Wat voor wielen of velgen zijn dit? deel 2

voor je vragen over wielen, banden, spaken, vervangende achterwielen e.d.

Re: Wat voor wielen of velgen zijn dit? deel 2

Postby HellsChickie » Wed Sep 19, 2012 2:14 pm

Xenomobile wrote:Ik denk eigenlijk dat het grootste gedeelte eigenbouw is...
Voorwielen die enkelzijdig zijn afgehangen middels een (M10, maar ik hoop meer?) bout van 8.8 kwaliteit vind ik ronduit levengevaarlijk, ik zou mij meer zorgen maken over de ophanging dan over de remmen... De wielen zijn waarschijnlijk gewoon bromfietswielen die normaal aan twee kanten zijn opgehangen, iets van een Yamaha DT of zo. Remhevels zijn bij beter geassortimenteerde brommerzaken gewoon te koop als je de diameter van de hevelas weet. Maar hou dan ook de ankerplaatbevestiging in de gaten, ik kan niet zo goed zien hoe er wordt vookomen dat de ankerplaat mee gaat draaien als je gaat remmen..
Neem nog 1 foto van het draaipunt onder de bak, dan kunnen we wel aangeven van welk merk de voortrein is, want dat is, voor zover ik kan zien, het enige originele aan jouw bak.

Maar.... Kijk vooral uit met rijden want ik weet op 99,999% zeker dat die bout die jij als vooras hebt zitten, het niet houdt...
Nu zijn de meningen nog wel eens verdeeld over de staalkwaliteit van bouten en zijn eigenschappen, natuurlijk heeft een 12.9 bout een hogere terksterkte, maar, door het hoger koolstofgehalte is hij ook brosser en vatbaarder voor vermoeiing... Ik denk dus dat 8.8 wel de beste keus is hier.... hogere treksterkte dan 4.6 en minder vatbaar voor vermoeiing dan 10.9 of 12.9, bij deze dynamische belasting.... maar ik zou er zo niet mee durven rijden....
Lees ook: http://www.oldtimerrestauratie.com/site ... &Itemid=16

Geen goed nieuws wellicht, maar wel een waarschuwing...


Wel wou ik even zeggen dat mijn bakbrommer niet erg hard gaat met snelheid hooguit 45kmpu de bochten neem ik ook heel rustig en doe er zeker geen wedstrijden mee wat betreft de bouten in de voorwielen.

Wat betreft de ankerplaten in de voorwielen die worden tegengehouden door ... ja hoe moet ik het uitleggen .. zie de foto aub

Ook ga ik nu een foto's plaatsen in deze topic van het draaipunt hopelijk word men hier wat wijzer van wat de oorsprong van mijn bakbromer is..
HellsChickie
 
Posts: 50
Joined: Thu Jul 28, 2011 11:13 pm

Re: Wat voor wielen of velgen zijn dit? deel 2

Postby HellsChickie » Wed Sep 19, 2012 2:20 pm

Xenomobile wrote:Ik denk eigenlijk dat het grootste gedeelte eigenbouw is...
Voorwielen die enkelzijdig zijn afgehangen middels een (M10, maar ik hoop meer?) bout van 8.8 kwaliteit vind ik ronduit levengevaarlijk, ik zou mij meer zorgen maken over de ophanging dan over de remmen... De wielen zijn waarschijnlijk gewoon bromfietswielen die normaal aan twee kanten zijn opgehangen, iets van een Yamaha DT of zo. Remhevels zijn bij beter geassortimenteerde brommerzaken gewoon te koop als je de diameter van de hevelas weet. Maar hou dan ook de ankerplaatbevestiging in de gaten, ik kan niet zo goed zien hoe er wordt vookomen dat de ankerplaat mee gaat draaien als je gaat remmen..
Neem nog 1 foto van het draaipunt onder de bak, dan kunnen we wel aangeven van welk merk de voortrein is, want dat is, voor zover ik kan zien, het enige originele aan jouw bak.

