nbbk 2009

Rossen en crossen

Re: technische eisen NBBK

Postby irmin » Fri Mar 13, 2009 11:59 am

De Hond wrote: 250cc bakbrommer,

250cc is geen brommer :P

Maar effe een reactie op je mail.
Elk jaar komt er wel 1 iemand aan met 500cc ofzo. en die staat dan vooral stil. Ik herinner me Sjoerd met dat winkelwagentje, die reed wel, maar dat zag er niet zo fraai uit.
Van de lui die serieus meedoen, hebben volgens mij die 124cc immitatie hondablokken eigenlijk het hoogste aantal cc's.
irmin

Postby Bart » Fri Mar 13, 2009 5:48 pm

Ik vind het wel terecht, Het moet toch leuk blijven, en anders is het inderdaad steeds meer en meer.
Bart

Postby De Hond » Fri Mar 13, 2009 6:36 pm

Daar ben ik het op zich wel mee eens, dat het wel leuk moet blijven.

Maar waar het de organisatie waarschijnlijk om gaat bij het opleggen van dit soort beperkingen, is veiligheid, of beter gezegd niet al te grote onveiligheid.
Ik snap ook wel, dat als je gewoon je standaard bakbrommer neemt en daar zomaar een belachelijk groot blok op klust, dat dit niet meer op elkaar is afgestemd.
Ik heb het echter anders aangepakt en een kompleet nieuwe bak'brommer' gebouwd, de hele constructie is zwaarder uitgevoerd, evenals de remmen. Daarnaast heeft het antieke 250cc hondablok ook weer niet zoooveel vermogen. Gecombineerd met het gewicht gaat het op de baan ook niet echt harder dan menig bakbrommer, op een lang recht stuk wel inderdaad.
Uit een beetje modern 175cc blok haal je veel meer pk's, en als je dit simpelweg op je bakbrommer klust, heb je misschien inderdaad een onveilig ding lijkt me. Maar dat mag dan wel meedoen.

Is het daarom niet logischer om een beperking op het vermogen te leggen? Of beter nog op een vermogen per voertuiggewicht?

En volgens mij is het ding dat ik heb gebouwd best leuk!

Groet, Tobi
De Hond

Postby Henk » Sat Mar 14, 2009 1:50 am

het gaat dan denk ik nog veel meer om pk's op het achterwiel, aangezien je door middel van je tandwiel verhouding de uiteindelijke trekkracht bepaald....
Henk

Postby mano » Sun Mar 15, 2009 1:59 am

maar je kan toch niet meer pk's kweken met een ander tandwiel?
pk is pk....

doe mij dan maar geen motor en veel tandwielen!
mano

Postby Xenomobile » Sun Mar 15, 2009 10:13 am

ff voor de duidelijkheid: NBBK en niet NBMK !!!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby Io » Sun Mar 15, 2009 11:18 am

het mag duidelijk zijn dat het tijd wordt voor een alternatieve nbbk.

ik snap dat de remmen goed moeten zijn en dat keuringen strenger moeten zijn voor hogere cc's, maar ik kan me herinneren dat toen ik de eerste keer meedeed (als bakkenist bij en 250cc overigens) iedereen er zo trots op was dat het een freakie race was en dat alles wat maar twee wiel voor 1 wiel achter had mee kon doen. helaas moet er nu, zoals nu de trend is nederland, steeds meer gemuggezift gaan worden.

(PS: Xeno: als je wil gaan muggeziften over NBBK of NBMK kunnen gelijk ook al 125cc's thuisblijven.)
Io

Postby belgobak » Sun Mar 15, 2009 12:11 pm

hi

misschien een oversize of proto klasse inlassen??

gewoon een idé'tje
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak

Postby zundaap » Sun Mar 15, 2009 1:37 pm

met een 250cc gaan racen? kan inderdaat heel leuk zijn,
maar dan wil ik wel een echte held zien, die met 130 kmp de sprint eindigt en m'n 50 cc'tje in alle bochten overdwars voorbij komt glijden.
anders kun je netzo goed een 125cc bami gebruiken;)
groeten sjors
zundaap

Postby Henk » Sun Mar 15, 2009 5:08 pm

er word niet voor niets altijd aangegeven waar het vermogen van een motor op gemeten is: dit kan zijn op de krukas, op de aandrijfas en op het achterwiel....
Henk

PreviousNext

Return to Wedstrijden