60 km en lekker doortrekken met een 3 hand? vraag aan Harry.

voor je vragen over 2-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

60 km en lekker doortrekken met een 3 hand? vraag aan Harry.

Postby dimitri » Wed Feb 29, 2012 6:54 pm

Hallo,

Harry kijk effe onder aan het draadje, svp.

Aangezien ik nieuw ben in de bakbrommerwereld zal ik de komende tijd flink wat vragen posten.

Ik heb dus een Gazelle trapeziumbak en wil daar een Zündapp 3 hand onder hangen.

De bak wordt redelijk zwaar (belast) en het lijkt me aardig om er minimaal 60 mee te kunnen en hij (zij?) moet ook een beetje door trekken. Tevens wil ik eigenlijk dat het een bromfiets blijft, dus onder de 50cc. Ga ik dit redden met zeg een 18 of 19 mm, een strak poortenplan, een expansiepijp en tandwielen geexperimenteer? Of kan ik beter naar de 70 cc?

50 cc Blijft mijn voorkeur.

Dames en heren?

groet,

dimitri
Last edited by dimitri on Fri Mar 02, 2012 8:42 pm, edited 2 times in total.
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri

Re: 60 km en lekker doortrekken met een 3 hand?

Postby tollebom » Wed Feb 29, 2012 7:57 pm

hoi dimitri, welkom!!
het hangt denk een beetje van je kunde af wat je uit je blok kunt halen,
ikzelf heb afgelopen week een vierbak gescoord ter vervanging van mn (redelijk standaard) driebak. tussen de tweede en derde versnelling zit nogal een 'gat' wat vooral in zwaarbeladen toestand ervoor zorgt dat ie niet lekker doortrok.

mocht je voor een 70cc gaan, let dan even op wat voor krukas er in je driebak zit, oude types hebben een kortere drijfstang.
tollebom

Re: 60 km en lekker doortrekken met een 3 hand?

Postby bert » Thu Mar 01, 2012 10:00 am

Hoi Dimitri,
ik denk dat het heel moeilijk gaat worden om met een 3 handbak 50cc vlot op te trekken en 60 te rijden. In theorie zou het kunnen , in de praktijk niet. Dit komt door de lange versnellingen van een driebak, je zal dus een keuze moeten maken tussen vlot optrekken of een hogere eindsnelheid. Die hogere eindsnelheid zal je in de praktijk alleen halen als je lange stukken rechtdoor rijd, zonder stoplichten of overig verkeer. Eigenlijk niet te doen dus. Ik zou ik jouw plaats dan ook kiezen voor een blok met meer versnellingen. Daarnaast vraag ik me af waarom je nu nog voor een zundappblok kiest. Die blokken zijn zo'n 60 jaar geleden ontwikkeld en dat merk je wel naast een modern tweetaktblok, die zijn eigenlijk veel beter doordacht. Niet dat zundapp slecht is (ik rij er zelf mee) maar waarom zou je 100 euro neerleggen voor een driehandbak als je voor hetzelfde geld een Honda nsr blok met 6 versnellingen hebt? In mijn omgeving merk ik dat ik met mijn zundapp vijfbak lachend voorbij wordt gereden door een vriend met een nsr zesbak. Beiden 50 cc. Tenzij je dus een berg reserve blokken en onderdelen hebt zou ik die zundapp er dus onderuit gooien en een nsr of minarelli zesbak kopen. Kom je goed vooruit en ze zijn goedkoper dan zundapp.
Succes ermee!
Gr. Bert
bert

Re: 60 km en lekker doortrekken met een 3 hand? vraag aan Ha

Postby dimitri » Fri Mar 02, 2012 9:20 pm

Bert dank voor je antwoord maar ik ben een dikkop (griek én fries!). Ik begrijp dat de lange gangen van een 3 bak niet meewerken bij mijn wens om de gewenste snelheid en een beetje doortrekvermogen te halen. Maar ik heb een jaar of tien geleden besloten (niet uit nationalistische overwegingen) om me bij duitse en nederlandse (gewone trapfiets) voertuigen te houden.

Ik ben vanaf mijn volkswagen passat (de eerste auto waarmee ik constant 1 op 12,5 heb gereden en 470 ton op de teller) nu aanbeland bij een transporter t4 (zelfde brandstofverbruik) die ook superdegelijk aanvoelt en lekker rijdt bovendien.

