achterbrug-as losmaken?

voor je vragen over wielen, banden, spaken, vervangende achterwielen e.d.

Re: achterbrug-as losmaken?

Postby knorrepot » Fri Dec 02, 2011 5:47 pm

Ik heb het stuk achterbrug wat ik voor het scharnierpunt afgezaagd heb, vlak achter de zadelpen teruggelast. Dit deel gaat dus eerst even omhoog, en dan naar de andere poot. Ik heb dus een soort U-vorm op de poten gelast. Deze gaat over de ketting heen. Doordat je dan vlak achter de zadelpen zit (mm's) heb je genoeg ruimte voor een 18" wiel met dikke band. Heb ik ook, en heb zat ruimte om de ketting te spannen.
Ben
knorrepot

Postby isotopia » Fri Dec 02, 2011 7:30 pm

Heb je daar een detail foto van? Op deze kan ik niet zo goed zien wat je bedoelt. Want dat klinkt als iets moois en met respect voor ackermann.
isotopia

Postby knorrepot » Sat Dec 03, 2011 2:29 pm

Ik heb helaas geen foto online kunnen krijgen van hoe het bij mij zit. Ik ben gelukkig weer handig in andere dingen, ik heb het opgegeven. Zelfs een pb lukte me niet. Maar goed, op bovenstaande foto (niet van mij dus) zie je een bruggetje gebouwd tussen twee poten, achter het scharnierpunt. Dit is eenvoudig te maken en heel sterk, maar kost wat ruimte als je een dikke band op 18" wil.

Ik heb de achterbrug ongeveer op hetzelfde punt doorgeslepen als op de bovenstaande foto, en dat stuk wat er af kwam, heb ik ontdaan van motorophangpunten. Vervolgend de U-vorm die je dan overhoud, boven op de brug(-poten) gelast. Ongeveer op de plek van het scharnierpunt/die rottige as/rubbers. Ik heb dit zo gedaan, dat de achterbrug nog net kan veren zonder dat dit opgelaste stuk de "zadelpen" raakt. Hoeg krapper je dit maakt, hoe meer ruimte voor je achterband. Ik heb nu stelruimte genoeg om 1 of 2 kettingschakeltjes in kettinglengte te overbruggen. Als mijn ketting nu slijt of rekt, kan ik hem strakker stellen, tot het niet meer gaat en dan een schakeltje verwijderen en weer overnieuw beginnen met stellen. Zo heb je ruimte genoeg in de originele achterbrugpoten en kun je de ketting altijd stellen. Het kan dus.
Ben
knorrepot

Postby NIX » Tue Dec 06, 2011 10:05 pm

Je kunt de oorspronkelijke brug ook verlengen door er nieuwe asgaten in te boren en daar nieuwe bussen in te lassen waar de pen doorhaan gaat zodat de pijp niet platgeknepen wordt. Niet dat dat heel gauw gebeurt gezien de dikwandigheid, maar zo zit het nu ook.
NIX

Postby isotopia » Thu Dec 08, 2011 9:13 am

@NIX: dat gaat het worden. Oude busjes in de oude gaten en nieuwe busjes in 2 nieuwe gaten.

Gisteren alles uit elkaar getrokken en nieuwe blok erin gelegd. Dat past maar net :)
Image
Image
Image

Vanwege de ruimte staat het blok een klein beetje schuin omhoog. Maar wat ik herinner van mn honda CD'tje en als ik zo kijk naar het tandwiel en de ketting is dit niet abnormaal. Nog een beetje schuiner kan ook nog wel?

Image

Voor de achterbrug heb ik met de oplossing van NIX twee losse armen. De linker laat ik op zijn plek zitten. En de rechter plaats ik iets verder naar rechts. Dan past de arm van de remklauw er ook tussen.

Helaas is de as van de achterbrug wel te kort.
Weet iemand of Reinier een nieuwe as gedraaid heeft of dat hij er een besteld heeft ergens. De alles-op-maat-ijzerboer?
isotopia

Postby NIX » Thu Dec 08, 2011 11:54 am

Ik zou het blokje niet schuiner zetten en eerder wat van de schetsplaat weghalen die hem nu naar voren drukt. De pomp zit rechts voorin, die moet niet droog komen te staan. Hoe hoger de voorkant staat, hoe meer olie er in je blokje moet.

Passende as zou ik op de motorsloop halen, of de Apolloas gebruiken.
NIX

Postby Reinier » Thu Dec 08, 2011 12:57 pm

ik heb de oude achterbrug as erin gelaten en er ook nooit uitgehaald, daar wilde ik me niet aan wagen... ;-)
ik kwam alleen toen ik naar het RD350 achterwiel ging wel tegen het probleem dat de achterbrug eigenlijk te kort was,
deze heb ik vervolgens verlengt op de plek waar de wielas erin ging, dus aan de achterkant.
t is niet bijzonder fraai geworden, maar het werkt wel(al 2 jaar ofzo).

t is wel iets wat ik ooit nog wil veranderen, maar daar moet ik geld en tijd voor hebben, en opt moment heb ik dat beide niet :-p
-Reinier-
Reinier

Postby Reinier » Thu Dec 08, 2011 1:01 pm

wel grappig om te zien dat je eigen foto's gequote worden... ^^
de foto's van het frame die gepost zijn, zijn alleen weer outdated eigenlijk. het gaat om de achterbrug natuurlijk, maar t achterframe had ik in zijn geheel vervangen nadat t vorig jaar gebroken was... de fout die k had gemaakt was nog enig prutswerk van de vorige eigenaar te laten zitten, dat was toen ook stuk gegaan. Daarna had ik t helemaal gehad en alles vervangen door dikwandig staal, en sindsdien... ! :D
[url]https://picasaweb.google.com/reinier.holst/NieuwFrame?authuser=0&feat=directlink
[/url]
-Reinier-
Reinier

Postby knorrepot » Thu Dec 08, 2011 7:01 pm

Gaat mooi worden. Ik hoop dat je blokje zo geen problemen krijgt met de smering, omdat hij wat schuin omhoog staat. Zelf heb het blokje wat vlakker. Hiertoe heb ik een V-tje uit het frame-stukje-steuntje-plaatje waar de uitlaatklepdop bijna tegenaankomt geslepen, en kan ik toch nog kleppen stellen, met blokje erin.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen het hebben gedaan.
Ben
knorrepot

Postby mano » Fri Dec 09, 2011 12:43 pm

voor een as kun je eventueel ook een stuk staal halen en draad tappen op beide kanten. Moeren erop en eventueel aan een kant de moer vastlassen.

maar een motorsloop is ook een goede optie.
mano

PreviousNext

Return to wielen en banden