof wilt gaan, is een semi-automaat Honda wel de top. Nadeel is dat ze schreeuwend duur zijn, en de blokken die tip-top in orde zijn vind je helaas nauwelijks op marktplaats.
Ikzelf heb (uiteindelijk) één van de Chinese imitatie-blokjes, waarbij de (Dax/Monkey) dealer me gevraagd heeft het flink op z'n donder te geven bij de NBBK, en hem mijn oordeel te geven. Goeie garantie!
Ik ben verre van subtiel, maar het blok draait na 3 jaar nog vrolijk rond. Er is een enorm kwaliteits-verschil tussen de vele Chinese merken, en het is zeker de moeite waard om dat uit te zoeken.
Ga voor 70 of 85cc, dat is voor oom agent nog net als brommer aan te zien, en heeft toch genoeg vermogen om 400 kg de brug over te helpen.
Ombouwen van het frame is geen grote klus voor een metaalbewerker.
Kom naar de cross op het ADM, daar vind je vast alle info en hulp die je nodig hebt, en als je de bak meeneemt kunnen wij een ijsje bij je kopen!
Groet,
P-ter
101peters

Postby Reinier » Fri Apr 15, 2011 1:55 am

Voordeel van mee-veren is dat het (althans in theorie) minder belastend is voor je ketting, aangezien de afstand tussen as-as met een niet meerverend blok in theorie bij een hobbel langer wordt(of korter, hangt net van je situatie af, bij apollo zal het echter langer zijn.)
Dit komt omdat je ketting in een rechte lijn van tandwiel tot tandwiel loopt, en je achterbrug een cirkel beschrijft, en je motor dan niet in het middelpunt zit.

Dit is alleen prima op te vangen voor je ketting als je de vuistregel aanhoud bij het kettingspannen dat je je ketting +/- 2 cm op en neer moet kunnen bewegen. dit is belangrijk om je assen en je ketting niet over te belasten bij zware hobbels.

Kortom: het is leuk, maar niet noodzakelijk.

Mijn ervaring met bami/chinese viertaktblokjes is erg wisselend.
Wees niet bang om de iets duurdere variant te kopen, de kwaliteit tussen de verschillende fabrikanten verschilt heel erg!
het lifan-blokje wat ik nu heb van 200 euro ben ik erg tevreden over.

www.brinkmotoren.nl heb ik deze gekocht.
een andere site is ook: http://groothandel-nemeco.nl

Ander voordeel van 4 takt blokjes is dat verbruiken boven de 1:30 geen uitzondering zijn. Ikzelf rijd ongeveer 1:35 en ben daar erg blij mee!
-Reinier-
Reinier

Postby IJscoJelle » Fri Apr 15, 2011 10:09 am

goede morgen!

Kijk het wordt me al steeds duidelijker! de diverse termen en blokjes die geschikt zijn voor mijn bakfietsen! dank hiervoor :)

Nu nog de termen over het cros gedeelte... @ P-ter jij schreef over de NBBK? ik weet (nog) niet waar dit voor staat! goed... ik het even ge'google'd... Ik wist helemaal niet dat dit bestond! Wel gaaf! :) Wanneer is er weer een Cros op het ADM ? (waar staat ADM voor)? Klinkt als een goed idee om daar langs te komen!

Kwa geluid heeft je vriendin gelijk.... herrie dat maakt hij!

Ik heb besloten om nu voor een origineel voetschakel blok te gaan mocht in de toekomst blijken dat dit niet goed gaat werken (misschien toch te zwaar, de jongens kunnen er minder goed mee overweg, etc.) dan kan ik nog altijd eens gaan orienteren op de honda of namaakk blokjes!

@Reinier. duidelijke uitleg! Ik zal in de gaten houden dat de ketting niet te strak komt (dit geld dus ook bij de originele blokjes neem ik aan) en bedankt voor de links!

Tijd om te gaan werken :)
Stefan
IJscoJelle

Postby Reinier » Fri Apr 15, 2011 12:30 pm

Als je voor een orgineel blokje gaat, veert die als het goed is ook mee.
Alsnog is het een goed idee om nog enige beweging in je ketting te houden(kettingen hebben in theorie geen voorspanning nodig) zodat je in je ketting niet teveel rendement verliest. maar het is niet noodzakelijk. gezien de afstand tussen de 2 tandwielen altijd gelijk blijft.

Ik weet dat in alle honda onderhoudsboekjes staat dat je de ketting nog +/- 2 cm op en neer moet kunnen bewegen. en dat werkt prima!
als ik die spanning heb loopt hij er bij mij nooit af. Maar ik heb dan ook geen meeverend blok en alle honda (viertakt) brommers ook niet.
-Reinier-
Reinier

Next

Return to 2-tact