Heb een BMW R75/5 uit '73. Gaat ook perfect.
Mijn brommers waren achtereenvolgens een zündapp damesbrommer (dimitri 12 jaar), een batavus MK2 (dimitri 14 jaar), een peugeot 103 of 102 of zo (dimitri 15 jaar) en vanaf mijn legale brommerleeftijd (de vorige waren uiteraard crosbrommers) een Puch mv 3 voetbak, Yamaha fs1 (snel maar alles ging kapot) en twee Kreidlers.

Mijn ervaringen met het duitse materiaal (heb uiteraard ook een heleboel auto's naar de sloop gebracht) zijn tot nu toe het prettigst verlopen al moet ik zeggen dat de eenling uit oostenrijk ook zijn/haar best heeft gedaan. De Puch trok als een beer/paard!

Anyway, ik wil het voorlopig bij de Zündapp houden en aangezien ik op dit moment niet het geld heb voor een 5bak wil ik proberen zoveel mogelijk uit de 3 bak (overigens al een maand of 8 in mijn bezit) te persen. Kan ik over een jaar of wat altijd besluiten om er een ander duits blok met meer gangen en cc's onder te schroeven.

Dus kom ik toch weer terug bij mijn vraag, maar dan iets anders gesteld. Kan ik met een goed opgevoerde 50 cc het gat tussen de twee en drie zodanig overbruggen dat het nog leuk is om met de bakbrommer te rijden? Of moet ik echt naar de 70 cc?

Ik hoop dat de Zündapp expert van dit forum me, niet vanwege comerciële belangen maar meer vanuit een soort moedergevoel, hierop een duidelijk antwoord kan geven. Dus Harry 50cc met veel opvoerplezier of 70cc de easy way?

Dit bericht is uiteraard niet alleen aan Bert en Harry. Eenieder die dit leest, deel alsjeblieft je ervaringen.
dimitri

Postby NIX » Fri Mar 02, 2012 9:55 pm

Opvoeren betekent dat je meer vermogen wil en dat doe je door de motor zo te timen dat er hogere toerentallen mee mogelijk zijn. Daar moet je je compressie, carb en uitlaat vervolgens op afstemmen. Het probleem met meer vermogen bij hogere toerentallen is dat je je powerband flink smaller maakt. Voor je gevoel verlies je onderin en in het midden 2x meer dan je bovenin wint. Dat betekent dat je op een gegeven moment de versnellingen dus steeds dichter bij elkaar moet hebben liggen, omdat je bij overschakelen onder de powerband zit en dus simpelweg geen vermogen meer hebt om weer in toeren te kunnen klimmen. Bij een 3-bak heb je daar sneller last van dan bij een 4-bak. Een expansiepijp heeft het effect dat hij een deel van het verse mengsel dat in de uitlaat terecht komt, weer terugblaast bij hoge toerentallen, zeg boven de 9000 toeren (ligt aan de pijpkeuze, uiteraard. Expansiepijpen hebben bij laagtoerige motoren geen zin, die hebben zo'n lage poort, daar gaat echt geen vers onverbrand mengsel de uitlaat in.

Met 50cc en een 3-bak heb je gewoon met de beperkingen van die setup te maken. Ik denk dat je blij mag zijn als het ding de 50-55 haalt en rijdbaar en betrouwbaar blijft.
NIX

Postby tollebom » Sat Mar 03, 2012 11:59 am

laten we voorop stellen dat het sowieso leuk is om bakbrommer te rijden,

om je even een beeld te geven:
mijn setup:
driebak
ongetunede ori zundapp 50cc cilinder,
17mm bing,
32mm zundapp blokfluitpijp,
zelffabricage luchtfilter,
tandwielverhouding: voor:16(maximale wat op een driebak past) achter:62
erg zware bak (maar dr paste dan ook heel veel in!)

met deze setup reed ik
leeg: zo rond de 43 km per uur,
volbeladen: (4man en drie fietsen) niet harder dan 30 (de reden dat ik voor een vierbak met 70cc ga)

mijn bak is zoals gezegd erg zwaar, ik denk dan ook dat als je met de driebak gaat rijden, het belangrijkste om aan te werken is, het beperken van het gewicht! (beeld je in; met 8man op een zundapp cs50 of met 5man??)

in ieder geval, ik heb voor de driebak een aantal voortandwielen, 11t, 13t, 14t, 15t, 16t.
aangezien die niet op mijn vierbak passen heb ik die binnenkort over. ik houdt mijn driebak op de plank, mocht ik ooit problemen krijgen met de vier, dus als je klaar bent om te expirimenteren, mag je ze van me lenen, dat scheelt je het aanschaffen van tandwielen die je misschien wel nooit gaat gebruiken!
tollebom

