Okee, tijd voor een update. T kind zit nog in de buik, dus het wordt een update over de bakperikelen.
Afgelopen maandag is mn vent naar de RDW geweest voor een hoorzitting over zijn bezwaarschrift. Klinkt eng, maar was meer een informeel overleg met een jurist (althans hij had mr. voor zn naam staan) waarbij mn vent het een en ander toe kon lichten.
Nadat we het bezwaarschrift op de bus hadden gedaan kregen we een brief over de datum van die hoorzitting. Tevens stond er dat uiterlijk 3 dagen voor de hoorzitting nog aanvullende stukken ingeleverd konden worden. Dat was maar goed ook. We hadden namelijk viaviaviaviaviaviaviaviavia iemand leren kennen die een verzamelaar is van alles wat met de Meppeler rijwielindustrie te maken heeft, en wij hadden dat plaatje van Uiterwijk's Carrierbedrijf Meppel (UCM) nog waar we niet wisten wat we daarmee aan moesten:
Na wat heen en weer geemaild te hebben wist hij ons op dag 4 voor de hoorzitting (dus nog net optijd) te vertellen dat UCM heeft bestaan van begin jaren 30 tot de 60 er jaren.' Hij schat de motor/brom-carrier van begin 60'er jaren, en kon in de boeken terug vinden dat er twee bromcarriers verkocht zijn in 1964 met een Sachs 49 cc.
De foto die je ziet is van Merano ijs uit Rijswijk, 4 jaar geleden opgeheven. En die bak lijkt als twee druppels water op de onze, alleen hebben wij een bakkerskar, geen ijscokar.
Tevens had ie een folder van UCM.
Ben gelijk gaan zoeken naar die Merano ijs, tot nu toe alleen nog gevonden dat ie in Rijswijk Zuid Holland heeft bestaan, in de Herenstraat t/o de kerk. Email gestuurd naar de Rijswijkse Historische Vereniging, maar tot nu toe nog niets gehoord van hun. Mochten jullie nog iets weten . . .
Iniedergeval (om jou vraag ook gelijk te beantwoorden bakbrom) de bak was origineel geschouwd als Lely, omdat het voortraject (zoals mn vent dat noemt) daar het meest op leek. Blijkt t een originele (misschien nog wel enigst bestaande) UCM te zijn! Volgens die jurist was het waarschijnlijk geen probleem dat t nu toch net iets anders bleek te zijn, we hoefde m waarschijnlijk niet opnieuw te laten schouwen, maar daar ging hij nog achteraan (en dat houden we natuurlijk in de gaten ivm de deadline voor die schouwing 31 oktober).
Om een lang verhaal kort te maken, we weten nu wat voor bak we hebben, dat ie vrijwel origineel is (vergeleken met die van Merano) en nu maar hopen dat we een kenteken krijgen.