Sproeier 140 nog te klein? NSR70

voor je vragen over 2-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

Sproeier 140 nog te klein? NSR70

Postby isotopia » Sat Jun 15, 2013 8:21 pm

Deze week met wat hulp mijn bak eindelijk weer een beetje rijdend gekregen na een gestaag durende restauratie. Alleen de afstelling gaat nog niet zo soepel.
Even wat informatie vooraf. Honda NSR50 met 70cc, 19mm keihin carb en origineel luchtfilter. Nieuwe koppakkingset, zuigerveren in orde, kop gevlakt, uitlaat luchtdicht.
Oplopende sproeier maten en ben nu beland bij 140. Terwijl 105-110 logischer zou zijn. Hij maakt bovenin wel makkelijk toeren, tot 8500-9000. Alleen je zou verwachten dat ie zou gan stotteren door een te rijk mengsel met deze sproeiermaat. En onderin gaat ook nog niet optimaal. Gas langzaam opendraaien, dan gaan de toeren wel mee. Maar vanuit stilstand bij geen vermogen en als je in 1x het gas open zet slaat iet af. Behalve als ik de luchtinlaat half met mijn hand afdek.
Hij krijgt dus overal in het bereik nog steeds teveel lucht denk ik. Valse lucht heb ik nergens kunnen ontdekken.
Ontsteking is electronisch (CDI en grondplaat kan maar op 1 stand) dus daar kan ik ook niet zoveel mee. Wie heeft een idee?
isotopia

Re: Sproeier 140 nog te klein? NSR70

Postby Xenomobile » Sat Jun 15, 2013 10:28 pm

Kleur bougie?
Ik rij 50 cc nsr met snelle setup en zit ook al op sproeier 140....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby irmin » Sun Jun 16, 2013 9:37 am

hoe hard rijdt dat?
Ik rijdt met m'n 50cc nsr als ik wil 65 km/u. Wil ik natuurlijk niet :wink:
Wat doe je dan met 70c? 80?
irmin

Postby isotopia » Sun Jun 16, 2013 2:45 pm

In zijn 4 trekt ie nog niet goed door maar 80 kan. Was ik niet echt van plan.
Dit blok zat erop toen ik hem overnam en de waterkoeling vind ik wel prettig. Maar de topsnelheid is minder belangrijk. Liever wat meer koppel.

Sproeier dus nog wat groter is niet zo raar? Dan ga ik maar eens naar de brommerboer.
isotopia

Postby irmin » Sun Jun 16, 2013 8:54 pm

ah, je rijdt 4-bak. Dan heb je idd wat meer koppel nodig. Ik rijd met een 6-bak en dan wordt het onderin toch wat minder belangrijk.
irmin

Postby isotopia » Mon Jun 17, 2013 9:44 pm

En als ik dan wat meer koppel zou willen. Wat zijn dan de opties?

Nog een paar vraagjes: Ik zoek nog een iets stillere uitlaat. Heb nu de originele nsr pijp en die is weinig stil. MB?
Origineel luchtfilter of een powerfilter, wat is te prefereren?
isotopia

Postby irmin » Tue Jun 18, 2013 9:14 pm

powerfilter=klote
Als je door een plas rijdt en het ding wordt nat sta je stil. Ik vind het ondingen. En ze maken erg veel herrie.
Ik zou voor een origineel filter gaan.

En vooor onderin... Heb je nu een expansiepijp? Een gewone iets langer uitlaat zou ondein wel wat goede effecten kunnen hebben. meestal geven ze een wat bredere pouwerband, maar wel wat minder pk's bovenin. Maar dat lijkt me geen enkel probleem met een 70cc. Je zal dan wel een kleinere sproeier moeten monteren.
irmin

Postby isotopia » Wed Jun 19, 2013 3:32 pm

Tja die uitlaat, dat had ik nog verteld. Ik heb uit het brede middenstuk ( van de expansie uitlaat) een stuk uitgeslepen. Anders paste ie niet op de bak zeg maar. Dat zal vast iets veranderd hebben aan de tegendruk. Kan het zijn dat ik daarom zo' n grote sproeier. Nodig heb?

Sproeier niet op voorraad bij de winkel, die zijn besteld. 145 en 150.
Zou deze uitlaat beter zijn:http://www.bikescooterparts.com/nl/uitlaten-diverse-merken/5277-uitlaat-honda-mb-5-standaard-model-zwart.html
isotopia

Postby irmin » Wed Jun 19, 2013 7:54 pm

Je hebt de expansie uiltaat ingekort? Tjaa.........de lengte van een expansieuitlaat is extreem belangrijk. Eigenlijk het belangrijkste van de uitlaat. Hoe korter het ding is, hoe hoogtoeriger en hoe minder prestaties op lage toeren.
Mijn aanpak zou zijn: ding eraf knikkeren en een gewone uitlaat monteren. Dat scheelt sowieso ook veel geluid en het geeft minder topvermogen, maar over het algemeen wel een bredere powerband (dus vooral ook onderin).
irmin

Postby Xenomobile » Thu Jun 20, 2013 11:31 pm

"ik heb mijn expansie uitlaat ingekort...."
....
..
.

Goed, zullen we dit topic dan maar sluiten?
Jeezus mensen....

Als je wilt dat je vliegwiel er nooit meer afloopt moet je met een drevel putjes in je krukas slaan.
Ontkolen van je zuiger en cilinder doe je het beste met een vlijmscherpe schroevendraaier.
Als je driekoppakkingen monteert vergroot je je cilinderinhoud en ga je harder.
Zet een botte boor in je carburateur, daar gaat hij harder van.
Een tweetakt heeft geen olie nodig, zolang je maar loodvervanger er bij gooit.
Je moet je uitlaatpoort rondom 8 mm groter vijlen, dan gaat'ie als een speer!
Haal al je dempermateriaal uit je uitlaat, en demonteer je luchtfilter, gaat ie nog harder.
En als laatste toptip van vandaag: Monteer met je kijkshop lasapparaat, met natte electroden een 750 cc viercilinder blok in je net geschilderde frame, smeer de laskraters met kauwgom, vergeet de waterkoeling, hij gaat vast hard genoeg voor rijwindkoeling, en GAS!!!

Doei.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Next

Return to 2-tact