Zundappblok problemen

voor je vragen over 2-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

Zundappblok problemen

Postby HellsChickie » Fri Aug 17, 2012 12:36 am

Tja wat kan ik zeggen,ik zo'n vette noob en groen achter de oren wat motortechniek betreft. Ik heb iets vreselijk verkeerd gedaan :cry:

Ik wou olie verversen van mijn zundapper KS50 maar kreeg de aftap schroef niet eruit, ik dacht tik er ff tegen aan ja hoor boem aftapschroef naar binnen geslagen. K.U.T! :shock: Dat is een fout die ik van mijn leven nooit meer zal maken,maar ja ik zit met de gebakken peren nog steeds.

Wat nu in vredes naam?????? Kan ik er wat doen ???? hittebestendig rubber plug in doen of zo? of ben ik gedoemd om een compleet nieuwe zij deksel te kopen wat mij ook niet goedkoop lijkt..en als dat moet is er dan iemand in de buurt van Groningen die misschien een goede 2de hands heeft liggen?

Wat kan ik het beste doen????

Ik heb het blokje eraf gehaald en zie dat de voorste 2 koelribben krom zijn wat kan ik daar doen en hoe kan ik beste oplossen om ze weer recht te krijgen?

Advies alstublieft mede bakkeniers

HellsChickie

Re: Zundappblok problemen

Postby HellsChickie » Fri Aug 17, 2012 12:37 am

:cry:
HellsChickie

Postby bert » Fri Aug 17, 2012 12:14 pm

Als je de schroef naar binnen hebt geslagen en hij ligt in je blok, moet je zowieso je koppelingscarter eraf halen om die schroef eruit te halen. Zo'n cartertje kost de wereld niet, dus ik zou het lekker vervangen. Hoe je dat carter los maakt kan je gemakkelijk op internep vinden en dat is ook niet heel moeilijk. Succes!
bert

Postby tollebom » Fri Aug 17, 2012 1:06 pm

zie t niet zo goed op de foto maar t lijkt er op dat het hele stukje waar het schoefdraad ingetapt zit afgebroken is en naar binnen is gekomen, anders lijkt het me dat dat schroefje nooit door dat gaatje past!
deksel moet er inderdaad sowieso af.
stuur harry huizing een berichtje via dit forum, hij doet veel zundapp spul en zit in het noorden des lands, wellicht heeft ie een deksel en wil/kan ie t nog voor je doen ook.

die gebogen koelribben zou ik me niet al teveel zorgen om maken, zolang de kop nog recht is waar ie op je cilinder aansluit!
dat kun je evt checken met iets waarvan je zeker weet dat het 100% recht is. als ie krom is, kun je nog proberen vlak te maken met een glasplaat en schuurpapier. schuurpapier maak je dan vast op de glasplaat(want die is als het goed is heel recht dus)
en je draait vervolgens met de onderkant van je cilinderkop met een vloeiende beweging achtvormpjes over het schuurpapier.
kan je compressie nog iets ten goede komen ook.

als je die koelvinnen gaat proberen terug te buigen of tikken is de kans groter dat ze afbreken, das minder bevorderlijk dan dat ze iets krom zijn.

kijk ook eens op zundappforum.com
vind je veel informatie en via de 'te koop' / 'te koop gevraagd' topics!
heb ik al veel onderdelen gevonden, zijn vaak (redelijk) goede onderdelen (mits vermeld dat t niet zo is) omdat die puristen daar vaak genadeloos zijn tegenover mensen die troep verkopen!
wellicht dat je daar zelfs iemand in jouw buurt vind die je kan/wil helpen!
tollebom

Postby tollebom » Fri Aug 17, 2012 2:09 pm

oja, om olie af te tappen, zit aan de onderkant van je blok een aftapplug, dan hoeft je blok er niet uit (als je drbij kunt tenminste)
de plug die jij gebruikt hebt (of wilde gebruiken) is om je oliepijl te controleren.
bij mij heeft ie ook wel eens goed vast gezeten, heb toen met alle voorzichtighied een slagschroevendraaier gebruikt, das speciaal gemaakt om vaste bouten en moeren mee los te maken, wellicht ken je iemand die zo'n ding heeft, voor de volgende keer!
tollebom

Postby HellsChickie » Fri Aug 17, 2012 9:55 pm

tollebom wrote:oja, om olie af te tappen, zit aan de onderkant van je blok een aftapplug, dan hoeft je blok er niet uit (als je drbij kunt tenminste)
de plug die jij gebruikt hebt (of wilde gebruiken) is om je oliepijl te controleren.
bij mij heeft ie ook wel eens goed vast gezeten, heb toen met alle voorzichtighied een slagschroevendraaier gebruikt, das speciaal gemaakt om vaste bouten en moeren mee los te maken, wellicht ken je iemand die zo'n ding heeft, voor de volgende keer!

