Page 1 of 1

Een bakbrommer is geen Speedboot

PostPosted: Thu Nov 09, 2006 2:50 pm
by Herb
Hallo allemaal,
Ik ben na de zeer trage race van mij in Rotterdam (toch nog 33 rondjes) van de week flink aan het sleutelen geweest.
Na een hoop gepiel met carburarteurs, sproeiers ontsteking etc. had ik het eindelijk voor elkaar.
Het blokje liep als een zonnetje. En hard ook. (eindelijk profijt van die snelle 50 )

Ik woon op een dijk en ging ff een stukje proefrijden.
Ik scheurde de rotonde op aan het eind en dat ging allemaal lekker hard.
Na 3/4 rotonde begon de bak ineens te kantelen en was er geen houden meer aan. Ik zag de zeer steile graskant angstig naderen. Voor ik er echt erg in had reed ik de dijk af en PLONS.. Was nog net voor het water van de bak gesprongen, maar door de snelheid ging ik achter mijn bak aan het water in. Daar stond ik dan tot mijn middel in het ondertussen toch al behoorlijk afgekoelde water..

De bak lag in het water en begon langzaam te zinken. Ik heb er aan staan trekken om 'm zo dicht mogelijk bij de kant te krijgen.
Daar stond ik dan tot mijn middel in het water bij mijn nog steeds verder zinkende bak.
Komt er een vent aan gefietst die zich al afvroeg waar ik gebleven was. Hij had me de bocht om zien komen, maar me niet naar beneden zien rijden...
Uiteindelijk is de bak gezonken en waren alleen het zadel, stuur en de tank nog boven water.

Met soppende schoenen en een nat spoor achter me aan ben ik naar een vriend gelopen die vlakbij woont en met zijn bus hebben we de bak weer de dijk op gesleept.

Thuis gekomen heb ik de bougie eruit gedraaid en de carburateur eraf gehaald, de boel schoongemaakt, inelkaar gezet en na even proberen liep het Zundapp blokje alweer. Het is toch een mooi staaltje duitse techniek.

Wat is het moraal van het verhaal..
Het water is koud in november en bakbrommers zijn niet gemaakt om mee te varen.

Ik heb er best om kunnen lachen, ik hoop jullie ook.

Grtjz Herb

PostPosted: Fri Nov 10, 2006 12:41 pm
by irmin
met die mooie groen bak van je?
Wat een verhaal. beter dat je 'm zonder al teveel problemen uit het water hebt kunnen vissen.

Over omgaan gesproken: je herinnert je nog wel dat ik tijdens de cross in R'dam omging om, toen ik je in wilde halen........... Stuur helemaal scheef enzo.......
nou, m'n stuurpen is compleet getordeerd en er zit een scheur in (25 mm massief RVS :shock: ).
Tja,......
een nieuwe is alweer in de maak bij d'n draaier op de hoek, maar ik sta nu dus wel effe stil.
Acdhja, hoort er allemaal bij, nietwaar

Beter geen RVS...

PostPosted: Sun Nov 12, 2006 2:05 pm
by Xenomobile
Hey Herb, je bent niet de eerste die te water ging, velen gingen je reeds voor
Bas op de bak van Nathanael, Arie mijn bloemen verkopende buurman en ook ik ben erg dicht in de buurt gekomen toen ik ooit eens uit Woerden terug reed met mijn zwenk en ik met een wiel in de berm kwam omdat een gemeentewerker had besloten het fietspad plaatselijk wat te versmallen... De dijk af.... maar ik bleef in een struikje hangen. Maar er zijn dan ook al jaren ideeen om een amfibiebak te bouwen.... laten we jouw escapade als proef zien: Een standaard apollo blijft niet drijven! Dus amfibiebouwers: Zorg voor meer drijfvermogen!

Enne Irmin: Jouw stuurstang: Beter maak je hem niet van RVS, RVS klinkt mooi, maar heeft een hogere hardheid en is daardoor veel eerder geneigd te scheuren. Is gevoeliger voor metaalmoeheid. Gewoon een stuk ijzer is prima, vaak is een holle buis zelfs ook nog beter dan massief....

PostPosted: Mon Nov 13, 2006 1:42 pm
by irmin
het gaat hier niet om m'n stuurstang, maar m'n stuurpen, dus de verticale pen waar het stuur (met een blokje) aan vast zit. Omdat er aan de bovenkant en de onderkant een moer op moet zie ik niet hoe je die hol zou kunnen maken.
Maar beter geen RVS? Ik wil 'm juist van heel hard materiaal vanwege de gefreesde stukken waarmee overgang wordt gemaakt naar de volgende onderdelen. Ik ben anders bang dat ze te snel inslijten.
Wat zou jij dan adviseren?

alsvolgt

PostPosted: Mon Nov 13, 2006 2:09 pm
by Xenomobile
Nee, bij die stang heeft de holle versie geen zin (al zou het wel kunnen, een holle buis heeft een nagenoeg hetzelfde, zoniet betere torsieweerstand als een massieve staaf), dat was ook maar als tip, voor het geval zich eens een andere situatie voor doet.
RVS heeft echter echt geen zin, als je passingen goed zijn (nauwkeurig) dan werkt gewoon ijzer prima, er zal dan geen slijtage voor doen want dan zit er helemaal geen speling tussen de onderdelen. Waar geen speling op zit kan zich ook geen slijtage voordoen....
De stuurpen is onderhevig aan torsiekrachten, hij wil zeg maar onder draaien maar wordt boven tegen gehouden (door jou) en andersom. Bij RVS, wat zoals gezegd een hogere hardheid heeft, zal zich eerder vermoeiing voordoen, waardoor scheuren ontstaan. Gewoon ijzer heeft een hogere elastisiteitsmodulus waardoor het lichtelijk kan torderen en daar ook beter tegen bestand is als het om materiaalmoeheid gaat.
Daarnaast is het ook VEEL GOEDKOPER en makkelijker te bewerken als het om draaien, tappen of frezen gaat. Zorg er ook voor dat je zoveel mogelijk scherpe overgangen in de vormgeving voorkomt. Deze werken vermoeiing in de hand. Vermoeiing treed vaak op vanuit onregelmatigheden in het materiaal.

PostPosted: Mon Nov 13, 2006 2:17 pm
by irmin
duidlijk

thanx