Huisman met Tomosblok.

Postby Xenomobile » Thu Nov 11, 2010 12:30 am

Even nog over die bladveren:
Hoe werkt dat dan bij inveren, want die bovenste strip waar de bak zeg maar op komt.... Het lijkt of daar gewoon aan iedere kant twee ogen op gelast zijn...
Maar bij inveren verandert de lengte van de bladveren... Ik heb daarom mooie krullen aan mijn bovenste blad, met een trapeziumplaat om ruimte te creëren voor het opvangen van dit lengteverschil....
Mag ik een foto van de zijkant van zo'n bladveer?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby Xenomobile » Thu Nov 11, 2010 12:32 am

Nou, ik heb nog eens goed naar die foto gekeken, en ik ben toch echt van mening dat dit zo niet goed gaat... Die aangelaste ogen breken er snel af denk ik.
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby PhiPhi » Thu Nov 11, 2010 11:53 pm

Toch zit het zoals het hoort. Je moet het eigenlijk even van dichtbij zien denk ik... Dus de oplossing: Et voila, detail foto's!

Image

De bladveer. Aan de voorzijde zit een scharnierpunt.

Image

Image

Aan de achterzijde glijdt het veerpakket over de bovenstrip. Deze zit eigenlijk gewoon los, maar wordt axiaal opgesloten door de twee beugeltjes aan de zijkant. De bout houd het spul radiaal tegen en zit zonder busje door de gaten. Vandaar dat er ook twee moeren op de bout zitten en je niet de beugeltjes helemaal aan frieten draait. Op de juiste lengte de zooi tegen elkaar in draaien en zo het spul 'borgen' dus. Een stukje slang over de bout moet de klappen een beetje dempen. Dus Wout, aanschouw hier het 'nieuwe model'.

Image

Oja, misschien viel het al op dat ook de achterspatborden een wit vlak hebben gekregen...

Image
Image

...en het achterspatbord kreeg nog meer vers staal.
La propriété, c'est le vol!
PhiPhi

Previous

Return to Huisman