Aha

Mijn vader is overleden en ben er vandaag achter gekomen dat ik zo'n ding heb ge erft (zie foto) ik wist niet wat het was. Tja wist ik het maar eerder,had deze problemen ook niet met schroef in de carter :(
HellsChickie

Postby HellsChickie » Fri Aug 17, 2012 10:05 pm

tollebom wrote:zie t niet zo goed op de foto maar t lijkt er op dat het hele stukje waar het schoefdraad ingetapt zit afgebroken is en naar binnen is gekomen, anders lijkt het me dat dat schroefje nooit door dat gaatje past!
deksel moet er inderdaad sowieso af.
stuur harry huizing een berichtje via dit forum, hij doet veel zundapp spul en zit in het noorden des lands, wellicht heeft ie een deksel en wil/kan ie t nog voor je doen ook.

die gebogen koelribben zou ik me niet al teveel zorgen om maken, zolang de kop nog recht is waar ie op je cilinder aansluit!
dat kun je evt checken met iets waarvan je zeker weet dat het 100% recht is. als ie krom is, kun je nog proberen vlak te maken met een glasplaat en schuurpapier. schuurpapier maak je dan vast op de glasplaat(want die is als het goed is heel recht dus)
en je draait vervolgens met de onderkant van je cilinderkop met een vloeiende beweging achtvormpjes over het schuurpapier.
kan je compressie nog iets ten goede komen ook.

als je die koelvinnen gaat proberen terug te buigen of tikken is de kans groter dat ze afbreken, das minder bevorderlijk dan dat ze iets krom zijn.

kijk ook eens op zundappforum.com
vind je veel informatie en via de 'te koop' / 'te koop gevraagd' topics!
heb ik al veel onderdelen gevonden, zijn vaak (redelijk) goede onderdelen (mits vermeld dat t niet zo is) omdat die puristen daar vaak genadeloos zijn tegenover mensen die troep verkopen!
wellicht dat je daar zelfs iemand in jouw buurt vind die je kan/wil helpen!

Ja ik ga zeker achter Harry zal even moet bellen en bestellen, want ik heb nu helemaal geen vervoer meer. :|

Dat van de glasplaat is een goede tip,kan ik zo de schuur papier op leggen? of moet ik vast klemmen? welke grote korrel moet ik aanschaffen?

En de koelribben moet ik maar zo laten helaas :(
HellsChickie

Postby HellsChickie » Fri Aug 17, 2012 10:09 pm

bert wrote:Als je de schroef naar binnen hebt geslagen en hij ligt in je blok, moet je zowieso je koppelingscarter eraf halen om die schroef eruit te halen. Zo'n cartertje kost de wereld niet, dus ik zou het lekker vervangen. Hoe je dat carter los maakt kan je gemakkelijk op internep vinden en dat is ook niet heel moeilijk. Succes!

Oke gelukkig tis te doen,en nu weet ik ook hoe zo'n ding heet een koppeling carterdeksel , ga zeker zoeken op internet en anders vraag ik jullie om hulp jullie weten het vast ook wel als ik er niet uit kom. Bedankt :wink:
HellsChickie

Postby irmin » Sun Aug 19, 2012 11:11 am

HellsChickie wrote:Dat van de glasplaat is een goede tip,kan ik zo de schuur papier op leggen? of moet ik vast klemmen? welke grote korrel moet ik aanschaffen?

korrel 400 waterproof is mooi. En niet hard lopen duwen, gewoon mooi achtjes draaien over het papier. je ziet het resultaat heel goed, dus je weet vanzelf wanneer je klaar bent.
irmin

Postby HellsChickie » Sun Aug 19, 2012 12:57 pm

irmin wrote:
HellsChickie wrote:Dat van de glasplaat is een goede tip,kan ik zo de schuur papier op leggen? of moet ik vast klemmen? welke grote korrel moet ik aanschaffen?

korrel 400 waterproof is mooi. En niet hard lopen duwen, gewoon mooi achtjes draaien over het papier. je ziet het resultaat heel goed, dus je weet vanzelf wanneer je klaar bent.

:wink: thx
HellsChickie

Return to 2-tact