Maar.... Kijk vooral uit met rijden want ik weet op 99,999% zeker dat die bout die jij als vooras hebt zitten, het niet houdt...
Nu zijn de meningen nog wel eens verdeeld over de staalkwaliteit van bouten en zijn eigenschappen, natuurlijk heeft een 12.9 bout een hogere terksterkte, maar, door het hoger koolstofgehalte is hij ook brosser en vatbaarder voor vermoeiing... Ik denk dus dat 8.8 wel de beste keus is hier.... hogere treksterkte dan 4.6 en minder vatbaar voor vermoeiing dan 10.9 of 12.9, bij deze dynamische belasting.... maar ik zou er zo niet mee durven rijden....
Lees ook: http://www.oldtimerrestauratie.com/site ... &Itemid=16

Geen goed nieuws wellicht, maar wel een waarschuwing...


En de foto van de draaipunt, hopelijk is het duidelijk de foto ...
HellsChickie
 
Posts: 50
Joined: Thu Jul 28, 2011 11:13 pm

Re: Wat voor wielen of velgen zijn dit? deel 2

Postby HellsChickie » Wed Sep 19, 2012 2:23 pm

Vinz wrote:Er staan nu oude bakbrommer wielen en naven te koop op marktplaats. Misschien is het wat, misschien niet.

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ommer.html
http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ommer.html
http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... fiets.html


Bedankt maar zelfs al had ik die onderdelen zou niet zo snel weten wat ik mee moest doen... of hoe ik ze bruikbaar kan maken er onder vast maken en ook nog eens es een keer remmend te maken op deze bakbrommer
HellsChickie
 
Posts: 50
Joined: Thu Jul 28, 2011 11:13 pm

Re: Wat voor wielen of velgen zijn dit? deel 2

Postby tollebom » Wed Sep 19, 2012 6:15 pm

ook al ben je niet van plan hard door de bocht te gaan of ermee te gaan crossen, zou ik toch de adviezen ter hand nemen en iemand zoeken die je ermee wil helpen!
vooral als het om de veiligheid gaat, kun je beter 10 mensen om hulp vragen dan een ongeluk krijgen EN/OF veroorzaken!!
het hoeft niet per se (veel) geld te kosten maar je zult goed naar de juiste onderdelen moeten zoeken.

better safe than sorry!
tollebom
 
Posts: 128
Joined: Thu Feb 03, 2011 12:38 pm
Location: Belgique

Re: Wat voor wielen of velgen zijn dit? deel 2

Postby mano » Wed Sep 19, 2012 10:04 pm

mee eens.

Je rijd niet hard, dat doen vele niet, maar toch krijgen je wielen veel te verduren. een bakbrommer is heerlijk stabiel doordat je 3 wielen hebt dus je gaat makkelijk met een lekker vaartje over een drempel en dan stuitered het allemaal een beetje op en neer... dan krijgen die boutjes het zwaar te verduren. Je gaat eens een keer iemand verhuizen en je rijd met een volle bak door een gat in de weg...etc etc.

Ik was iets van honderd euro aan onderdelen kwijt voor Hydraulische remmen. remmerij met ankerplaat en assen van een golf 40 euro, hoofremcilindertje van de sloop 10 euro, wat leidinkjes enzo 25 euro, 2 nieuwe remcilindertjes 30 euro. Je hebt dan nog een paar wielen nodig van de sloop dat kan ook maar een paar tientjes kosten.

In ieder geval heb je voorremmen nodig (lijkt mij) en zou ik geen energie en geld stoppen om het huidige werkend te krijgen maar direct voor het goede gaan! Geeft je een lekkere basis om vele kilometers te genieten van je bak! :D
mano
 
Posts: 238
Joined: Thu Oct 25, 2007 9:30 am
Location: Delft

Previous

Return to wielen en banden

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron