Page 1 of 2

Vraag over framenummers en motorblokken.

PostPosted: Wed Feb 17, 2010 11:15 am
by mano
Ik vroeg me af, stel ik koop een bak die nog een kenteken moet hebben, die geen typegoedkeur heeft, zoals een huisman of lely, en deze heeft een framenummer. Dan kan ik hem toch laten schouwen als ik kan aantonen dat het een oud model waar typegoedkeur nog geen vereiste was?

Als deze geen framenummer heeft, word het dat automatisch een zelfbouw-keuring? of word het dat zowiezo?


Verder, als ik nu een brommer laat schouwen/keuren wat word er dan allemaal geregistreerd mbt het motorblok? Ik weet dat het een NL motorblok moet zijn, maar word dit ook allemaal geregistreerd?
maw als ik er eentje koop zonder kenteken met een blokje wat netjes 45 loopt en weinig herrie maakt, is het dan verstandig deze te laten keuren met dit blok en later een blok naar keuze erop te zetten, of is het slimmer of er eerst het blok naar keuze op te zetten en dan te laten keuren (omdat het geregistreerd word).

Bedankt alvast!

PostPosted: Wed Feb 17, 2010 11:48 am
by steckelfisch
Voor wat betreft het blokje: het serienummer moet erin staan.

Aan de hand van het serienummer controleren ze of ie niet ergens
geklauwd is neem ik aan. En of ie (oorspronkelijk) 45cc is.

PostPosted: Wed Feb 17, 2010 5:07 pm
by mano
Ok duidelijk, maar zetten ze dit nummer ook op het kenteken?

PostPosted: Wed Feb 17, 2010 10:08 pm
by Reinier
over het motorblok: bij mij keken ze er niet op of om naar.
ze controleren helemaal geen bloknummer of iets.
wel of de constructie degelijk is.

Framenummer is wel een vereiste, mocht dit niet meer leesbaar zijn kan de politie via indentiteitsonderzoek erachter komen, maar dat is ook niet alles...

voor zelfbouw geld weer een heel ander traject, die een aantal anderen aan het doorlopen zijn, zie ook frame o.s.

PostPosted: Thu Feb 18, 2010 12:10 am
by bart beekhuizen
die huisman die ik gekeurd heb hebben ze wel het honda ss blok nummer opgeschreven. maar volgens mij niets mee gedaan.
het frame nummer van de huisman bestond al, ze hebben zonder problemen een nieuw nummer er in gemept.
probeer te voorkomen dat het een zelfbouw keuring word, dat is een drama.

PostPosted: Thu Feb 18, 2010 10:53 am
by bert
Bij mij hebben ze het bloknummer genoteerd, maar verder niet in de kentekenpapieren vermeld. Ik heb de keurmeester gevraagd hoe hij dacht over bakbrommers met niet originele (minarelli/jlo) blokken, volgens hem was het allemaal oke, als het een verbouwing uit de tijd zou zijn. M.a.w. een zundappblok of een honda zou dus oke zijn (want die kan iemand in de jaren 60 er al onder hebben gehangen) , een am6 blok of een bamiblok niet. Ik zou zeker niet vertellen dat je zelf dingen aan je bak hebt verlast, dat leid alleen maar tot vervelende vragen of keuringen.
gr. bert

PostPosted: Thu Feb 18, 2010 4:01 pm
by Reinier
ik had het ook gevraagd en geinformeerd, motorblokken zijn in principe vrijgegeven, hoef je dus ook niet voor te herkeuren!
ik heb mijn bakbrommer dan ook met een bami blok gekeurd geen probleem.

dat is vrij recent gebeurd, ergens medio maart 2009.

PostPosted: Fri Feb 19, 2010 11:31 am
by Xenomobile
Motorblokken wissel staat, net als bij auto's, vrij zolang je maar hetzelfde aantal cilinders en cc's houdt.
Motornummer wordt geregistreerd, maar nooit op kenteken vermeld, Dit puur en alleen om diefstal te ontmoedigen.
tweetakt of viertakt, modern of oud maakt verder niet uit. Als hij maar minder dan 50 cc heeft en niet harder loopt dan 45 km/h bij de keuring en niet teveel herrie maakt....

PostPosted: Tue Feb 23, 2010 12:01 pm
by NIX
Ik moest ook laten zien wat de specificaties van het niet ori blokje waren.

Re: Vraag over framenummers en motorblokken.

PostPosted: Thu Aug 25, 2011 12:33 pm
by Vinz
Iemand ervaring met frame nummer checken bij de smeris?
Ik vermoed niet dat mijn bak bestolen is maar je zal zien dat ie helemaal gefixt bij de rdw staat en blijkt dat ie gejat is.