Luchtgekoeld+Appolo wil niet goed?

voor je vragen over 2-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

Luchtgekoeld+Appolo wil niet goed?

Postby HellsChickie » Fri Aug 17, 2012 10:17 pm

Ik zit op ook op de zundapp forum en kreeg vandaag dit te lezen:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Op een apollo bakbrommer (vaste bak, fusee besturing) hoort een rijwind gekoelde cilinder niet thuis.
Het gewicht van het geheel is al vrij zwaar, daardoor moet de motor dus veel meer werken en krijgt dan vervolgens nul koeling.

Het is niet voor niets dat de Apollo met een minarelli geforceerd gekoeld motortje afgeleverd werd.
Ook al reviseer je dit blok tot in de puntjes dan nog solliciteer je naar een flinke warmloper/vastloper.

Je kan dit blok wel gebruiken en repareren en dan ombouwen naar een geforceerde koeling.
Echter denk ik dat een goed compleet geforceerd gekoeld blokje ongeveer net zo duur zal zijn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik wil toch even een Second Opinion van jullie allemaal,dit omdat ik toch best veel appolos zie rond knorren met hetzelfde blok als ik. Wat vinden jullie ??ik heb mijn lucht gekoelde KS zundapp 50 er nu af en wil graag het nu goed aanpakken zodat ik er in de toekomst lang en probleemloos mee kan knorren.Ben van plan om er 70cc cilinder plus zuiger eronder te zetten :mrgreen:
HellsChickie

Re: Luchtgekoeld+Appolo wil niet goed?

Postby HellsChickie » Sun Aug 19, 2012 10:50 am

Laat maar had al een goede antwoordt gelezen van een ander bakkenist, dit was de antwoord:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

hoho, die vierbak is zeer geschikt onder bakbrommers, alleen de rijwindgekoelde cilinders wat minder. er zijn lui die met allerlei aanpassingen toch zeer succesvol met rijwindgekoeld rijden! (denk aan ventilatoren, luchtbuizen e.d.)

geforceerde koeling is toch een stuk veiliger. kan op meerdere manieren!
bijv. geforceerde koelkap van een ronde driebak aan laten passen, heb ik ook, sluit echter aan de linkerkant niet heel mooi aan maar is zeer functioneel. (vanaf de rechterkant vind ik het wel erg mooi!)

wat ook wel gedaan wordt, is een rond gat in je ontstekingsdeksel maken, vinnetje op je vliegwiel bevestigen, zelf een kap vouwen en vastmaken, voila, homemade geforceerd, desnoods over een rijwindgekoelde cilinder dus.

echter, betrouwbaarheid is ook een belangrijke factor, ik zou het gehele blokje inderdaad goed na (laten) kijken, er is niks irritanters dan je bakbrommer naar huis moeten duwen...

(voor de alwetenden.... zijn die vier/vijfbak geforceerde kappen nou iets groter aan de achterkant? of is er niks geforceerds wat mooi aansluit op de zeskant?)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denk dat wel klopt toch?

Dan ben ik weer wat wijzer geworden :mrgreen:
HellsChickie

Return to 2-tact