spanningsregelaars en accus

voor je vragen over voor- en achterlichten, schakelaars, remverlichting, kabelbomen, richtingaanwijzers, toeters en bellen

Postby Reinier » Thu Dec 10, 2009 9:48 pm

ik vermoed dat de spanningsregelaar bij een te hoge spanning een hogere stroom afneemt, waardoor de spanning daalt.
soort van variabele weerstand? even een gokje.

Er vanuitgaande dat het vermogen van de spoel afhangt van het toerental, maar dan wel "vastligt" op dat toerental, zal de spanningsregelaar door het "overschot" aan vermogen om te zetten in warmte, de spanning weten te reguleren volgens P=IxU

Ik ga er vanuit dat het vermogen van de spoel afhangt van een toerental,
omdat: Als de motor meer toeren maakt, neemt de spanning en de stroom toe, wat leid tot een hoger vermogen(stroom x spanning = vermogen)
Dit kan je afleiden uit het feit dat je lampjes doorbranden, door de hogere spanning en stroom, smelt de gloeidraad.

Een spanningsregelaar kan dan door stroom te verbruiken volgens P=IxU
waarbij I de stroom in het totale circuit is, en Itot = I(lichtjes en gekkigheid) + I(spannignsregelaar)
De totale spanning regelen.

Op die manier is het logisch dat de spanningsregelaar parallel is geschakeld.
Verklaart ook de koelribben op de spanningsregelaartjes :), de reden waarom er een maximaal dynamovermogen bij staat vermeld etc.
als het slechts een simpele diode schakeling was geweest waren die koelribben ook niet nodig geweest.

tot zo ver mijn quasi-wetenschappelijke analyse xD
Liefs,
Reinier

Postby mano » Thu Dec 10, 2009 10:57 pm

irmin wrote:
In het schema op het plaatje staat "verbruikers" (geel). Dat is je verlichting en dat is wisselspanning. Deze regelaar plaats je parallel aan het lichtcircuit en niet in serie. Dat lijkt raar, maar het werkt: de spanning naar je verlichting wordt keurig 12V (of 6V bij de 6V variant). Ook als je geen accu aansluit (dus de pin linksboven leeg laat).

ahhhhhh ok helemaal duidelijk. super thanks voor de uitleg. nu snap ik het echt 8)

Reinier mooie uitleg. Ik vond die van Irmin toch iets meer to the point. haha nee geintje.

Nu we toch bezig zijn, er zijn regelaar van 15 euro maar ook van 60 euro. wat is daar dan het verschil tussen....?
mano

Postby Reinier » Thu Dec 10, 2009 11:21 pm

Merknaampje?
even zonder dollen; ik denk dat je moet kijken naar hoeveel vermogen ze max. aankunnen.
heel veel meer dan 80 watt zal je niet nodig hebben vermoed ik...
-Reinier-
Reinier

Postby mano » Thu Dec 10, 2009 11:49 pm

er komt iets van 19 watt uit die ontsteking dus denk dat de eerste de beste wel prima is.
mano

Postby mano » Tue Jan 05, 2010 2:55 pm

inmiddels zit er een spanningsregelaar op. het is een regelaar die ook word gebruikt op een kokusan ontsteking. 6v versie.
daarbij heb ik voor een 6v15w lampje en achter een 6v4w lampje.

echter zijn de resultaten niet heel bevredigend.
de regelaar heeft niet zoveel effect.

het achterlicht doet niks,
de voorlamp doet een heel klein beetje.

Als ik er achter een 12v4w lampje in zet, doet ie ietsje meer.
Maar op lage toeren is het erg minimaal. zo ook voor de voorlamp.

Ik heb de spenningsregelaar aangesloten bij de voorlamp in de buurt onder de bak. Is dit ok? ik dacht dat de regelaar gewoon aan de verlichtingsdraad vast moest. echter dacht ik later dat ie misschien dicht bij het blok moet zitten....? (zou niet weten waarom)
aarde is goed.

Als ik ga meten met een voltmeter op de 200v AC stand, schiet dat ding uit ergens tussen 180 en -180 en schommelt hard op en neer. is niet echt goed af te lezen. is er iets mis met de spoel? Ik heb het ene pootje bij de verlichtingsdraad geprikt, en de andere op een stuk ijzer op het blok.
met of zonder regelaar lijkt dit hetzelfde. dit hoort toch gewoon rond de 6v te zijn.

ik ga denk ik eerst maar eens de lichtspoel vervangen voor wat anders....
mano

Postby Reinier » Tue Jan 05, 2010 3:27 pm

jezus dat is wel heel bizar.
15 watt voor en 4 watt achter is wel minimaal, en als ie zelfs dat niet trekt o.0
ben benieuwd wat eruit komt, ik zit wel goed met me 70 watt spoel(A)
geeft wel lekker licht hoor... maarja

ben benieuwd wat de "nieuwe spoel" voor een effect gaat hebben,
ik duim voor je :-)
-Reinier-
Reinier

Postby Xenomobile » Tue Jan 05, 2010 3:29 pm

Wisselspanningen uit motoren zijn niet te meten met moderne digital multimeters, dit MOET je doen met een oude vertrouwde analoge meter, de digitale jongens hebben veel last van interferentie met de bougievonk.

Verder een raar verhaal, het is idd wel logischer om de regelaar dicht bij het blok te hangen, want nu moet je vanaf de regelaar bij de koplamp ook weer helemaal naar het achterlicht, maar het zou niet uit moeten maken. Wel dien je een redelijk dikke draad te nemen (min. 1,5 mm^2) omdat er bij lage spanningen snel veel vermogen verloren gaat.

Controleer met een rustig hoofd (zonder de gebruikelijke kater bv.) nog eens goed de wijze van aansluiten, klopt alles echt?

Succes!
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby Xenomobile » Tue Jan 05, 2010 3:31 pm

Heeft de regelaar ook contact met de massa?
Xenomobile (?<pi>),
Wout Rockx.
Xenomobile

Postby mano » Tue Jan 05, 2010 4:50 pm

bedankt voor de snelle reacties!

@reinier - ja uit een standaard bosch spoeltje zou iets van 19-21 watt moeten komen, dat is zowiezo niet veel.

@wout - het zag er inderdaad uit als een interferentie, beetje vaag en knipperende cijfertjes.
De regelaar is een regelaar die bij een electronische ontsteking geleverd word. Deze word aangesloten zoals deze link.. dus als ik het goed begrijp met mijn niet brakke hoofd gewoon parallel geschakeld met de lampen. Ik had onder de bak een aansluitpunt voor de voorlamp en ook een mooi massa punt, dus ik denk ik schroef hem hier vast. De regelaar heeft dus wel massa.

Ik wilde de bedrading zowiezo nog een beetje vervangen, misschien is deze niet helemaal lekker.

Ik zal eens even de regelaar los halen, en deze samen met de twee lampjes even tijdelijk aansluiten vlak bij het blok.

Testverslag volgt.....
mano

Postby Reinier » Tue Jan 05, 2010 5:36 pm

heb je al eens geprobeerd de rode draad, die naar de batterij moet, om daar de lampjes op aan te sluiten?
zou een beetje gek zijn, maar wie weet...
-Reinier-
Reinier

PreviousNext

Return to verlichting en bedrading