Kentekens, gezeik of niet?

Waar rij ik eigenlijk op rond ? Waar staat het framenummer ?

Postby mystic » Mon Apr 04, 2005 7:46 pm

Dit is echt %@#!%
.....:::::Bakbrommers ROX:::::.....
mystic

Postby mystic » Mon Apr 04, 2005 8:29 pm

Ik heb net even gekeken op mijn frame en daar staat wel een typegoedkeur op.

Het nummer staat naast het framenummer. (bij appolo's)
Het nummer bestaat uit 1 letter + 4 cijfers. (bijv. D 81211)
mystic

Postby Xenomobile » Mon Apr 04, 2005 10:12 pm

Klopt, we zijn d'r hier in rotterdam ook al twee tegen gekomen. Typenummer is altijd hetzelfde nummer, op dezelfde plek. Je zou het er zelf in kunnen slaan, maar dan moet je wel ook een rondje met NL erin hebben..... Dat staat voor het typenummer.....

Wie heeft dat?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby mystic » Wed Apr 06, 2005 7:21 pm

Ik heb dat...
mystic

type goedkeur

Postby arnegrunn » Tue May 10, 2005 9:39 pm

ik weet toevallig dat truckbouw Aalten een tijd bakbrommers heeft gebouwd zonder type goedkeur (dus illigaal) dit zijn volgens mij de bakbrommers(apollo) die zijn gebouwd na de drie handbak of die geen minarelli blok hebben (van fabriek uit). Het verhaal was geloof ik dat er geen minerelli blokken meer geleverd konden worden (waar type goedkeur op zit) en dat er toen een alternatief is gezocht (morini?) en geen type goed keur is aan gevraagd ( te duur) Dit heeft de nieuwe eigenaar mij verteld. Kan dus nog een leuk geintje worden.
arnegrunn

Postby mystic » Thu May 12, 2005 6:22 pm

Ja ik had RDW gemaild en ze zeiden dat ze je bak dan helemaal moeten controleren op alles!
En dat dit wel heel wat geld kan gaan kosten.! :evil:
mystic

Postby kliko » Fri May 27, 2005 12:50 pm

Hallo,
wat ik erover weet is dat de fietsenmaker alleen het framenummer in moet voeren bij de RDW of re nu wel of geen type goedkeur opzit. Of je nu een Duitse of Nederlandse bromfiets hebt, hij voert gewoon het framenummer in. De RDW heeft geen bestand van alle framenummers van bromfietsen en zeker niet van bakbrommers.
De RDW doet wel steekproeven net als bij de APK keuring.
Verder hoeft een bromfiets die een kenteken wil hebben niet te rijden, er moeten wel wielen, een blok en een stuur op zitten maar het hoeft niet aangesloten te zijn of te werken.
Wat ik van Apollo heb gehoort is dat de werknemers in het weekend bakbrommers hebben gebouwd en die zo hebben verkocht, zonder framenummer en type goedkeur.
Ik denk trouwens dat het enige merk dat een type goedkeur had, Apollo is geweest. Van alle andere merken heb ik nog geen bakbrommer gezien met type goedkeur.
Ik ben eigenlijk niet bang dat we problemen krijgen, ik rijd zelf een Huisman uit '77 maar het zal wel loslopen.

Kliko
Kliko
kliko

bakscooter

Postby Fuwu » Mon Aug 01, 2005 3:57 pm

Hoi beste mensen,

ik ben van plan zelf een bakbrommer te bouwen van een oude aprilia sr en een mini deze zijn allebij eerlijk. Het probleem is dat het scooter frame door de midden moet en het framenummer er dus afgaat. Hoe moet dit bij de registratie bij de verzekering enz.... ???
En dan nog een vraagje....
moet ik dat ding helemaal laten keuren voordat ik legaal de weg opkan ?
(18 pk blokje :P)
als iemand nog tips of oude bouwtekeningen heeft liggen voor de bouw van een bakbrommer zijn deze zeer welkom!!

mzzls
Fuwu

Wordt lastig....

Postby Xenomobile » Wed Aug 03, 2005 3:33 pm

Een eigenbouw mag niet zo maar op de weg, je zult intensieve keuringen moeten ondergaan bij RDW en TNO. Je zult kloppende sterkteberekeningen moet kunnen overleggen aangaande de conctructie. De consructiesnelheid mag niet hoger liggen dan 45 km/h. Zeker met op handen zijnde kentekenkeuring wordt het schier onmogelijk een eigenbouw de weg op te krijgen. Ook al hanteer je het framenummer van de scooter door het uit het balhoofd o.i.d. te slijpen en elders weer in te lassen. Je hebt dermate construcieve wijzigingen doorgevoerd dat er op nieuw gekeurd moet worden en er een nieuw typegoedkeur moet komen. Dit is DUUR.
Meerderen hebben hun bak zelf verbouwd of zelf gebouwd, maar die nemen de proef gewoon op de som. (ik ook) Lijkt het nog op een origineel dan kom je er vaak mee weg, maar anders....
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby _LEE » Wed Aug 03, 2005 4:50 pm

Ik kom op dit forum om eens te checken waar ik mijn net klaar gemaakte bakbrommer het voordeligst kan verzekeren en nu blijkt uit jullie teksten dat een kenteken krijgen voor mij erg moeilijk gaat worden...

Ik heb net een Yamaha DT crossbrommer gekombineerd met een apollo bak, dus de hele crossbrommer min voorvork is aan stuurkolom van de apollo gelast en aan de dikke lengtebalk. ziet er super uit maar gaat dus niet zo maar even een kenteken krijgen begrijp ik...
_LEE

PreviousNext

Return to Wat is het ?