Wetgeving helmplicht: Nieuwe definitie bakbromfiets

voor je verhalen enzo ....

Wetgeving helmplicht: Nieuwe definitie bakbromfiets

Postby Reinier » Fri Jul 02, 2010 2:35 am

Goed nieuws bakbrommerrijders van nederland!

per 1 juli, welteverstaan gisteren per vandaag.
is de definitie van een bakbromfiets verandert, en wel dusdanig dat er opeens een stuk meer bakbromfietsen zijn plotseling!

volgens voor jullie waarschijnlijk welbekend artikel 60 van het RVV mag een bakbromfietsberijder zonder helm rijden, dit klopt en is al vele jaren zo.
Het enige nadeel zat hem in de definitie van een bakbromfiets, te vinden in Artikel 1, lid ha, waarin vermeld stond dat een bakbromfiets is:

ha. brombakfiets: bromfiets op drie symmetrisch geplaatste wielen, met twee voorwielen met een diameter van meer dan 0,60 m, uitsluitend ingericht voor het vervoer van de bestuurder en van goederen en eventueel van een achter de bestuurder gezeten passagier;

Dit is dus per 1 juli verandert in:
ha. brombakfiets: bromfiets op drie symmetrisch geplaatste wielen, met twee voorwielen met een diameter van meer dan 0,40 m, uitsluitend ingericht voor het vervoer van de bestuurder en van goederen en eventueel van een achter de bestuurder gezeten passagier;

Waardoor, alle bakbromfietsen met een wieldiameter groter of gelijk aan 40 centimeter, er dus geen helmplicht meer geld!

mocht je wieldiameter kleiner zijn dan 40 centimeter, ben je een driewielig motorvoertuig, en val je onder artikel 60 lid 2b

de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die voldoen aan het bepaalde in artikel 5.2.47, vijfde en zesde lid, van de Regeling voertuigen.

en gezien de meeste bakbromfietsen geen autogordels hebben, geld in dat geval dus wel de helmplicht.

kortom: Vroeger geldde er dus voor de apollo bromfietsen met orginele voorwielen dus wel degelijk een helmplicht, maar nu... dus in feite niet.
dus de tip van de dag is:
meet je voorwieldiameter even na, zoals ik meet bij mijn oude apollo wieltjes is die ongeveer 38 cm, dus zou je met wat fantasie binnen de nieuwe wetgeving als bakbromfiets vallen, en geld er dus geen helmplicht, als je een upgrade hebt uitgevoert, zoals ik met golf 2 wielen, waarbij me diameter richting de 56 cm loopt, zit je sowieso goed.

vragen en/of opmerkingen zijn altijd welkom.
hoop dat dit wat dingen duidelijk maakt over hoe het nu precies zit.

Bronnen:
Wijziging van de oude tot de nieuwe wetgeving te vinden op:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-9443.html
Vervolgens zoeken op brombakfiets.

De huidige wetgeving kan je in zijn geheel vinden op:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/geldigheidsdatum_02-07-2010

waarbij het kan zijn dat je de geldigheidsdatum in de huidige datum moet veranderen, maar dat weet ik niet zeker.
-Reinier-
Reinier

Postby Io » Tue Jul 06, 2010 10:16 am

he he
het werd tijd

bedankt voor de info!! :)
Io

Postby Bart » Tue Jul 06, 2010 12:36 pm

'T zou mooi zijn als ze ook nog eens goedkeuren dat er personen in de bak vervoerd mogen worden.
Al is dit ook wel een positieve stap uiteraard.
Bart

Re: Wetgeving helmplicht: Nieuwe definitie bakbromfiets

Postby tollebom » Fri Apr 20, 2012 8:25 pm

oom agent probeerde ons vanmiddag wijs te maken dat de bestuurder idd geen helm hoeft te dragen maar de pasagier achterop wel?!?

op zich KUN je dat natuurlijk zo interpreteren als je dit stukje tekst leest:

"Geen helmplicht voor brombakfietsers
Voor bestuurders van een brombakfiets, waarvan de voorwielen een diameter hebben van meer dan 40 centimeter, is het sinds 1 juli 2010 niet verplicht om een helm te dragen."

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/motor/vraag-en-antwoord/wanneer-is-het-dragen-van-een-helm-verplicht.html

het lijkt mij dat deze hoeder van de wet, deze graag naar zijn hand zet.
geen boete overigens, ook niet voor de snelheid op het fietspad :oops:
tollebom

Postby tollebom » Fri Apr 20, 2012 8:29 pm

als je dat echter hiernaast legt, kom je gauw tot de conclusie dat...

Artikel 60

1.De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, brommobielen zonder gesloten carrosserie, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.
2.Het eerste lid geldt niet voor:
a. de bestuurder en de passagiers van een snorfiets;
b. de bestuurder en de achter hem zittende passagier van een brombakfiets;
tollebom

Postby NIX » Fri Apr 20, 2012 9:59 pm

Gezien het kennisniveau van de gemiddelde agent (kan zo'n agent ook niets aan doen) kun je beter dit soort teksten altijd bij je hebben.
NIX

Postby Harry Huizing » Fri Apr 20, 2012 11:35 pm

wat is er mis met een helm , wanneer je een goede hebt merk je welhaast niet dat je 'm op hebt

heb eerder dit jaar een jet helm aangeschaft , en dat ding bevalt me goed , de kou die je onder bepaalde weersomstandigheden tegen de k voorhoofd slaat

is in ieder geval over , ik had veel eerder zon ding moeten aanschaffen , heb ook een niergordel aangeschaft , wanneer je een lange trip maakt brengt het ook voordelen dacht ik zo
Image
rechtsaf , linksaf , bovenlangs en onderdoor , op de bakbrommer gààáán we er weer voor
Harry Huizing

Postby Reinier » Sat Apr 21, 2012 1:51 pm

Ik rijd praktisch altijd met helm,
ik draag dat ding voor mezelf, en niet voor oom agent ;-)
-Reinier-
Reinier

Postby NIX » Sat Apr 21, 2012 6:51 pm

Allemaal prima, maar men moet je geen boete willen geven voor rijden zonder helm op een bak.
NIX

Return to algemeen