by elfenstein » Sat Aug 17, 2013 6:52 pm
Hoi kliko,
Ik heb de onwaarschijnlijke mazzel gehad dat ik deze bakbrom geheel in originele toestand kon kopen van een solexverhuur die hem al die jaren als bezemwagen gebruikt hebben, vandaar ook de gigantische bak met tussenschotten op de eerste foto's. De opkoper die alle 120 solexen in 1x gekocht heeft wist absoluut niet wat ie er mee aan moest en was blij dat het ding uit z'n achtertuin weg was. Hij is origineel tot op de kleinste details met uitzondering van de motorsteun, die is aangepast voor zundapp. Wel met behoud van de constructie, de beugel onder het blok door voor de derde bout heb ik ook aangepast ipv wegzagen en op 2 bouten verder zoals de meesten doen. Oh ja, en de steigerpijp die voor de koplampkabel gedacht was heb ik ook weggehaald, die woog alleen al 10 kilo. Al met al is het een prachtig spartaans ding uit een tijd waar spullen nog echt degelijk waren en bedoeld waren om een leven lang te dienen, mits goed onderhouden. Ik heb het brommeren van m'n pa geleerd, die ging vroeger elke dag op z'n peugeot 103 ptt grijs edition naar z'n werk en als kind keek ik al met 'm mee als hij de zuiger ging ontkolen en de pot uitbranden. Mooie rituelen waren dat...