dimitri wrote:maar ik begrijp dat je wel degelijk je brommer onderin z'n toeren kan opvoeren en ook kan varieren met de bandbreedte.
Wat noem je onderin?
Voor een expansiepijp is 8000 rpm erg onderin. En dan heb je een zeer laagtoerig gerichte expansieuitlaat.
Er zijn zelfs lieden die beweren dat onder de 8000 rpm het principe van de expansieuitlaat niet alleen niks doet maar zelfs tegen je werkt. Je kan er wel van uitgaan dat wanneer een expansieuitlaat interessant wordt, je powerband zo smal wordt dat dit met een driebak weinig zin heeft. Bert en ik hebben ooit geexperimenteerd met expansieuitlaten (zelfbouw en berkeningen) op een 4-bak, met een powerband bij zo'n 9000 rpm en daar vonden we het powergat tussen 1 en 2 te groot.
Mocht je toch willen proberen te tunen, dit zou mijn aanpak zijn:
neem een straatuitlaat, en geen expansie.
- Begin met boosterpoorten. Hierbij hanteer je bij het richten (dus de hoek waaronde je ze in de wand freest) een eenvoudig principe: naar de bougie.
- maak je uitlaatpoort breder (een beetje ovaal in de breedte) met een max breedte van 28 - 30 mm.
- Ga niet hoger dan 170 graden (begin misschien zelfs bij 160 graden) uitlaattiming met ongeveer 110 graden voor je spoelpoorten.
- Zorg voor goede compressie. Bij de hoogste stand van de zuiger: nog zichtbare cilinderrand + pakking + opstaand randje van de kop bij elkaar opgeteld zo ergens rond de 0,8 mm.
- Neem een 18 mm mikuni carburateur. (en vooral GEEN 17 MM BING MET VERSTELBARE SPROEIER!)
Wees verder blij met 50 km/u
Succes
Oja, en wat Bert zegt: waarom niet een nsr blok ofzo? Neem een 6-bak, standaard 50cc motorfietscilinder en je trekt de klinkers uit de grond, je hebt 12 V en een dikke bak licht en je bent goedkoper uit. Honda is praktisch Duits