spanningsregelaars en accus

voor je vragen over voor- en achterlichten, schakelaars, remverlichting, kabelbomen, richtingaanwijzers, toeters en bellen

spanningsregelaars en accus

Postby mano » Thu Dec 03, 2009 12:22 pm

Hallo

Heb een zundapp blok met een bobine onder het vliegwiel.
Er zitten dus 2 spoelen op, eentje voor verlichting 6v 19w, en eentje voor het remlicht 6v 5w.

Ik wil een spanningsregelaar op mijn verlichting zetten zodat ik ervoor kan zorgen dat mijn lampen wat meer doen met minder toeren.

Bij de bromfiets winkel kwam ik een spanningsregelaar tegen van een Honda MT voor 5 euro. Deze leek me wel ok. Maar in de electrische schemas lijkt het een diode te zijn. does this do the trick?
Beetje op internet zitten struinen en hier lees ik dat diodes worden geplaatst in combinatie het een accu (zo ook bij de MT) en dat de stroom dan niet terug kan naar de spoel als de spanning hoger is in de accu dan op de spoelen (lage toeren) vraag me dus af of dit als spanningsregelaar voldoet.

Ook vroeg ik me af of het makkelijk is om een accu erop te zetten en dan ook door mijn blok op te laten laden. Niet dat ik het direct nodig heb maar leuk om te weten wat ik daarvoor nodig heb. Liefst dan een 12v accu.

iemand ervaring, ideeen?
mano

Postby NIX » Thu Dec 03, 2009 2:30 pm

heb je een 3 pins regelaar of een gelijkrichter?

De laatste heb je alleen om een accu op te laden. Maar omdat die de laadstroom aftakt, werkt hij ook als een soort regelaar. De positieve pieken worden dan afgezwakt, ook al laat je je licht gewoon op de wisselspanning branden. Als je de accu dan loshaalt, dan merk je dat je lampjes weer springen.

Een 3 pins is echt om tussen de licht aanvoer te zetten. Zeg maar de gele uit een bosch ontsteking. Op 2 pinnen sluit je de gele draden aan, op eentje de massa. Mogelijk zie je daar ook een diode inhet schema zitten, ik gok dat dat een zener is.
NIX

Postby mano » Thu Dec 03, 2009 5:20 pm

Die unit ze bij de winkel hadden hadden ze even niet.
Je zet me nu even aan het twijfelen of het een gelijkrichter of spanningsregelaar was.
ik heb op internet gekeken en denk (gezien de prijs en type bromfiets) dat het deze zal zijn:

Image

In het electrisch schema
http://www.scooterspeed.nl/techgeg/HONDA%20MT%20ELEKTRISCH%20SCHEMA.gif,
staat ook de gelijkrichter met twee aansluitinkjes.

Ik zag ook deze spanningsregelaar staan
Image

maar goed, ik denk dat ik gelijkrichter en spanningsregelaar dor elkaar haal. Uit je verhaal NIX, begrijp ik dat dus de eerste met twee pinnetjes is bedoeld met een accu, en die grotere met 4 pinnetjes alleen voor je verlichting.....?
mano

Postby NIX » Thu Dec 03, 2009 11:31 pm

Yep. Maar de 4-pins is eigenlijk ook een accu soort. Kijk of je aan een 3-pins kunt komen voor 6V.

Dat kleine zwarte geval is een gelijkrichter om een accu te kunnen laden.
NIX

Re: spanningsregelaars en accus

Postby irmin » Fri Dec 04, 2009 12:26 pm

mano wrote:Hallo

Ik wil een spanningsregelaar op mijn verlichting zetten zodat ik ervoor kan zorgen dat mijn lampen wat meer doen met minder toeren.

Bij mijn weten vtoppen spanningsregelaars alleen maar af. Dus bij een te hoog aantal Volts reduceren ze dit tot 6 of 12 (naar gelang de regelaar) zodat je lampjes er niet uit klappen.

Zoals jij het schrijft wil je juist het omgekeerde. Dat kan niet. Een spanningsregelaar kan geen elektriciteit bijmaken. Wat je eigenlijk zou willen is een accu-systeem en een manier vinden om deze functioneel te laten zijn op je lampen. Helaas, als je veel met licht aan rijdt is dat met een brommerspoel mijns inziens niet mogelijk.

Wat je wel kan proberen is een andere lichtspoel met meer/dikkere windingen. Die levert meer spanning/stroom dus is al effectiever bij lagere toeren. En dan een regelaar erbij om de pieken bij hoge toeren af te vlakken. Eigenlijk nog in combinatie met een accu: niet om je lampen op te laten branden maar voor andere grut zoals toeters, radio remlicht enzo. Maar vooral omdat de accu werkt als een buffer in je elektrisch systeem waarmee stroompieken worden opgevangen.
irmin

Postby mano » Fri Dec 04, 2009 5:00 pm

Hallo Irmin,

bedankt voor je uitgebreide reactie.

wat ik zat te denken is inderdaad met een spanningsregelaar de volts te reduceren, zodat ik een lichter lampje erin kan doen. deze zal dat feller branden. Ik stop er nu gewoon 12v lampjes in op een 6v systeem zodat de lampjes minder snel doorbranden. ook als mijn achterlamp per ongeluk een keer doorfikt fikte eerst mijn voorlamp ook meteen door, nu is dat niet meer het geval omdat het allemaal 12v lampjes zijn.
Als ik de volts beperkt kan houden, kan ik gewoon weer met 6v lampjes rijden dus meer lichtopbrengst......

... toch?

maareh, met zo'n 3 of 4 pins ding kan ik dus gewoon mij lampen beperken in stroom, en met dat kleine zwarte dingetjes kan ik er gewoon in zetten en een accu aansluiten? heb ik dan verder niks meer nodig?
mano

Postby steckelfisch » Fri Dec 04, 2009 6:01 pm

die met 4 pinnetjes is de gelijkrichter (2 voor wisselspaning in en 2 voor gelijkspanning uit)

die met 2 pinnetjes is dan de afvlakker. 1 pinnetje aan de plus, en een aan
de min.

Dat is wat ik denk
steckelfisch

Postby irmin » Fri Dec 04, 2009 7:16 pm

Als je geen accu aansluit kun je een variant met 3 pinnetjes gebruiken. Zo'n ding moet namelijk contact hebben met de massa, een in- en een uitgang. Zonder massacontact is spanningsregeling niet mogelijk vanwege de benodigde massa/0 referentie. Staat niet op het plaatje, maar bestaat wel.

Die met vier pinnetjes is een gelijkrichter/spanningsregelaar in 1, bedoeld voor afvlakken van de wisselspanning voor je verlichting en het leveren van
gelijkspanning voor je accu. Deze is in principe ook als alleen spanningsregelaar te gebruiken. Oude Honda MT's hadden de 6V variant. Ik zal eens effe kijken of ik uit kan vinden wat je dan aan welke pin moet aansluiten.

De 2 pinnetjes is alleen een gelijkrichter. Heb je niks aan.
irmin

Postby NIX » Fri Dec 04, 2009 8:26 pm

steckelfisch wrote:die met 4 pinnetjes is de gelijkrichter (2 voor wisselspaning in en 2 voor gelijkspanning uit)

die met 2 pinnetjes is dan de afvlakker. 1 pinnetje aan de plus, en een aan
de min.

Dat is wat ik denk

2 Pinnetjes is een simpele enkele diode.

Wat jij met 4 pinnetjes bedoelt is een bruggelijkrichter die je bij een zwevende spoel gebruikt. Die zijn bij electronicazaken te krijgen. In de oude typs C90 zaten ze ook. Die hadden een dyname en accu-bobine ontstekling. Dat vroeg veel meer laadspanning dan de latere systemen nodig hadden.

Maar eigenlijk is een 4 pins wat Irmin zegt. Een gecombineerde gelijkrichter/regelaar.
NIX

Postby mano » Sat Dec 05, 2009 11:58 pm

ok duidelijk, dus die unit met 2 pinnetjes zoals boven afgebeeld is dus een diode die in combinatie met een accu kan worden gebruikt.

Wil je geen accu gebruiken gebruik een 3 pins of 4 pins, waarbij de stroom word afgekapt als deze boven de 6v of 12v komt.

Toevallig heb ik hier nog een spanningsregelaar van een vespa pk50 liggen, dit voor een brommer met 12v accu en knipperlichten enzo.
Er zit een aantal pinnetjes op. Massa (zwart), B+ (grijs), G (geel), en twee keer A (rood). Kan ik hier iets mee?

Bedankt. begin het een beetje te begrijpen allemaal :)
mano

Next

Return to verlichting en bedrading