Kwaliteit kettingen

voor je vragen over voor- en achtertandwielen en hoe dat te berekenen

Re: Kwaliteit kettingen

Postby steckelfisch » Tue May 14, 2013 9:00 am

Misschien een termen onduidelijkheid.

Een elastiek rekt.
Metaal dat over elkaar schuift (al is het maar een beetje) slijt.

Ik stel me zo voor dat de film vet tussen de schaketjs ervoor zortg dat het slijten beperkt.
Maar de film vet kan wat in gedrukt worden. (is niet zo stijf als metaal) Dat merk je niet bij een
enkel laagje vet. Maar met 140 schakels, is een halve tiende milimeter (zomaar een wilde gok)
opeens 140x0.05mm =7 milimeter.

Heel af en oe haal ik mion ketting leeg met benzine, en dan leg ik m in vet (lekker dik), en stook dat op.
Meestal (1 keer in de week) ga ik er met een olie spuitje langs.

Gert-Jan
Gert-Jan (1010)
steckelfisch

Postby knorrepot » Tue May 14, 2013 7:08 pm

Ik dacht begrepen te hebben dat als je je zware bak met opgepepte motor met een eenvoudige bromfietsketting vooruit sleurt, dat dan het metaal zelf iets kan oprekken, een ietsie maal 140 schakels, enz...

Dan ligt hij niet heel mooi meer over het grote achtertandwiel, en slijt je tandwiel harder.

Wat ook kan als je niet goed smeert, dan slijten de "scharnierpennen" in elk kettingschakeltje, waardoor daar een heel klein beetje speling op komt, maar 140 schakels, enz.

Ook dan zit er een fractie meer afstand tussen de schakeltjes en ligt hij niet heel lekker meer op je achtertandwiel.

Zelfde resultaat, andere oorzaak. Zo zat ik te fantaseren. Ik dacht bij mezelf aan oorzaak 1, hoewel ik niet zo veel vermogen heb. Maar ik denk nu dat oorzaak 2 logischer is, omdat een O-ring ketting het zoveel langer uit lijkt te houden. Heb hem nog geen een keer hoeven na te spannen na montage.
Ben
knorrepot

Postby mano » Tue May 14, 2013 9:35 pm

ah ja dat het dus niet het vervormen van het metaal is maar de scharnierpennen die uitgesleten zijn... dus dan zou beter smeren een hoop kunnen doen....

ik ga het eens nader bestuderen....
mano

Postby mano » Thu May 16, 2013 5:19 pm

het is inderdaad puur de speling op de schakels, ga nu eens dezelfde ketting eens proberen maar dan veel vaker smeren....
mano

Postby dimitri » Thu May 16, 2013 8:44 pm

Logisch genoeg slijten de wielen met de ketting mee. Als je ketting op is zouden (in theorie) je tandwielen ook aan vervanging toe zijn. E.e.a. heeft wel te maken met de kwaliteit van beide. Goeie tandwielen kunnen vlgs mij wel een slechte ketting of 2,3 aan maar goedkope tandwielen???
Als de tanden van het wiel noor voren beginnen te wijzen is je tandwiel op en wordt het een sloper van kettingen.

groet en de gesloten kast is nog niet klaar,

dimitri
Lekker knarren op me brakbrommert!
dimitri

Previous

Return to tandwielen