Rook gebeuren.

voor je vragen over voor- en achterlichten, schakelaars, remverlichting, kabelbomen, richtingaanwijzers, toeters en bellen

Rook gebeuren.

Postby steckelfisch » Sat Jan 23, 2010 12:41 pm

Gisteravond bij wegzeten van de bolide zat ik nog wat
te testen op het (snel) starten in verband met het
verher-punken van mijn kickstarter.

Begint er opeens rook onder de benzine tank vandaan te komen.
Na de eerste paniek (k*t k*t k*t!!!) viel het gelukkig nog wel wat
mee: ik denk (moet nog uitzoeken) de gelijkrichter/stabilisator naar
de ratsmede.

Een en ander zit er al een tijd je op, maar ik heb van de week de
battrij eraan vast gemaakt. Dus er is nu een 'last' op gekomen.
Ik dacht alles wel goed aan gesloten te hebben, maar daar twijfel ik
nu toch wel een beetje aan :-).

heeft iemand een maniertje om een en ander te testen voordat ik
mijn reserve stab/richter eran ga hangen? Ik heb alleen een
digitale meter bij de hand. (die word elders op het forum ontraden
wegens inteferentie met de bobine/bougie)

Oh ja: honda immitiatie 4 takt
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby irmin » Sat Jan 23, 2010 1:33 pm

4-polige regelaar?
Kijk naar onderstaande plaatje. Als je 'm zo hebt aangesloten is het goed. testen is simpel door te meten hoeveel gelijkspanning de rode draad geeft bij draaiende motor.

Ennee....... er zitten koelribben op die regelaars... waar zouden die voor zijn?
Dus niet wegmoffelen onder de tank, maar in de rijwind hangen.



Image
irmin
 
Posts: 471
Joined: Tue May 17, 2005 6:03 pm

Postby steckelfisch » Sat Jan 23, 2010 2:36 pm

4 polig ja,

Er is wel rijwind onder de tank,
en met dit weer is koeling toch niet mijn grootste probleem?

Almetal is ie nu pas doorgefikt na een betrekkelijk kort ritje vanuit
de stad. 5 a 10 minuten.

Ik heb ook wel het vermoeden dat het meer het doorfikken van een condensator is geweest. Bij voldoende spanning verkeerdom
kan dat zelfs explosief gebeuren. Dit was meer een soort van lange gasontlading. (denk ik)

ik heb bovenstaand schema volgens mij wel aangehouden, maar dat ga ik nu eens even extr controleren.

ik heb dit gebruikt als leidraad overigens:
http://dl.dropbox.com/u/350725/bakbrommer/Lifan_Wiring_Diagram.jpg

Wel zonder de zekering voor de accu. Misschien een goed idee.
Last edited by steckelfisch on Sat Jan 23, 2010 3:33 pm, edited 2 times in total.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby steckelfisch » Sat Jan 23, 2010 3:28 pm

en zo ziet het er dan uit:

Image Hoge resolutie

ImageHoge resolutie


De kleuren lopen direct naar het blok en de accu.

Dus volgens mij is (of was) het wel goed gemonteerd.
Last edited by steckelfisch on Sun Jan 24, 2010 1:22 pm, edited 1 time in total.
steckelfisch
 
Posts: 282
Joined: Mon May 21, 2007 6:15 pm
Location: Groningen

Postby NIX » Sun Jan 24, 2010 12:57 am

Soms fikken ze door. Kan gebeuren. Nieuwe kopen. Zorg wel dat de schuifjes goed klemmen en dat de draadjes er goed in vastgekepen zitten. Anders kan bij slecht contact de boel erg heet worden vanwege de weerstand.
NIX
 
Posts: 286
Joined: Mon Feb 11, 2008 4:18 pm


Return to verlichting en bedrading

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron