by Xenomobile » Fri Feb 19, 2010 11:55 am
Oj,
Officieel mag je alleen zonder helm op een bakbrommer met wielen groter dan 60 cm doorsnede... Dat weet verder niemand, maar toch, dan zit je dus vast aan spaakwielen en kom je uit bij een oude gazelle of Lely, of een hele vroege Huisman.
Huisman rijdt standaard op wielmaat 12 inch (fiat 500). en een ik geloof 26 inch spaakwiel met halve naaf achter. De voorwielen worden geremd met de hendel achter de bak, deze duwt men naar beneden en kan men tevens vergrendelen als handrem. Op deze hendel, die met de linker hand continu wordt bediend zitten tevens: Handgas, koppeling en handschakel.
De achterrem wordt afhankelijk van het bouwjaar bediend met een terugtraprem in het motorblok (DKW, Sachs) of een voetrem (puch, morini, minarelli, zundapp (niet origineel)).
Let er op dat het bij een kentekenkeuring verplicht is dat men twee handen aan het stuur kan houden tijdens het rijden.... Het originele systeem is dus niet meer legaal omdat men dan alleen maar met rechts kan sturen. Je moet het dus aanpassen. Dit kan door voet gas, of (met een lange kabel) handgas op de bak.
Ik heb bij mijn huisman gewoon nog eenhandsgas op de losse pook, maar wel een voetrem gemonteerd voor de voorwielen en de handrem op het achterwiel gezet. Ik vind dit prettig rijden en het met een hand sturen vind ik geen enkel probleem.
Huismannen zijn er in heel veel soorten en maten. Verschillende lengtes, maar ook verschillende spoorbreedtes, ik heb echter nog nooit een bredere gezien dan die van mij, met een spoorbreedte van 145 cm.... Heel stabiel!
Met Huismannen kan je erg hard rijden zonder onveilig, oncontroleerbaar gevoel. Cliquo is ooit met 100 km/h een berg afgesuisd....
Ingaande op je vraag over motorblokken viertakt: Ik zelf vind CB blokken nog steeds erg mooi en ze passen zonder het frame te verlengen onder de Huisman. Er zijn wat minder goed onderdelen te verkrijgen, maar nog steeds prima als je weet waar. Ook deze blokken zijn goed te voorzien van bv. een 70 cc. Maar als je echt alleen rustig wilt cruisen voldoet een 50 cc prima en blijf je binnen de wetgeving. Ik ben met zo'n blok door de Alpen gereden, ging niet van harte (70 cc was beter geweest), maar het zegt wel iets over de kwaliteit....
CB blokken zijn redelijk betaalbaar, vooral twee jaar geleden omdat ze moeilijk door de keuring kwamen omdat velen officieel gezien motorfietsen waren.... Te veel vermogen uit die 50 cc, net als Simsons ;-)
Ik heb zelf nog drie van die blokken op de plank liggen, zelfs een die ik al heb voorzien van geforceerde koeling....( dat is bij een huisman die niet snel naar de Alpen zal gaan trouwens niet noodzakelijk..)
Ik neem hier nog niet graag afstand van, maar je kunt een keertje komen kijken hoe en wat? zelf ben ik nu bezig om ook onder de Huisman een NSR te hangen, dit om er voor te zorgen dat beide bakken (race en stadsbak) hetzelfde type blok hebben en omdat ook ik voor het lekkere cruisen ga, maar wel met een top rond de 65-65, met 50cc.
Ach je weet het met bakbrommers, iedereen doet het anders, iedereen doet zijn ding. Ook ik heb wel met eens met een schuin oog naar een c90 blok gekeken, gewoon omdat Irmin daar al jaren zo lekker mee tuft.... Maar ik heb gewoon graag allles 50 cc....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.