Reinier wrote:kan je dat verschuiven van je tandwiel niet compenseren door links van je wiel een extra afstandsbus te plaatsen,
met de dikte van je verschuiving, dit compenseer je rechts van je wiel uiteraard door daar een dunnere bus te nemen of dit desnoods af te slijpen.
zo hoef je voor niks te klussen...
Wel een vraagje: hoe heb je je nieuwe tandwiel op je oude gemonteerd? heb je dit vastgelast? hoe beviel dat?
ik ben beetje bang dat als je teveel gaat lassen je het tandwiel vervormt...
Het verschuiven was niet het probleem, maar mijn schijfrem die al gefixeerd was. Ik heb zelf de verbouwing niet gedaan, dus ik had me te houden aan de dingen die er al waren.
In mijn geval was het als ik het verzet tandwiel niet gebruikte, kwam mijn achtertandwiel te ver naar rechts, waardoor of mijn voor tandwiel ook naar rechts moest of mijn wiel naar links.
Natuurlijk kan mijn voortandwiel niet naar rechts, dus is mijn wiel maar verplaatst. Wat tot gevolg had dat mijn schijfrem niet meer paste.
Was een tijdelijke oplossing.
Het nieuwe tandwiel is is middels bout/moer aan de oude verbonden. de oude had een kleiner middengat die op de as/naaf past, en genoeg vlees om een paar extra gaten in te maken waar ik mijn normale aan kan bevestigen.
Ik had eerst ook een 520 ketting achter, en een zelfgemaakte 520 voor. Maar die versleet nogal snel. Ik heb hem nog liggen...
Zijn die blinde tandwielen dan niet on-gehard? Ik heb een keer een gehard tandwiel proberen af te draaien/frezen/slijpen, en er gebeurde bijna niets.
Of moet je die tandwielen bewerken, en dan laten harden?