Zundapp - cilinder doet het niet bij weinig toeren

voor je vragen over 2-tact motoren, carberateurs, koppelingen en versnellingen

Zundapp - cilinder doet het niet bij weinig toeren

Postby mano » Mon Mar 28, 2011 10:05 pm

hallo.

bij het (proberen te) tunen van een zundapp cilindertje is er iets niet helemaal goed gegaan. het blok komt lastig op toeren, lijkt een beetje te verzuipen. als hij eenmaal boven een bepaald punt is, dan komt ie mooi op toeren en loopt ie goed. bij het verminderen van de benzine verhouding word het niet echt beter. ook als je een beetje je bak uit laat rollen en dan in de zelfde versnelling verder wil, blijf ie weer in dat lage toeren hangen met een broooop brooooop brooooooooop en in zijn vrij is het lastig om hem weer op toeren te krijgen.

ik had een instructie met een 6.5 en 8.5 pk tuning upgrade. ik heb minder weggehaald als de 6.5 versie, met een extra spoelpoortje boven de inlaat zoals in de instructies.
ik heb een ander cilindertje en deze is zo ongeveer hetzelfde (met dank aan wout) maar deze doet het prima. het enige verschil is dat de zuiger onderaan bij de inlaat iets korter is. ik heb nog niet de mogelijkheid gehad te testen met een ene zuiger in de andere cilinder.

een maat van mij heeft precies hetzelfde dus ik was benieuwd of dit een herkenbaar iets is bij iemand. dat ik mijn cilindertje misschien verkloot heb is dan jammer, maar ik ben wel benieuwd waar het nou aan ligt.
een beetje extra kennis is nooit weg :)
mano

Postby bert » Mon Mar 28, 2011 11:51 pm

Hoi Mano,
klinkt alsof je toch een beetje te fanatiek hebt gevijld. Hoeveel hoger heb je de uitlaatpoort gemaakt?
Liep dit setje wel voordat je de aanpassingen maakte?
Succes!
bert

Postby mano » Tue Mar 29, 2011 2:39 pm

Hmmm ik heb minder gedaan als de instructies en een andere cylindertje precies hetzelfde dus dat zou erg vreemd zijn. Ik zal vanavond eens even meten en het posten.
mano

Postby belgobak » Tue Mar 29, 2011 6:47 pm

hi

als de achterkant van de zuiger korter is
vervroeg je de inlaat in de charter
dus meer vulling

groeten, belgobak
bakbrommer twee in de verrijzenis!!
ciao porter, gemotoriseerd plaatwerk
belgobak

Postby mano » Thu Mar 31, 2011 12:16 am

meer vulling - dan ook meer verzuipen? dan zuigt ie toch ook meer lucht aan?

de maten gemeten van de bovenrand:
- spoelpoortje boven inlaat 36mm tot 49mm
- inlaat 51mm tot 66mm
- uitlaat 28mm tot 44mm
mano

Postby mano » Fri Apr 01, 2011 11:51 pm

vandaag kleinere sproeier erin. Moest zowiezo, bij die andere cylinder ook. stuk beter! morgen verder testen....

.... maar nog niet helemaal goed.

kan het zijn dat doordat de inlaat relatief groter is (door de kortere zuiger) dan de uitlaat, dat er veel mengsel in gaat maar niet zo goed weg kan?
mano

Return to 2-tact