batavus bilonet en dan?

Waar rij ik eigenlijk op rond ? Waar staat het framenummer ?

batavus bilonet en dan?

Postby elfenstein » Fri Feb 26, 2010 6:10 pm

Hoi, ik ben net de trotse eigenaar geworden van dit monster:
Image
Image
Image

op het kenteken staat batavus g50 bromcarrier.
Kan er alleen niks over vinden. Weet iemand hier meer over dit ding?

Groeten,
Arjan
elfenstein

Postby Giel » Fri Feb 26, 2010 7:41 pm

Edit: Ik dacht dat het geen batavus was, maar een gazelle.
Last edited by Giel on Fri Feb 26, 2010 11:55 pm, edited 1 time in total.
Giel

Postby irmin » Fri Feb 26, 2010 9:02 pm

Giel wrote:Het is geen batavus, maar een gazelle.

waar zie je dat aan? Het type met de twee uiteenlopende horizontale buizen is door zowel batavus als gazelle gemaakt. Maar misschien ken jij details waar jij het aan ziet.

Kijk eens op bakbrommers.nl
irmin

Postby Giel » Fri Feb 26, 2010 9:06 pm

Ow, ik dacht dat de batavus bilonet altijd een zwenkbak was met zo'n plaatstaal achterframe. Mijn fout. :oops:
Giel

Postby bert » Fri Feb 26, 2010 9:38 pm

Het is ook geen bilonet. Dat zijn zwenkbakkies met een plaatstalen achterkant. Volgens mij heeft Batavus dezelfde codering als Gazelle gebruikt, dan zou dit bijvoorbeeld een Batavus hmc 707 zijn. Die informatie is wel op bakbrommers.nl te vinden.
Wat betreft dat Puch blokje, ik zou er niet aan beginnen. Hier in de stad (Utrecht) rijd een smid met een Tomos automaatblokje op z'n bak en dat ding is echt niet vooruit te rammen. Kun je volgens mij beter een Honda semi-automaat blok eronder plakken (maar dat is slechts mijn mening, misschien kun jij wel hard met een Puch).
Veel plezier met je mooie bakkie!
bert

Postby elfenstein » Fri Feb 26, 2010 10:25 pm

tis wel degelijk een batavus getuige de dikke B op de tank, maar op dat schildje staat ook bilonet?! enige plaatje wat er op lijkt is inderdaad hmc707 dat zou niet kunnen vanwege motorblok. is een jlo uit 1967 ofzo. hmc707 is 1960. vaag...
wat betreft puchblok: deze jlo is echt te traag, denk ingehaald worden door fietsers... :( heb nog een kickblok liggen dus ik dacht: 70cc erop en kijken hoe die gaat.
elfenstein

Postby irmin » Sat Feb 27, 2010 12:11 pm

hee

Ik heb op m'n PC een oud lijstje gevonden . Kwam van de veteranenenclub ofzo?

De batavus carrier met het G50 motorblok is een zwenkbak. De eerste fuseegestuurde bakbrommers (zoals jij hebt) zijn de HMC's. Dus je brommer is uit 1966/67. Waarom staat een ander jaar/type op je papieren? Omdat er geen typegoedkeur in je frame ingeslagen is en er tijdens het schouwen in 2005 maar wat aangekloot werd met oldtimers, omdat de RDW het ook niet wist. Dus gazelles die batavussen zijn geworden en vice versa. Lely bakbrommers die een invalidevoertuig zijn dat soort gedoe. En je Bilonet-tank? Misschien hadden ze die bij Batavus nog over, of heeft iemand in de afgelopen 40 je tank vevrangen... alles is mogelijk.
Maar het belangrijkste is dat je een bakbrommer hebt :)

Image
irmin

Postby Xenomobile » Sat Feb 27, 2010 6:55 pm

De tank is volgens mij wel origineel en is er inderdaad een die Batavus gewoon van de bilionet "leende". Vandaar.
Het motorblok van ILO kan er uiteraard ook later op gemonteerd zijn, dit zijn dan meestal blokken met een piano-snaar erin. Is het echter een origineel bakbrommerblok dan is de snaar vervangen door een ketting en levert het blok meer vermogen dan het piano-blok. Deze blokken zijn schaars en gewild.
Onderdelen voor dit soort blokken zijn best nog wel goed te verkrijgen, als je maar weet waar je moet kijken.
Ga b.v. volgende week maar eens kijken op de vehikelbeurs in Utrecht.
Hier in Rotterdam hebben we ooit een bak gehad met een puch blokje eronder, niet vooruit te branden.....
Eenmaal op gang gaat het wel, maar optrekken voor geen meter!
Ik zou je huidige blok eens nalopen, uitlaat (en spoel-, in- en uitlaatpoort!) ontkolen enzo, kijken of de zuigerveren er nog in zitten en niet versleten zijn. Dit blok moet prima kunnen lopen!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby elfenstein » Sat Feb 27, 2010 8:44 pm

wow thanks. misschien iets te woest plan met die puch, maarja old habits he...
ga denk ik ook nog es navragen bij die meneer van het jlo museum. schijnt toch een autoriteit te zijn. tis wel een mooi ding idd en zou ook wel zonde zijn als ie weg moest. kan wel leuk worden: "hallo meneer de alles moet origineel zijn, weet u ook hoe ik me blok moet opvoeren?" :twisted: vandaag paar keer door de stad gereden, maar is niet te doen, stapvoets tussen de taxis en trams.... doodeng! ben gewend aan 50 op me snorpuch.
elfenstein

Postby Reinier » Sat Feb 27, 2010 11:29 pm

ik rij gewoon 60 :-p
-Reinier-
Reinier

Next

Return to Wat is het ?