Postby dimitri » Sat Mar 03, 2012 7:10 pm

Hoi Tollebom (wah veur een naam is da?),

Dank voor je voorbeeld. Het aanbod van die tandwielen ga ik zeker gebruik van maken.
Heb vanmorgen effe zitten zoeken op internet en kwam terecht op het Tomos forum waar een gast behoorlijk duidelijk theoriën uitlegt over het opfokken van tweetakten.

http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Categorie:Opvoeren
http://www.tomosforum.nl/uploads/File/2 ... itlaat.pdf

Met name het uitlaten verhaal was voor mij verhelderend. Snap ik eindelijk hoe zo'n ding werkt (moet me echter nog behoorlijk inlezen in de materie) maar ik begrijp dat je wel degelijk je brommer onderin z'n toeren kan opvoeren en ook kan varieren met de bandbreedte.
Aangezien ik op het ogenblik geen geld heb voor een 5 bak (alles gaat eerst in het op de weg krijgen van de bakbrommer) ga ik toch met de 3 bak aan de gang. Kieken wat ik eruit krijg, zelf een uitlaat bouwen en mijn cilinder tunen en waarschijnlijk uiteindelijk mijn ongelijk bekennen en tzt sparen voor een vetter blok.
dimitri

Postby tollebom » Sun Mar 04, 2012 12:10 pm

yeah, je bent een bolletom of niet... (zeg 1,5 man op een zundapp cs50....)

anyways, work with what you've got!

laat maar weten wanneer je de tandwielen wil hebben, dan stuur ik ze jouw kant op!
hoeveel tanden heb je overigens achter?
tollebom

Postby irmin » Mon Mar 05, 2012 4:21 pm

dimitri wrote:maar ik begrijp dat je wel degelijk je brommer onderin z'n toeren kan opvoeren en ook kan varieren met de bandbreedte.

Wat noem je onderin?
Voor een expansiepijp is 8000 rpm erg onderin. En dan heb je een zeer laagtoerig gerichte expansieuitlaat.
Er zijn zelfs lieden die beweren dat onder de 8000 rpm het principe van de expansieuitlaat niet alleen niks doet maar zelfs tegen je werkt. Je kan er wel van uitgaan dat wanneer een expansieuitlaat interessant wordt, je powerband zo smal wordt dat dit met een driebak weinig zin heeft. Bert en ik hebben ooit geexperimenteerd met expansieuitlaten (zelfbouw en berkeningen) op een 4-bak, met een powerband bij zo'n 9000 rpm en daar vonden we het powergat tussen 1 en 2 te groot.

Mocht je toch willen proberen te tunen, dit zou mijn aanpak zijn:
neem een straatuitlaat, en geen expansie.
- Begin met boosterpoorten. Hierbij hanteer je bij het richten (dus de hoek waaronde je ze in de wand freest) een eenvoudig principe: naar de bougie.
- maak je uitlaatpoort breder (een beetje ovaal in de breedte) met een max breedte van 28 - 30 mm.
- Ga niet hoger dan 170 graden (begin misschien zelfs bij 160 graden) uitlaattiming met ongeveer 110 graden voor je spoelpoorten.
- Zorg voor goede compressie. Bij de hoogste stand van de zuiger: nog zichtbare cilinderrand + pakking + opstaand randje van de kop bij elkaar opgeteld zo ergens rond de 0,8 mm.
- Neem een 18 mm mikuni carburateur. (en vooral GEEN 17 MM BING MET VERSTELBARE SPROEIER!)

Wees verder blij met 50 km/u

Succes

Oja, en wat Bert zegt: waarom niet een nsr blok ofzo? Neem een 6-bak, standaard 50cc motorfietscilinder en je trekt de klinkers uit de grond, je hebt 12 V en een dikke bak licht en je bent goedkoper uit. Honda is praktisch Duits ;-)
irmin

Postby tollebom » Mon Mar 05, 2012 4:45 pm

12volt valt inderdaad veel voor te zeggen, met de 6volt zundapp lichtspoel is je lichtopbrengst gewoon k*t!
12v electronische ontsteking voor zundapp kost ook gauw 150 euri, daar heb je bijna een nsr blok voor...

wat zijn overigens je bezwaren tegen de 17mm bing? ik ben er namelijk vrij tevreden over.
tollebom

Next

Return to 2-tact