Weet iemand wat DIT is?

Waar rij ik eigenlijk op rond ? Waar staat het framenummer ?

Weet iemand wat DIT is?

Postby Dreadlockmomma » Mon Sep 11, 2006 5:51 pm

Ik schrijf deze topic ff voor mn vent, die een beetje digibeet is.

Het is een bakbrommer, zover was ik ook al, maar de meneer van de RDW doet nogal moeilijk en zegt dattie van na 1974 is, maar volgens mij is het een bakkerskar uit 1950-60 ergens. Herkent iemand deze? Of heeft iemand ideeen/tips hoe ik deze bakbrommer alsnog zonder teveel gedoe (lees keuring) op kenteken kan krijgen? Het (ingeslagen) framenummer onder het zadel telt 6 cijfers: 402529, op het frame bij de stuurinrichting staat nog het nummer 35 en ik heb nog een los plaatje met de naam: Uiterwijs Carrosseriebouw. En er zit nu nog een oude bakkersbak op

Hier wat fotootjes, en ik hoop dat iemand kan helpen!

Image
Image

Image
Dreadlockmomma

Postby bakbrom65 » Tue Sep 12, 2006 9:11 pm

lijkt op een verbouwde renata
kliko bellen misschien dat die het weet .
ik heb verder geen info
bakbrom65

Postby Amro » Thu Sep 14, 2006 8:57 pm

Wauw, ik dacht ik ze allemaal wel een keer gezien had...

Oude folders/tijdschriften met foto's of advertenties van dit model bakbrommer kunnen de RDW ook over streep trekken maar dat ze beweren dat ie van na 1974 dat volg ik niet.

Heb je ze wel foto's van de bak gestuurd ?
Amro
Site Admin

Cyrus...

Postby Xenomobile » Thu Sep 14, 2006 9:57 pm

Het lijkt erg veel op een Cyrus, maar dan wel wat aangepast of een prototype. Een Renata lijkt het mij niet, Renata (Eysink) monteerde veelal (bijna altijd) DKW motoren en geen Sachs, wel heeft Sachs de licenties van DKW later overgenomen, dat doet echter niet ter zake in dit geval.
Cyrus monteerde op een uitzondering daargelaten altijd Sachs motoren.
De bevestiging van de tank en de vorm ervan doen vooral Cyrus vermoeden.
Cyrus voert echter kleine voorwielen. Dit laatste doet mijn vermoeden versterken dat het hier een prototype betreft.
Over de bouwjaarkwestie kan ik kort zijn, eigenlijk heb ik met de volgende argumenten mijn Huisman door de keuring gekregen:

De bakbrommer is uitgevoerd met halve remnaven in de wielen, iets wat in de jaren zestig eigenlijk al niet meer voor kwam, de remtrommel vormde vanaf toen de hele naaf.
De bolle en ronde vorm van de tank is typisch jaren zestig en vroeger, in de jaren zeventig monteerde men bij voorkeur hoekerige tanks met chrome zijvlakken en evt. knierubbers.
De, zo te zien, origineel gemonteerde Sachs motor met geforceerde koeling komt in brommers van na 1969 niet meer voor. Het is dan ook onlogisch dat men na 1974 nog een verouderde motor zou inbouwen.
Bij deze beredeneringen heb ik vaak kopien toegevoegd van brommers uit die tijd. Bv. uit de bromfiets enceclopedie. Op deze foto's waren dan goed de designverschillen te zien tussen de jaren '60 en '70. Alsmede de halve naven etc.

Kijk in de gebruikerslijst van dit forum en stuur even een berichtje naar Iris, zij heeft twee Cyrus bakken in bezit, wellicht vindt je overeenkomsten in framenummers.
De tank is 99 % zeker een Cyrus tank, en de Cyrusfabriek is in 1971 opgeheven.
Typegoedkeurnummers omtrent Cyrus en bakbrommers zijn te vinden op pagina's als
www.nieuweveteranenclub.nl of www.nvc.nl
en de site van motormuseum Lexmond (effe in Google opzoeken)
www.motormuseum-lexmond.nl
Foto's van Cyrus bakbrommers moeten ook wel op te googlen zijn...
Kijk ook even op: http://hof.xs4all.nl/brommer.html Daar staat een cyrus bakbrommer, de tank is van een puch, maar kijk vooral naar de ophanging ervan... en vergelijk. Zoek vervolgens een foto van een Cyrus bromfiets en je zal zien dat de tank eender is....

Succes, en wat ik zeg: met bovenstaande argumenten heb ik mijn huisman door de keuring heen!

Groet

Wout.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

P.S.

Postby Xenomobile » Thu Sep 14, 2006 10:07 pm

De voortrein en ophanging doen erg aan een Lely denken.....
Maar dat ter zijde.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby Dreadlockmomma » Thu Sep 14, 2006 11:00 pm

Ja, Amro, ik heb foto's van de bak gestuurd naar de RDW, en toch kreeg ik die afwijzingsbrief. En ook had ik in een eerder stadium Kliko al gemaild. Hij dacht ook aan een Cyrus, maar die heeft een 4 cijferig framenr, en ik dus 6.

Maar nog 1 week de tijd om in beroep te gaan, en als ik t zo lees kan ik wel wat argumenten van hierboven gebruiken om aan te tonen dat de bak van voor 1974 is. Dan heb ik namelijk geen typegoedkeuring nodig en is het probleem opgelost dacht ik zo (van 'is het geen plaatje.nl':Brombakfietsen zonder typegoedkeuring, zoals het merk Huisman, mogen nu feitelijk niet op de openbare weg komen. Eigenaren van Huismannen met een bouwjaar van voor 1974 hebben het geluk dat de typegoedkeuringsplicht voor deze voertuigen niet gecontroleerd wordt. Zij kunnen dus alsnog via de schouwing een kenteken krijgen. Is de bakbrommer van 1974 of later, dan is een keuring bij de RDW nodig.)

Alleen nog een vraagje aan Xenemobile over die foto's met verschillen (lees je email maar).

Iedereen iniedergeval tot zover bedankt.
Dreadlockmomma

Postby Harry Huizing » Thu Sep 14, 2006 11:09 pm

informeer eens bij fred flintstone

gr. har. :lol:
Harry Huizing

Postby Dreadlockmomma » Fri Sep 15, 2006 12:17 pm

Heb jij zn nummer dan Harry? Net contact gehad met Hanna-Barbera Productions en daar doen ze nogal moeilijk over het doorgeven van persoonlijke gegevens van hun sterrenImage
Dreadlockmomma

Postby Harry Huizing » Fri Sep 15, 2006 1:20 pm

prutsers
Harry Huizing

prutsers?

Postby Xenomobile » Sat Sep 16, 2006 12:25 am

Hey Harry (Barney) staat jouw schotel wel op het juiste kanaal?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Next

Return to Wat is het ?