Even een kleine update:
Ik heb een paar kapjes voor het motorblok gekocht bij een Puch-specialist. Eerder al bleek dat het blokje van een Tomos was. Het verschil zit hem in de tapeinden. Een Puch heeft M6 tapeinden, een Tomos M7. Verder is het logo op het zijdeksel Puch of Tomos. Gezien iedereen* Puch wil hebben waren die schaars, dus duur en ook op. De Tomos variant (die kwa pasvorm identiek is) lag er in overvloed en was goedkoop. Van buiten is mijn blok nu dus ook herkenbaar als Tomos.
* lees: Merkgeile poetsers
Tevens heb ik trappers. Makkelijk omdat ik de trugtraprem in zijn oude glorie wil herstellen.
Verder heb ik nog in Groningen bij de Brozems een 10" voorvelg gevonden. Ik hoopte dat deze op de Huisman zou passen, maar helaas zijn het hart en de steek te groot. Mooi balen, nu moet ik weer verder zoeken...
Tevens ben ik flink in dubio... Ik ben een (best zeldzaam aan het worden) Puch R-blok tegen het lijf gelopen. De versnellingsbak-ratio schijnt bij zo'n blok een stuk mooier te liggen. De krukas is iets zwaarder en het blok geeft dan ook iets meer vermogen. Nadeel is dat het niet echt goedkoop is... Logisch.
Als ik op alle voorbeeld foto's in dit topic kijk zijn dit ook allemaal normale Puch blokkies. En ik heb mijn huidige Puch- (okee, eigenlijk Tomos natuurlijk) blok helemaal gereviseerd. En ik vind het wel tof dat ik het blok uit de bagger heb getrokken...
Moeilijk. Eerst maar even proefrijden met dit blokkie. Zo'n R-blok is toch gewoon uitwisselbaar dus die kan er altijd nog onder.