420 achter voor yamaha RD350

voor je vragen over voor- en achtertandwielen en hoe dat te berekenen

420 achter voor yamaha RD350

Postby isotopia » Tue Oct 18, 2011 9:37 pm

Heeft iemand een idee welk achtertandwiel (kettingmaat 420) je zou kunnen gebruiken als vervanger op een achterwiel van een Yamaha RD350.
De RD350 heeft een kettingmaat 520. Het volgende tandwiel zit er op:
http://www.jtsprockets.com/52.0.html?&L=0&sel_uid=2405&p=

Ik ben dus op zoek naar een ander tandwiel met ongeveer dezelfde maten en dan voor een 420 ketting. Eventuele nieuwe gaten zijn geen probleem om te maken.
Puzzel de puzzel. Bakbrommer opknappen is zeer vermakelijk
isotopia

Re: 420 achter voor yamaha RD350

Postby mano » Tue Oct 18, 2011 10:45 pm

hoeveel tands?

is het een vlak tandwiel of zit er een verspringing in?
mano

Postby max » Wed Oct 19, 2011 11:32 am

Uit ervaring weet ik dat een ander tandwiel zoeken echt een hel kan zijn.

Wat ik gedaan heb is naar een motor zaak gaan en gevraagd of ik door hun catalogus mocht bladeren, om te zoeken naar tandwielen met vergelijkbare maten.
Uiteindelijk heeft het niets opgeleverd...
Misschien heb jij meer geluk.

Ik heb uiteindelijk een tandwiel gekozen met een groter gat in het midden, en een verloop stuk genomen (mijn oude tandwiel).
Je moet hierbij wel opletten dat je tandwiel dus een stuk naar links/rechts gaat, dus je voortandwiel moet hetzelfde doen.
max

Postby Reinier » Wed Oct 19, 2011 2:27 pm

kan je dat verschuiven van je tandwiel niet compenseren door links van je wiel een extra afstandsbus te plaatsen,
met de dikte van je verschuiving, dit compenseer je rechts van je wiel uiteraard door daar een dunnere bus te nemen of dit desnoods af te slijpen.
zo hoef je voor niks te klussen...

Wel een vraagje: hoe heb je je nieuwe tandwiel op je oude gemonteerd? heb je dit vastgelast? hoe beviel dat?
ik ben beetje bang dat als je teveel gaat lassen je het tandwiel vervormt...
-Reinier-
Reinier

Postby isotopia » Wed Oct 19, 2011 5:21 pm

Wat dachten jullie als ik het originele apollo tandwiel achter neem en met de draaibank het middelste gat groter maak? Plus 6 nieuwe gaten natuurlijk. Kost wat tijd en geduld maar volgens mij is dat mijn beste optie. Leertouwer in Soest verkoopt die tandwielen gewoon. Dat tandwiel is ongeveer het enige tandwiel wat ik kan bedenken voor 420 en een grote diameter. Die brommertandwielen zijn allemaal kleiner. En motortandwielen zijn al gauw 428 of 520.
isotopia

Postby knorrepot » Wed Oct 19, 2011 7:18 pm

Ik heb bij een motorzaak een blind 420 tandwiel besteld, en deze daar laten uitdraaien zodat hij exact centreerde op mijn kawasaki 350 achterwiel. Kon hem met heel veel tandjes krijgen, ik heb voor 51 gekozen, rijd prima, en geeft genoeg ruimte om naar boven en onder te varieren met voortandjes.
Ben
knorrepot

Postby bert » Wed Oct 19, 2011 10:29 pm

Ik heb op www.josdijkman.nl blinde tandwielen besteld. Niet duur en in diverse maten te verkrijgen. Zelf even het hart (laten) uitdraaien en rijden maar.
Succes!
bert

Postby max » Thu Oct 20, 2011 10:49 am

Reinier wrote:kan je dat verschuiven van je tandwiel niet compenseren door links van je wiel een extra afstandsbus te plaatsen,
met de dikte van je verschuiving, dit compenseer je rechts van je wiel uiteraard door daar een dunnere bus te nemen of dit desnoods af te slijpen.
zo hoef je voor niks te klussen...

Wel een vraagje: hoe heb je je nieuwe tandwiel op je oude gemonteerd? heb je dit vastgelast? hoe beviel dat?
ik ben beetje bang dat als je teveel gaat lassen je het tandwiel vervormt...

Het verschuiven was niet het probleem, maar mijn schijfrem die al gefixeerd was. Ik heb zelf de verbouwing niet gedaan, dus ik had me te houden aan de dingen die er al waren.
In mijn geval was het als ik het verzet tandwiel niet gebruikte, kwam mijn achtertandwiel te ver naar rechts, waardoor of mijn voor tandwiel ook naar rechts moest of mijn wiel naar links.
Natuurlijk kan mijn voortandwiel niet naar rechts, dus is mijn wiel maar verplaatst. Wat tot gevolg had dat mijn schijfrem niet meer paste.
Was een tijdelijke oplossing.

Het nieuwe tandwiel is is middels bout/moer aan de oude verbonden. de oude had een kleiner middengat die op de as/naaf past, en genoeg vlees om een paar extra gaten in te maken waar ik mijn normale aan kan bevestigen.

Ik had eerst ook een 520 ketting achter, en een zelfgemaakte 520 voor. Maar die versleet nogal snel. Ik heb hem nog liggen...

Zijn die blinde tandwielen dan niet on-gehard? Ik heb een keer een gehard tandwiel proberen af te draaien/frezen/slijpen, en er gebeurde bijna niets.
Of moet je die tandwielen bewerken, en dan laten harden?
max

Postby knorrepot » Thu Oct 20, 2011 7:38 pm

mijn blinde tandwiel is van aluminium. niet hard, wel taai! doet het al twee jaar.
Ben
knorrepot

Postby mano » Fri Oct 21, 2011 4:16 pm

derbi (senda) tandwielen gaan ook aardig groot in tandjes voor 420 ketting. volgens mij in ieder geval tot 73 tands.
als het toevallig past of passend te maken is......

ik heb ook een tandwiel voor zundapp achterwiel ergens vandaan getoverd, hier is een bestaand zundapp tandwiel afgedraaid (dus tandjes eraf).
dan een ander tandwiel uitgedraaid tot de buitenmaat van het afgerdaaide zundapp tandwiel. dan over elkaar geschoven en vastgelast.
vond een creatieve oplossing om een bestaand binnenwerk te combineren met een nieuw buitentandwiel.
mano

Next

Return to tandwielen