snelheids meter

Voor vragen om hulp of ideeen bij bouwen en ophalen van je bakbrommer.

snelheids meter

Postby steckelfisch » Fri May 25, 2007 2:04 pm

Hoi,

ik ben sinds een paar weken de blijde eigenaar van een bakbrommer emet een
zundappblok. Ik moet de boel nog laten schouwen bij de RDW en moet
daarvoor de volgende onderdelen nog voor elkaar maken:

1 achterlicht
1 reflector (achter)
1 dimlicht (voor)
1 claxon
1 remlicht (rood) (remlicht schakelaar)
1 kentekenplaat verlichting
1 linker buitenspeiegel
1 snelheidsmeter

De meeste dingen ga ik wel voor elkaar krijgen, echter ik zit met een
probleem waar het de snelheidsmeter bereft.

ik heb een wijzer, en een opnemer. (van de donor-zundapp) maar hoe die
opnemer vast te maken zie ik niet 123 voor mij.

Is er een standaard manier om een snelheid-opnemer te koppelen? Moet er speciaal iets voor gemaakt worden? of moet het van een auto o.i.d geloopt worden?

heeft iemand mischien voorbeelden (foto's) hoe het voor elkaar te krijgen
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby Io » Fri May 25, 2007 2:23 pm

ik denk dat je dat beter kunt vragen na dit weekend...
meesten zijn nl. a.h. racen de komende dagen :D
User avatar
Io
 
Posts: 83
Joined: Fri Oct 28, 2005 3:18 pm
Location: Noorden

Postby Giel » Fri May 25, 2007 8:17 pm

Ik heb het eens met een oude fietscomputer geprobeerd. Dat ging niet echt goed. Tot 20km per uur wel, maar bij hogere snelheid sloeg die op hol. Misschien door de trillingen? Hij zat op het achterwiel.
Ik wil het binnenkort nog eens proberen, dus wacht ook op tips...

Moet je al die dingen voor de schouwing hebben? Of is het een complete keuring? Bij een normale schouwing kijken ze alleen naar je frame nummer en type nummer.

succes!

mvg
Gilian
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Postby steckelfisch » Sun Jun 03, 2007 4:44 pm

Dit is de lijst met 'onderdelen' waar op gelet gaat worden.
(Volgens de medewerker van de RDW dan)
=================================
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Voor het aanvragen van een kenteken voor uw bromfiets dient het voertuig technisch minimaal aan de permanente eisen uit het voertuigreglement te voldoen. Hierna volgen de belangrijkste aspecten.

Maximum snelheid 45 km per uur. De meting wordt uitgevoerd op een rollenbank.

Geluidsproductie mag de norm in de typegoedkeuring of permanente eisen niet overschrijden. Uitlaat en motor dienen origineel te zijn evenals carburateur en luchtfilter.

Remmen dienen in goede staat te verkeren en op twee wielen te werken. Remvertraging wordt gemeten door een rij en remproef op de weg.

Een bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel (max snelheid 25 km) of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte.(max snelheid 45 km)

Banden dien in goede staat te verkeren en over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak van de banden moet profilering aanwezig zijn. De diepte van de groeven is niet bepaald.

Verlichting

- 1 of 2 achterlichten, rood;

- 1 achterretroreflector, rood en niet driehoekig

- 1 of 2 dimlichten, wit of geel;

Indien de bromfiets in gebruik genomen is na 31-12-2006: naast bovenstaande verlichting

- 1 of 2 remlichten, rood (geldt niet voor een bromfiets met een vermogen <= 0,5 kW en een maximum snelheid <= 25 km/h.);

- Kentekenplaatverlichting, wit.

Indien de bromfiets in gebruik genomen is na 31-12-2006 tevens voorzien zijn van een linker buitenspiegel en een snelheidsmeter welke bij nacht ook afleesbaar moet zijn.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

=================================

Het is een volledige keuring. Zo benader ik het tenminse. (dan kan het alleen maar meevallen). Als ik 'in het circuit' wat rond vraag, wordt er redelijk makkelijk over gesproken. Maar ik denk dat de meeste lui het gewoon voor 1 januari voor elkaar hebben gemaakt. dus dat het voor hen
wat makkelijker is geweest.

Op het achter wiel meten had ik ook al bedacht, en het fiets computerje ook, maar dat zie ik niet zo zitten.
Een fiets mag ook niet harder dan 25 (ofzo) dus ik weet niet of de boel daarvoor zo geschikt is.

Ik ga denk ik maar eens kijken voor de meet spullen van een auto ofzo. Mischieen dat ik dat kan gebruiken.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby Giel » Sun Jun 03, 2007 5:19 pm

Een fietscomputer gaat minimaal tot 72 km/h. Toen kon ik niet harder trappen. Ik denk dat ze wel tot 99 km/h gaan.

Succs bij de keuring, ik zou er niet doorheen komen :shock:

Gilian
Giel
 
Posts: 103
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:49 pm

Hey

Postby Xenomobile » Mon Jun 04, 2007 7:27 pm

D'r staat toch: indien de bromfiets na 31-12-2006 in gebruik is genomen...
Je hoeft helemaal geen snelheidsmeter te hebben.
Ik heb echter wel een digitale fietscomputer, maar je moet er een van een goed merk kopen. Anderen kunnen storen op het magnetisch veld van de motor of een niet ontstoorde bougiekap...
Cateye computers zijn hiertegen afgeschermd. Ik heb de magneet simpelweg op mijn achtertandwiel geschroefd en de voeler op de achterveer. Werkt prima, maar is 's nachts niet verlicht..... Hoofdlampje meenemen naar de keuring dus!

Maar ik weet zeker dat je geen snelheidsmeter hoeft te hebben voor de keuring.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

P.s.

Postby Xenomobile » Mon Jun 04, 2007 7:30 pm

Met in gebruik nemen bedoelen ze de eerste keer dat hij in gebruik is genomen, en ik ga ervan uit dat die van jou niet een 1/2 jaar geleden nog in de showroom stond.

Hij is waarschijnlijk zo ergens rond de jaren '70 in gebruik genomen..... Da's net even wat eerder dan 31-12-2006.... Toch?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

P.S. 2

Postby Xenomobile » Mon Jun 04, 2007 7:36 pm

Remlichten hoef je dus ook niet te hebben, zo ook die kentekenplaatverlichting. Dat hoeft echt niet!!!

Waarschijnlijk hoef je ook maar 1 koplamp en 1 achterlicht te hebben (ligt aan de breedte van de bak, ik geloof dat je bij meer dan 140 cm breedte dubbele verlichting met voeren, Apollo's zitten daaronder.

Als claxon heb ik een handfietspompje met een luchthoorn erop, werkt prima. Maar een bel mag ook.

Nou dat was hem wel....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

PS 3

Postby Xenomobile » Mon Jun 04, 2007 7:38 pm

Bij een bakbrommer moeten de remmen natuurlijk wel op 3 wielen werken, en niet op 2.....

Pfff.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Ik blijf bezig

Postby Xenomobile » Mon Jun 04, 2007 7:41 pm

Jij schrijft dat je een zundappmotor hebt.... Da's niet origineel en in de tekst staat dat je uitlaat en motor origineel moeten zijn, daar zou ik me meer zoegen over maken als ik jou was....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
User avatar
Xenomobile
 
Posts: 314
Joined: Mon Feb 21, 2005 12:17 am
Location: rotterdam

Next

Return to Help!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron